Ik ben al een tijdje opzoek naar een nette Longines Avigation Bigeye.
Inmiddels heb ik een exemplaar uit 2024 gevonden en daar ga ik komende vrijdag kijken. Leuk detail, het horloge is van een forumlid geweest. Via een omweg is het horloge bij een particuliere handelaar terecht gekomen.
Bij het bekijken van de foto’s (zowel in de huidige advertentie (niet hier op HF), als in de oude HF advertentie), viel het mij op dat wijzers niet helemaal in het midden resetten. De afwijking is echt minimaal, misschien maar 0,3mm, maar het viel mij wel op. Ik heb navraag gedaan en mijn vermoeden werd bevestigd.
Ik heb wat plaatsjes op het Internet bekeken van diverse exemplaren. Bij de ene Bigeye reset alles netjes in het midden en bij een andere weer net niet. Ditzelfde heb ik gezien bij diverse Longines Spirts.
Mijn vraag. Mag er een hele lichte afwijking in de stand van de wijzers zitten? Of moeten wijzers van een chronograaf altijd echt 100% recht staan en is er mogelijk iets aan de hand met het uurwerk?
Inderdaad iets waar ik mij aan zou storen. Elke keer dat ik mijn horloge zet (time only) dan stel in de minuten wijzer precies in wanneer seconde op 0 staat.
Het zou in dit geval kunnen dat door de foto een soort bolling heeft, het lijkt alsof ze niet goed staan. Ben benieuwd hoe dat er in het echt uit komt.
Nee dat mag je niet, er zijn gewoon tolleranties voor vanuit de fabriek waar dit dus blijkbaar voldoet. Dat wij het hier niet mee eens zijn wil niet zeggen dat het per definitie fout of slordig is.
Ik heb eens een Sinn 903 om dezelfde reden teruggestuurd. Geld terug. Was er meteen klaar mee. Je trekt het, of je trekt het niet. Daarover discussiëren is zinloos. Of ze het als garantie aan willen nemen weet ik niet. Ik zou 'm er wel beter op krijgen; maar dat is het openen van een horloge binnen garantie - die waarschuwing geef ik er meteen bij, die garantie is daarmee vervallen. Ik mag er namelijk officieel niet aan zitten, sowieso tot 2029 niet.
Nou van mij mag het wel hoor. Het is GVD geen halfje wit wat je koopt. Met sowieso een mega-marge er op, ze lachen zich suf daar.
Op dit wijzertje - of beter, het minutentelrad - zit bovendien 0 speling; dus tijdens het opdrukken weet en zie je als horlogemaker zeker wat je doet. Dit is anders dan bij een kwarts-chronograaf.