Mijn GMT wijzer staat altijd op BKK we hebben daar veel contacten en dan is het wel makkelijk om niet midden in de nacht die mensen daar te storen. Zou willen dat ze daar ook rekening mee hielden voor mij.
Staat bij mij op UTC, dus tijdens wintertijd -1 en tijdens zomertijd -2 uur.
Is toch gewoon hopeloos?
ok, mag.
Ik was er oprecht benieuwd naar omdat de GMT functie voor mij een totaal niet nodige functie is en vaak ook minder mooi qua looks.
Toch is het enorm populair en dus vroeg ik het mij af.
Kun je deze wijzerplaat eens uitleggen? Wat draait er, en wat toont hoe laat het is? Aan de markering te zien is dit een bombay/calcutta special?
Lekker hoor
Was met een kwinkslag hoor. Ik heb ook met gmt, maar die staan meestal op de “thuisbasis”
lastig te zien in woorden.
Thuisbasis? Gewoon hier thuis of elders?
Haha.
Made in Mumbai.
De buitenste ring/bezel, is gewoon de urenring voor de gewone tijdsaanduiding.
De binnenste ring is de 24uurs indicatie.
Eigenlijk is de schijf met steden de GMT wijzer, meer niet. Die draait in 24 uur rond. Zoals je ziet staat Geneva (op 14:00).
Toch is het natuurlijk wel iets meer. Want je kunt in principe als je de hometime, dus Geneve, gelijk houdt met de actuele tijd, per stad/tijdzone de tijd aflezen aan de hand van waar de stad zich ten opzichte van de 24uurs ring bevindt.
Kroon 1x uitrekken verzet de tijdzoneschijf, 2x de “gewone” uren en minuten wijzer.
Omdat het een jaren '50 ontwerp is (Tissot was de eerste met zo’n variant op een tweede tijdzone/GMT complicatie) loop je soms wel even aan tegen zomer/wintertijd qua tijdverschil.
Ik leg het wellicht wat krom uit, maar ik bedoel er mee te zeggen dat als we in NL de tijd verzetten, lopen wij periodiek 1 en soms 2 uur voor ten opzichte van Greenwich, terwijl de rest van de tijdzones doorloopt. Dat is hier natuurlijk niet op te corrigeren terwijl je daar met een GMT wijzer, die niets met een tijdzone aanduiding doet, geen last van hebt.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
gewoon thuis in NL.
Ik heb dit jaar totaal geen behoefte aan een GMT horloge.
Even inhakend op dit topic: ik heb deze tudor
De 12 onderaan, 24 bovenaan. Is dat nou niet echt logisch? Zon op zn top om 12 uur, dus de gmt wijzer dan ook naar boven?
Ik heb vaak niets te willen, de GMT wijzer loopt gewoon mee
Als ik wel iets te zeggen heb dan vaak AM-PM
Mijn GMT’s geven in Nederland de Nederlandse tijd aan. In het buitenland laat ik de gewone wijzers op NL staan en de GMT wijzer geeft de lokale tijd weer.
Prachtig!!!
Mijn GMT/UTC horloges geven UTC aan
De Japanner staat op Tokyo.
Grote set wijzers, locale tijd, kleine wijzer links bovenin op 24 uur lokale tijd, wijzers links onderin 2e tijdzone in 24 uursklok. (2e tijdzone bij mij is UTC op het moment, nog niks anders nodig.
Citizen Navihawk zo’n beetje hetzelfde verhaal, alleen is de 2e tijdzone altijd de UTC (wijzerset op 12 uur).