Start 1ste project - Restauratie Prisma horloge (eind jaren ;60)

Vandaag weer met volle moed aan de veer begonnen, dit lukte echter weer niet! Twee keer weggesprongen maar omdat ik pegwood gebruikte sprong hij gelukkig niet ver weg!
Ik heb bij Cousiins gezien dat dit veertje ong. € 6,00 kost, zonde om zoiets te laten “weg”vliegen!
Heeft iemand hier een TIP voor?

1 like

Oefening, oefening, oefening. :sweat_smile:
Het gebeurt me niet vaak meer, maar ik laat nog steeds wel eens iets schieten.

Ik gebruik overigens geen pennehout maar een tweede (messing) pincet. Hiermee klem ik het lange deel van de veer tegen de rand van de uitsparing. Andere punt van de pincet zet ik vaak in het gat in de tonarbre (let op, met een stalen pincet moet je dat niet doen, dan beschadig je de draad)
Vervolgens buig ik met m’n stalen pincet het korte eind naar de uitsparing en druk hem erin.

Succes!

1 like

Dit gaat waarschijnlijk niet lukken. Ik moet dan het lange deel tegen de pal aanzetten en deze staat vrij hoog (ik maak morgen ff een foto).
De eerste veer ging vrij makkelijk maar deze levert vrij veel problemen.
Ik zal het waarschijnlijk toch met pennehout moeten doen.

1 like

Gewoon even laten rusten en rusten en later nog eens proberen.

Mocht het je helpen; ik heb net een bijzonder nutteloze avond achter de rug; zowat een uur bezig geweest met een shock smeren, wegschieten en (dat gelukkig nog wel) terugvinden.
Morgen weer een dag. :smirk:

2 likes

Als je het goed vindt nomineer ik deze voor de woordkoning van de maand :stuck_out_tongue_winking_eye:

@Climholland Geen idee hoe ik dit in het woordkoning topic krijg…:weary:

2 likes

Hallo, ik heb al een tijdje niets van me laten horen. De komende 3 tot 4 maanden kan ik even niet verder met het project (zie het maar als: “eventjes laten rusten” :stuck_out_tongue_winking_eye:)
Daarna pak.ik het project natuurlijk weer op!
Iedereen iig prettige Kerstdagen en een voorspedig 2020!!!

3 likes

En?
hoe staat het er nu mee?

2 likes

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

1 like