Staat quartz in aanzien gelijk aan mechanisch?

Dat doen we zelf tegenwoordig, dat witte gij ook Henk… :smirk:

1 like

@Fate_Amenable_To_Change ik meen dan ook te denken dat perpetual dan ook staat voor altijd in beweging blijvend. En dat het in die zin ook bedoeld is in de horlogerie, maar ik kan me natuurliijk vergissen, geheel nenselijk.

Ja, maar het horloge is niet altijd in beweging blijvend. Dat is exact m’n punt. Een mechanisch horloge ontleent z’n kracht aan jouw beweging. Hetzij dankzij opwinden, hetzij dankzij je dagelijkse zwaaien met de arm. :slight_smile: Maar zelfs al houdt je je arm 30 jaar in beweging, dan nog zal het er mee kappen wegens slijtage of aangekoekte olie.

De definitie van een perpetuum mobile is juist dat een apparaat wat éénmaal in beweging is, op eigen houtje nooit meer zal stoppen. In die zin vind ik het gebruik van “perpetual” valse marketing, want dat is de mensheid nog nooit gelukt.

Ze zijn er wel, ook van andere merken dan JLC en Rolex.
https://www.chrono24.com/all/lovary-saltofix-rare-nos-saltofix-dead-beat-second-chezard-116-swiss-mens-watch-50s--id28160552.htm#gref

https://www.chrono24.com/doxa/doxa-15001-dead-beat-jumping-seconds-manual-gold-plated-cal-chezard-116---35-mm--id28199323.htm#gref

Heb er geen interesse in.

Ik vind het ‘misdadig’ dat de meeste zwitserse merken enkel dameshorloges uitbrengen met quartz uurwerk. Genoeg vrouwen die mannen horloges dragen omdat de dameshorloges klein, quartz en met diamantjes zijn. Mijn vrouw draagt een quartz uurwerkje van 150 euro. Die wil gewoon niet anders. De vrouwen die wel automaten willen moeten maar mannenhorloges kopen.

1 like

Van Doxa zelfs! Ik ga mij verdiepen. Overigens weet ik niet of Rolex ooit een dead second heeft gemaakt, ik dacht eerder aan de Grönefeld 1 Hz.

Geheel correct, dat is zelfs de slinger van focault nog niet gelukt.

1 like

Wat de klandizie wil, want

:point_down:

Daarom zijn de meeste van mijn dailies kwartsjes.
Zo jammer dat in leuke betaalbare horloges en horloges van microbrands zelden kwartswerkjes zitten

Van bulang incl bewegend beeld.

1 like

een (groot) deel van de klandizie. Niet alle vrouwen willen quartz en die zijn er wel tot veroordeeld.
Of je moet rolex kopen natuurlijk.

Eens met de argumenten klein en (meestal ook met) diamantjes :sweat_smile:

En daar heb je ook wel een puntje. Maar wie kijkt er nu op dagelijkse basis minutenlang naar het horloge om de pols? 🫣

Ik in de file.

2 likes

Quartz zit vaak in goedkope horloges. Dat is jammer want daardoor heeft het niet de luxe die het soms verdiend.

:cold_face:

Wel grappig om te realiseren dat dat in de late jaren 60 waarschijnlijk precies omgekeerd was. Toen had je natuurlijk nog steeds honderden dump automaatjes en handwinders en waren de quartzen duur.

2 likes

Tijden veranderen.

Wellicht komt die tijd van weleer wel weer eens terug :sunglasses:

:point_up:t2:

Zeker als ze niet op indices tikken, of als er overshoot op de beweging van de secondewijzer zit. Dat ziet er gewoon afschuwelijk uit.

Ik houd niet van producten waar de geur van value engineering omheen hangt, en kwartshorloges zitten vanwege hun lagere prijsniveau natuurlijk meer in de hoek waar de klappen van de bonentellers vallen. Automatische horloges zijn overigens ook niet van dergelijke praktijken gevrijwaard, zie Richemont.

