Staat quartz in aanzien gelijk aan mechanisch?

Dat verschil in het tikken van de secondewijzer ontdekte ik pas toen ik er hier over las. Ik dacht huh? en ik ging kijken en toen verrek het is waar…Dus mij stoort het kennelijk niet, dat kwartstikken.

2 likes

Dat zal ze leren dat soort geintjes volgende achterwege te laten.

5 likes

Niet alleen qua horloges interessant, maar ook taal-technisch een avontuur. Hulde!

2 likes

Beide vallen in het niet bij een stemvork. Maar dat is alleen iets voor echte mannen/vrouwen/non-binaire personen :wink:

6 likes

En dan tikt de secondewijzer prachtig NAAST de markers… OMFG.

4 likes

Ik moet wel zeggen dat ik dat bij meer van mijn horloges heb wanneer ik ze vanuit die hoek bekijk.

4 likes

Lastig te beoordelen in een hoek inderdaad. Kan me wel voorstellen dat het wijzerzetten heel precies komt met zo’n trubeat complicatie.

2 likes

En je hebt iets nodig om trillen van de wijzer/speling te voorkomen…

1 like

Als je in een Omega 1310, een Rolex Oysterdate, een Girard 35x, Seiko 9F, Seiko 7aXX et cetera kijkt zie je vooral metalen delen, volledig met lagerstenen gezette gangwerken. Plastic/kunststof is dan beperkt tot de elektronische onderdelen.

En daar gaat het om: de uurwerkjes met gangwerk van plastic zijn niet duurzaam.

Let wel: in bijv. een Girard Perregaux 352 zit één groot delrin tandwiel en 0 jewels. Bij dat horloge zijn er delrin, zelfsmerende, ringetjes geplaatst als lagers en het delrin tandwiel zorgt voor het soepel lopen van de secondewijzer. Daar is het dus juist “by design” en kwalitatief goed en weldoordacht.

3 likes

Zoals bij een moonswatch bedoel je? :innocent:
Zit er maar een millimeter of 2 naast :slight_smile:

2 likes

Dat hangt er vanaf hoe je er naar kijkt, letterlijk. De crystals van Hamilton hebben voor zover ik ze ken een mooie lichte bolling. Als je last hebt van reflecties hoef je maar 180 graden te draaien en je hebt een prachtig uitzicht op iets dat op een waterdruppel lijkt. Ze hebben AR aan de binnenzijde maar het lijkt wel of de buitenkant extra gepolijst is zodat ze glimmen als een apelul in de maneschijn.

1 like

Apenlul :nerd_face:

Misschien een polletje proberen.

Casus: er is een horloge beschikbaar dat je mooi vindt. Alles is perfect. Hij komt in 5 versies voor dezelfde prijs, welke koop je:

• Automaat
  • Handwinder
  • Quartz
  • Springdrive
  • Accutron

0 stemmers

5 likes

Solar :grimacing:

4 likes

Voor zo’n ouwe kreet uit de diensttijd skip ik het groene boekje :sunglasses:

2 likes

Accutron en Spring Drive staan gedeeld nummer 1 wat mij betreft. Allebei prachtige stukjes techniek die bovendien in functioneel opzicht duidelijke voordelen hebben.

Das toch quartz jonge!!1! Maar ergens heb je wel een punt, want automaat en handwinder zijn zo bezien ook hetzelfde. Fijn dat we toch een vormfout hebben gevonden.

3 likes

Ja ik begrijp dat ik niet alle opties heb opgenomen maar dit is voldoende voor de vraag.

2 likes

Nou, dat bepalen wij wel eventjes.

3 likes

‘Digitaal’ staat er ook niet bij :nerd_face:

Hahaha ja ik wist dat de kans heel groot was dat je hiermee een enorme discussie krijgt over alle opties.

Nou ja als niemand ermee kan leven kunnen we het altijd opnieuw proberen.

1 like