Ik ben er in de loop van de tijd achter gekomen dat ik een stalen band verreweg het fijnst vind om te dragen. Tevens kom ik erg veel in de tropen en het blijft langer mooi. En ik vind het makkelijk om met micro adjustment de band snel even wat ruimer te zetten (kan handig zijn in een warm land).
Ik vind alleen een stalen band minder goed passen bij een t-shirt met lange mouwen. Misschien zit dat tussen de oren. Hebben jullie bepaalde voorkeur voor bepaalde horloges cq banden in combinatie met casual kleding?
Het is ook afhankelijk van het formaat horloge, bij een Klein Seikootje met model jubileeband of een Datejust kun je de band lekker ruim laten bungelen zonder dat dat irritant wordt, en dat staat ook niet slecht bij een Tshirt.
zodra je een magrette met staalband los gaat dragen gaat het gewicht weer meespelen.
kortom wil je in de tropen staal gaan dragen denk dan aan modelletjes zoals formaat Datejust
Ik draag geen horloges kleiner dan 43mm. Vind ik geen probleem om die op staal losjes te dragen. Vind alleen dat ze als ik in Nederland ben dat ze prima passen bij een mooie trui maar minder bij langemouw t-shirts. En laat ik die toevallig vaak dragen Horloges met rubberen banden bijvoorbeeld vind ik dan fraaier. Alleen een rubberen band is in de Tropen binnen no time lelijk.
Ik zie wel dat Casio G-Shock modellen heeft met zwarte “stalen” banden. Misschien is dat iets.
25 jaar lang een Speedmaster op staal gedragen in de tropen. No problem!
Nee de tropen is het probleem ook niet. Mijn horloges zijn allemaal op staal en dat is juist omdat ik dat in de Tropen fijner vind. T’is meer hier in NL dat ik soms staal niet zo fraai vind bij alles soorten kleding. In de Tropen heb je niet zo veel afwisseling qua kleding
Wat betreft zwart gecoate staalbanden vind ik i.d.d. Casio best okay, nooit gemerkt dat die coating ging afgeven ofzo, verder ervaring een zwarte staalband op een Timex.
ook geen probleem, maar misschien moet je zoeken naar een compromis d.w.z. een Ceramische band, maar die zijn vaak weer merkgebonden en ik vind die eerder “chique” dan sportief.
Ok, inderdaad staal met een coating zou wat zijn. Ben alleen wel wat huiverig voor snel krassen.
Titanium. Draagt heerlijk.
Heb hem nu twee weken, en voelt niet ‘koud’ aan bij het omdoen 's morgens, maar ook niet klam bij het afdoen 's avonds.
Diashield coating schijnt ijzersterk te zijn.
Wat grappig, ik heb juist het idee dat met name een stalen band past bij casual kleding. Minder net dan een leren band. Meer casual kan ook, maar dan kom je uit bij perlon of nato.
Verder ligt het vooral aan het horloge. Een vintage Patek op Gay Frères is netter dan een nieuwe Panerai op afgekauwd leer.

Ikzelf ben ook bijzonder gecharmeerd van stalen banden. Vooral omdat het een geheel wordt, vooral qua materiaal en stijl: bv. een nieuwe Seiko duiker met bonkige oyster, een oudere met lossere jubilee. Speedy met originele band, no-name chrono met erbijgeraapte rammelband. Heerlijk.
Ja smaken verschillen gelukkig Ik vind stalen banden voor mijn gevoel gekleed. Leren banden vind ik veel te netjes. Ik draag zakelijk ook geen pakken. Meestal gewoon jeans en een net hemd. Daar vind ik staal mooi bij staan. Leer vind ik echt bij een pak passen.
Draag bijna alleen maar (duikers met) rubber banden. Een enkele keer leder. Op dit moment één horloge op staal. Maar ik hou er niet van. Net of je de hele dag handboeien om hebt. En handboeien zijn natuurlijk gewoon voor 's avonds in de hobbykamer.
Overigens, wat bedoel je met dat een rubber band heel snel lelijk wordt? Moet zeggen dat ik nooit meer dan een paar weken achterelkaar in een echt warm land heb doorgebracht. Maar heb dat zelf nog nooit meegemaakt. Imo zijn rubber banden juist behoorlijk onverwoestbaar en worden stalen banden juist snel lelijk, als je niet heel erg uitkijkt. En leder beschadig je ook vrij gemakkelijk en bij water moet je natuurlijk al helemaal uit de buurt blijven met leder. Komt bij dat bijvoorbeeld een nieuwe rubber Seiko band of gewoon een universele band erg betaalbaar en dus vervangbaar is.
Edit: ik zie dat ik per ongeluk gereplied heb naar @Ferdinand. Sorry, dit moet natuurlijk @ChowMonkey zijn.
Alles op staal.
Heb één week een zwart lederen band aan de Aqua Terra gehad, maar daarna weer snel terug naar de stalen band gegaan…
Nog nooit rubber geprobeerd overigens (ook niet op mijn twee duikers)…
Ik vind rubber snel oneven worden in glans. Beetje moeilijk uit te leggen wat ik bedoel. Even los van het feit dat ik me ook erg irriteer aan stof op de band maar dat is niet afhankelijk van de tropen. Ik vind het gewoon snel “viezig” worden. En dat vind ik dan zonde als de kast een pronkstuk is.
Fijne rij…
En die Aquaracer is zo mooi op rubber !!!
Op korte mouwen zou ik geen volle gepolijste band dragen, verder vind ik het allemaal prima.
Ik draag in de tropen meestal polo shirts op korte broek. Daar vind ik een forse stalen band heel fijn bij…
…maar op staal vind ik 'm zo mooi
Staal is gewoon het handigst. Kan tegen vocht en water en is relatief stevig.
Een rubber band vind ik niks, mijn horloges zitten op staal of leer.
Maar met leer moet je veel voorzichtiger zijn.