De eerste Seiko die ik had was zoveel geavanceerder en beter dan mijn eerste mechanische horloge dat ik gedurende de jaren 80 ,90 en 00 gewoon altijd voor quartz ging. Al mijn klasgenoten droegen destijds een Casio, Seiko, Commodore of een Swatch. Ook nu draag ik graag Quartz mits alle markers precies geraakt worden door de seconden wijzer. Bij de 5610 is dat al helemaal geen probleem.

1 like

Automaten zitten ook in goedkope horloges. Los van het feit dat er miljoenen aan miljoenen “dollar watches”, Timexjes, Penankertjes en Mumbai shitters rond zwerven in de wereld, zijn er ook van bedrijven als Seiko, Timex, Orient en Citizen erg goedkope mechanische horloges te vinden.

Misschien niet tot het niveau van een Kruitvat horloge afdaalt, tegenwoordig, maar dat was in het verleden wel zo. Zoals gezegd: Miljoenen penankertjes en “dollar watches”.

Ik vrees dat goedkope mechanische horloges ook maar gewoon per miljoen uit een fabriek rollen zonder menselijke interventie. Dat is zo met een Miyota of SII, maar ook zeker met een System51 of een moderne Powermatic 80.

Kijk nu naar merken als Tissot en de overige onderkant van de Swatch groep. Sorry, maar de mechanische varianten daarvan zijn overweldigend vaak veel te groot van kast voor het uurwerkje wat er in geprakt wordt, en dat gaat gepaard met grote spacer ringen, datums naast de midden-as en allemaal van dat soort faux pas ontwerpen.

Ik zou eerder naar Swatch kijken. Budget mechanisch van de Swatch groep is heel erg vaak erg kut, bijna nog erger dan de gemiddelde Seiko 5, die normaliter tenminste een bij de kast passend uurwerk heeft. Citizen is trouwens ook best erg, met de meest skere mineraalglaasjes, terwijl Hamilton dingen redelijk doet, maar dan ook weer enorm kutglas monteert.

Bovendien schrik je je helemaal de tering als je naar de uurwerken an sich kijkt. Natuurlijk tikken ze een paar maal per seconde, waardoor je de cost cutting niet op de wijzerplaat ziet, maar wel aan de achterkant.

4 likes

Ik vind het altijd wel een beetje lachen om Panerai te zien.

1 like

Natuurlijk, maar bij Swatch kijk ik er minder van op.

Nog zoiets. TAG Heuer: brr.

Ik zie serieus liever een 4R36. Ook een knakending, maar wel een eerlijk knakending. Desondanks hadden ze de glazen caseback weg kunnen laten.

Ik vond Panerai tof, lang voordat ik wist dat het maar een marketingbedrijf met een assemblageafdeling en een min of meer verzonnen geschiedenis is. En zelfs nu ik dat weet vind ik de horloges nog steeds wel tof, ondanks idiote flaters als een duiker met 50m waterdichtheid. Het spijt me, maar ik kan er niks aan doen. Misschien heb ik te veel films met Sylvester Stallone gekeken.

3 likes

Dat is een feit. Dat geldt natuurlijk in zekere mate ook voor de powermatic uurwerkjes en zo. Die vragen geen 5000 ballen voor een Tissot.

Check. Niet voor het geld wat ze er voor vragen, maar dat zeg ik ook al van een Rolex. Evengoed heb ik een Cartier gekocht van Richemont, en die zakkenwassers hebben Delugs gesommeerd om op te houden met hun Santos bandjes. Cash grabbing mofo’s, zou ik zeggen.

Zoals gezegd: Ik denk er over om 'm de deur uit te flikkeren ten faveure van een GS Shunbun.

Summa summarum: De hele horlogeindustrie produceert eerlijke spullen, shitters, reut, kunst en fantastische engineering in iedere prijsklasse en met iedere technologie. “Aanzien” is een constructie die op marketing berust, en de waan van de dag.

8 likes