Staat quartz in aanzien gelijk aan mechanisch?

Wat vind jij? Is een quartz uitvoering van een gerenommeerd merk ondergeschikt aan de mechanische uitvoering?

Ik lees wel eens dat sommigen de quartz uitvoeringen van gerenommeerde merken niet als “echte…” beschouwen en ben benieuwd hoe dat hier beoordeeld wordt. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor mechanisch en dan vooral vintage. Het moet lopen; zeg maar gerust “leven…” Wat niet wil zeggen dat ik een afkeer heb van quartz horloges. Integendeel. Maar meer om naar te kijken.

De afwerking van bepaalde Quartz horloges is soms ongevenaard. Enzovoort. Graag jullie commentaar.

6 likes

Ik vind de oysterquartz wel leuk.

3 likes

Ja

1 like

:popcorn:

2 likes

Quartz heeft ongeveer 25% van het aanzien van een mechanisch uurwerk. Vandaar ook de naam.

82 likes

Zoals met bijna alles:

Het ligt eraan.
Welke quartz?
Een 0 jewels Chinees quartzuurwerk van plastic?
Of een Oysterquartz, Omega 1310, Omega 1510, Grand Seiko?

En een handopwinder penanker?
Of een Patek/Vacheron?

7 likes

Quartz is prima. Ik begrijp de voorkeur voor mechanisch wel, zeker bij de duurdere horloges. Het uurwerk is soms iets bijzonders en dat kun je bewonderen. Ik bewonder trouwens ook standaarduurwerken: wat een wonder van techniek, dat mensen dit ooit hebben weten te bedenken…
Maar quartz doet niet onder voor mechanisch: ik wil best een quartz Grand Seiko, Longines, Rolex explorer1 (die bestaat niet). Vergeet niet dat het bedenken van quartztechniek ook heel bewonderingswaardig is)

6 likes

In het algemeen wordt kwarts inderdaad als minder interessant dan mechanisch ingeschat. In de posts hieronder lees je hoe (on)terecht dat is (waarbij ik hoop dat dit keer het woord “ziel” niet meer valt).
Voor mezelf geldt dat ik dat tot een paar jaar geleden ook had maar aangezien mechanisch ook gewoon massaproductie blijkt te zijn ben ik kwarts horloges op hun eigen merites (nauwkeurigheid, kan tegen een stootje, ook gewoon onderdeel van de historie van een merk) gaan beoordelen en zitten er nu ook een aantal kwarts modellen in mijn horlogebox.

4 likes

Ik vind quartz shit. Hele ouwe quartz of highend met gesteende movements vind ik nog wel geinig. Maar geef mij maar accutron en springdrive uurwerken.

Mij stoort met name de 1x per seconde tik. Daarom heb ik ook niet zoveel met trubeat uurwerken.

Wbt aanzien? Meeste bekende merken stoppen quartz uurwerken in dames horloges. Dat zegt genoeg wat mij betreft.

7 likes

Zoals @Bernard al zegt: het ligt eraan. Ik heb weinig tegen goede quartz uurwerken. Het grote nadeel vind ik dat je regelmatig batterijen moet wisselen. Verder kan er net zo mooie techniek in zitten als in een niet quartz uurwerk .

3 likes

Jij begrijpt

Wat een quatsch

Grab ‘n’ go quartz altijd handig, al helemaal met perpetual date.
Mag in geen enkele collectie ontbreken

19 likes

In mijn collectie dus wel.

Citizen is geen bekend merk dus :wave:

2 likes

Soms zelfs er boven

18 likes

Een keer per seconde tic?
Kijk even naar de Bulova Precisionist
262 khz uurwerk. Net een high-beat automaat. :rofl:
https://www.watchtime.com/featured/high-accuracy-quartz-guide-longines-vhp-breitling-bulova-citizen-chronomaster-omega-grand-seiko-9f/

5 likes

Jij leeft voor de buren?

beomj4ys-txt

7 likes

Rationeel gezien is quartz in alle opzichten superieur aan mechanisch. Het is goedkoper te produceren, kleiner en lichter te maken dan mechanisch, veel meer shockproof, heeft geen last van magnetische velden, onderhoudsarm en veel nauwkeuriger. In de achttiende eeuw zou men zich niet hebben kunnen voorstellen dat dit überhaupt een discussie zou zijn.

Gelukkig is dit geen rationele hobby.

15 likes

Die zitten niet in mooie horloges.

Heb zoals gezegd geen moeite met accutron of springdrive en wel moeite met trubeat automaten.

Heb ook geen moeite met quartz zonder secondewijzer of sommige mechaquartz chronos.

Die hebben niet zulke goeie ogen.

1 like

11 likes

Die weten natuurlijk ook dat dames veel praktischer en rationeler ingesteld zijn dan heren.

[Kijkt op haar Victorinox kwartsje en stelt vast dat het tijd is voor koffie]

15 likes

Is yoghurt om te eten? Of om te drinken :grin:

2 likes