Staat quartz in aanzien gelijk aan mechanisch?

Dan moet je de keuze maken van een oplaadbare oa Eco drive
Probleem opgelost.
:innocent:

4 likes

Tuurlijk. Mijn vrouw was na 3 dagen klaar met d’r automaat. Wat! 10 seconde per dag verkeerd lopen. Onacceptabel :stuck_out_tongue:

Inmiddels is quartz net zo gedateerd als mechanische. Beide volledig overbodig door smartwatches.

4 likes

Met quartz heb ik altijd het gevoel dat het op een dag stuk zal gaan en niet meer te herstellen is. Dus ik kan er geen duizenden euro’s aan geven.

Op die manier is het ook wel weer een mooie metafoor voor het leven: ooit houdt het op.

3 likes

Yoghurt kan zowel worden gedronken als worden gegeten, afhankelijk van de consistentie en het type yoghurt. Over het algemeen wordt yoghurt die vloeibaarder is, zoals drinkyoghurt, meestal gedronken, terwijl dikkere yoghurt meestal wordt gegeten met een lepel. Griekse yoghurt is bijvoorbeeld meestal dikker en wordt gegeten, terwijl drinkyoghurt meestal een dunnere consistentie heeft en wordt gedronken. Het is dus afhankelijk van de persoonlijke voorkeur en het type yoghurt.

7 likes

Ik vind het perfect, loopt altijd op tijd en daar is m.i. een horloge voor.

2 likes

Daar zit dan ook precies de verbinding tussen yoghurt en dit topic :grin:

2 likes

:-1:

:+1:

3 likes

Gekkie…

14 likes

Is that you, ChatGPT?

7 likes

Niks mis met quartz wat mij betreft

9 likes

Als het een quartz is dan wel eentje met een hoge nauwkeurigheid zoals een grand seiko of een citizen. En ik vind een anti backlash systeem zoals de grand seiko heeft ook een must. Anders vibreert de secondenwijzer bij elke tik. Terwijl hij bij een grand seiko quartz mooi start en stopt.

Los daarvan kan ik niet tegen dat tik-tik-tik, elke seconde weer. En daarom heb ik een voorkeur voor mechanisch, of liefst spring drive.

En ja, ik weet dat grand seiko dual impulse heeft met twee tikjes per seconde, maar dat lost mijn probleem niet op. Want die twee tikjes zitten beide in het begin van de seconde. Zeg maar op 0,0 en op 0,1 seconde, en daarna staat hij weer 0,9 sec stil. Als het nu eens elke 0,2 sec een tikje was, kijk dan was het wat! Maar dan je waarschijnlijk elk jaar een nieuwe batterij moeten.

1 like

Ja, daar vind ik niets aan…

1 like

Ik heb quartzen die 25 jr lang zonder service gewerkt hebben.

Dat haalt de gemiddelde automaat niet.

6 likes

Klopt, heb ik ook :partying_face:

Helaas zijn die voor de vintage stukken niet beschikbaar :smirk:

2 likes

Worden vanzelf vintage,
Geduld
:grinning:

2 likes

Voor mij is horlogerie een emotie, bewondering en waardering voor vakmanschap. Dat vind je in alle soorten movements wel (en niet) terug, dus ook quartz.

Dat gezegd hebbende heb ik zelf geen high end quartz en maak ik daar blijkbaar altijd de keuze voor mechanisch.

3 likes

Is de hele discussie niet terug te voeren tot de perceptie van degelijk of minder degelijk aanvoelen?
Horlogefreaks die uiteraard ieder horloge toch wel even openen zijn allicht wat ontgoocheld in de uitstraling van het plastiek aanwezig in een quartzbinnenwerkje .Als je dan het metalen wonder van de mechanische uurwerken bekijkt ,komen die visueel sterker over.Wat niets zeggen wil over degelijkheid
of accuraatheid.The medium is the message.

1 like

Ik heb volgens mij iets van 20-30 kwartshorloges, dus blijkbaar heb ik niks tegen kwarts :grin: Daar staan dan wel weer 100+ mechanische horloges tegenover :blush::sunglasses:
Waar ik wel een beetje gestoord van word is het vervangen van die batterijen. De nodige exemplaren liggen daarom zonder batterij :grimacing:
Overigens geldt natuurlijk voor de mechanische ook dat ze een keer in de 5-10 jaar weer een beurtje moeten hebben. Voordeel is wel dat het minder urgent is als je ze weinig draagt, geen risico op lekkende batterijen.

4 likes

Quartz, met name Citizen Eco drive.
Nooit geen omkijken naar, geen onderhoud om de zoveel jaar, en loopt, zeker als je een radiocontrolled of gps uitvoering hebt, altijd gelijk.
Zonder dat lopen ze overigens ook zeer netjes op tijd is mijn ervaring.
Heel misschien om de tiental jaren een nieuw accutje erin, ik heb het nog nooit meegemaakt in mijn al tientallen jaren van Ecodrives dragen.

Mechanisch is aan mij niet besteed.

6 likes

Voor mij persoonlijk is quartz niet iets wat ik snel meer draag in mijn vrije tijd, maar mijn astron is het perfecte horloge voor mijn werk en zal ook niet vervangen worden voor een mechanische. Met name het tegen een stootje kunnen en meerdere tijdzones bij houden en op solar werken zijn voor mij de duidelijke pluspunten voor mijn astron.

Geef mij maar springdrive voor nauwkeurigheid in het dagelijks leven.

2 likes