Staat quartz in aanzien gelijk aan mechanisch?

Moet je niet willen nee. Bah!

9 likes

Als je van precisie houdt is Breitling Superquartz niet verkeerd hoor. +/- 1~2 seconden per jaar afwijking, 3 jaar op een batterijtje.

Ik heb meerdere mechanische gehad en ze weken allemaal behoorlijk af behalve de Datejust, die liep zeer nauwkeurig, 2 sec per paar maand als ik me gied herinner.

En voor mij is zo nauwkeurig mogelijk lopen echt een dingetje wat top moet zijn.

Nog wat leesvoer.

2 likes

Dan moet je idd niet mechanisch gaan.

1 like

Euh… Nou, dan wil ik toch even een lans breken voor Citizen hoor.

Laten we het dan beperken tot Nederland, en zelfs dat valt best mee. Maar wereldwijd is Citizen toch echt best een bekend en innovatief merk.

Ik kom toch vaak bij “juweliers voor de gewone man” die verrassend vaak toch ook echt Citizen in de etalage hebben staan.

Dat The Citizen als luxe afdeling met hun Chronomasters in Europa niet bekend zijn. Inderdaad, daar heb je een punt. Maar je doet dan toch echt te kort aan het merk.

Citizen heeft ook best wat andere merken onder hun vlag… Frederique Constant bijvoorbeeld… Was Nederlands en heeft ook hele mooie en toegankelijke quartz horloges met een hele goede afwerking.

Los van dat, en dat is geloof ik al een paar keer voorbij gekomen. Ik denk dat Quartz meer “aanzien” heef bij de niet-horloge-idioten om de simpele reden dat het een gebruiksvoorwerp is wat over het algemeen op tijd loopt en dat goed doet.

Voor Horloge-idioten zoals wij, heeft quartz inderdaad een wat beladen insteek.

Persoonlijk heb ik er absoluut geen moeite mee, want de techniek van beide horloges is zeer innovatief. En Grand Seiko, Breitling, The Citizen, Bulova, maken toch hele mooi horloges die net zomaar onder het kopje “digitale-kwarts-meuk-voor-een-paar-centen” gevat kunnen worden.

12 likes

Ruud weet dingen

https://watchesbysjx.com/2019/03/citizen-caliber-0100-solar.htm

4 likes

Ha, ja. Als je het dan over “Quartz” hebt… :ok_hand:

Staat hoog op mijn lijst, maar ik mag mijn GS Skyflake niet verkopen van mijn eega… :grin:

4 likes
4 likes

Ik mis mijn overpriced quartzje soms weleens.

18 likes

De link wil niet goed, trouwens. Wellicht komen we er uit. :wink:

4 likes

Hangt er vanaf hoe lang de yoghurt staat.

2 likes

Kwartshorloges zijn voor mensen die willen weten hoe laat het is. Niet voor liefhebbers dus :wink:

6 likes

:point_down:

Twee keer dus. :sweat_smile:

1 like

Same here

1 like

Niet mee eens.
Een goed afgesteld mechanisch horloge kan ook zeer precies, en zeker precies genoeg voor mij, lopen.
Zoals ik al zei, m’n Rolex Datejust liep echt heel nauwkeurig.
M’n ex Omega’s PO 600M en SM 300 en Breitling Chronomat B01 liepen allemaal nét aan binnen fabrieksspec’s en vond ik maar zo-zo.

Ik vind een mechanisch horloge zoals de Chronomat B01 met ‘Manufacture’ uurwerk van 8k dat na een maand 1,5 minuut vóórloopt eerlijk gezegd niet best. Voor zoveel geld zouden ze (inmiddels na al die jaren) toch iets mechanisch zo goed geperfectioneerd moeten kunnen hebben dat het preciezer loopt!

En al die verhalen van hoeveel onderdelen er wel niet inzitten, de legendarische testcycli, het gevoel van techniek dat een automaat je moet geven, enz. vallen voor mij meer in de categorie markering mambo jambo en verdoezelen het onvermogen tot precisie.

Zelf ben ik ook echt wel een automaat liefhebber en koop meestal op uiterlijk en neem daarbij dan ook maar voor lief dat ie wat minder precies loopt, op de Rolex na dan.
Maar die komt er voorlopig niet meer. Mij te link tegenwoordig.

2 likes

Krijg nou wat, is het echt?

Je verwondert je soms hè?

1 like

Mechanisch spreekt meer tot de verbeelding en spreekt mij persoonlijk 10x meer aan. Toch is het wel erg prettig om naast de automatische uurwerken ook een eco drive in de collectie te hebben. Puur gemak

2 likes

Dat inderdaad

1 like

Mechanisch of batterij… krijgt dit horloge dan dubbele punten?

6 likes

Vroegere quartz was wel een stuk beter in kwaliteit dan de mainstream huidige quartz uurwerken. De vroegere werken hebben wel een ziel vind ik, zeker omdat ze met meer zorg in elkaar zijn gezet. Voorbeeldje: laatst een Seiko 7546 uit eind jaren 70. 4 jewels en grotendeels metalen onderdelen. Dit is misschien niet het beste voorbeeld, gezien Seiko eerder in de begin jaren 70 echt los ging en geweldige volledig metalen, thermogecompenseerde quartz uurwerken ging maken…

3 likes