Start 1ste project - Restauratie Prisma horloge (eind jaren ;60)

Morgen komt het centrumrad met de brug en de andere veerton met brug aan de beurt ook dit wordt allemaal met een beetje D5 gesmeerd.
Ik word steeds nieuwsgieriger of het horloge nadat alles weer gemonteerd is loopt en of het alarm werkt!

1 like

Centrumrad met brug en veerton (uurwerk) met veertonbrug zijn geplaatst. Het plaatsen van de schroefjes met pincet gaat zo langzamerhand wat sneller!

6 likes

OK, vandaag het ankerrad, het tweede wiel, het derde wiel en de treinbrug geplaatst en getest. Olie 9010 op de asjes (steentjes)
Vraag: hoort er ook nog wat olie/vet op het wiel zelf?
Op de diverse bruggen is wel.duidelijk te zien dat dit door een beginner is ge(de)monteerd! Krasjes door uitschieten met de schroevendraaier, onvaste hand enz.
Maar ja, alles werkt!
En goedkope schroevendraaiers passen ook niet goed!

Het resultaat tot nu:

4 likes

Nee, alleen op de tappen, de tanden worden niet gesmeerd.
Olie geven doe ik altijd na het plaatsen van de brug, in de uitsparing van de lagersteen. Je kunt dan goed zien of je al genoeg olie in zit, je moet in de reflectie van de lamp een “ringetje” olie rond de tap zien zitten.

Succes verder, je bent lekker op weg. :+1:

3 likes

Mooi draadje! Het allermooiste is wel de rol van @wbcoupe! Eigenlijk geeft hij vanaf de zijkant een masterclass restauratie. Hartstikke mooi!

3 likes

@Omanido daar heb je gelijk in! Dat ik als alleeteerste uurwerk een AS 1475 onderhanden kan nemen heb ik voor een groot deel te danken aan @wbcoupe , zonder zijn adviezen was het een heel stuk moeilijker geworden.

Vandaag of morgen worden de clickveren (2), de clicks (2) en het “ratchetwheels (2)” alsmede de kroonring en het kroonrad geplaatst!. Daarna ga ik eerst verder met de alarmnkant en als laatste het anker, de ankerbrug en de balans!(incablok nog olieĂ«n)

Kan iemand misschien aangeven welke (maat) schroevendraairers (ik gebruik nu vnl de gele (bruggen) en zwarte (rachetwheels), meer deze pasen niet perfect) ik het beste kan gebruiken? Graag goed en niet al te prijzig (oftewel redelijke kwalitijd voor een redelijke prijs)
Ik ben ondertussen ook al overgestapt van een goedkope movementhouder naar een Bergeon 4040 (wat een verschil!!!) :grinning:

ALVAST BEDANKT.

2 likes

Graag gedaan, ik heb hier op het forum ook veel hulp gehad bij het leren servicen, dus ik geef de opgedane kennis en ervaring graag door. :blush::sunglasses:

1 like

:clap::+1: en :beer:

1 like

Ja dat is een enorm verschil, die goedkope houders blijf je je aan ergeren. Elke keer weer je uurwerk op z’n kop ernaast. Dat was ook een van de eerste goedkope dingen die ik vervangen heb.

Wat bedoel je met dat de schroevendraaiers niet passen? Is de dikte niet goed of de breedte?

Er zitten bv 2 gele bij waarvan de ene te dik is en de andere wel past maar al een hoekje van afgebroken is!
Ik zoek wat betere kwaliteit en de meest gangbare maten.
Van degene die ik nu heb(9) gebruik ik er slechts 2
Kan er alleen niet achter komen welke maat!
Het zijn volgens mij de twee kleinste.
Goedkoop setje met draaistandaard van cousinsuk

Heb je een schuifmaat? De diameter van het schroevendraaierblad is de maat van de schroevendraaier. De dikte van de punt is geen maat waarop je bestellen kunt, maar enigszins in verhouding met de diameter.

Ik heb zelf gewoon een aantal simpele AF schroevendraaiers:
https://www.cousinsuk.com/product/af-swiss-stainless-steel-18978a

Mocht je toch een keer een puntje breken kun je gewoon losse bergeon of horotec blaadjes kopen. Past er gewoon in, maar je hoeft niet meteen van die peperdure schroevendraaiers te kopen.

1 like

Ik heb gisteren ff gezocht, de maten bleken 0,6 0,8 en 1,0 te zijn (wit, geel en zwart!). Ik heb 3 bergeon SS besteld ( BP 7,95 per stuk)

1 like

Die zijn inderdaad ook nog redelijk schappelijk geprijsd. Ik probeer bij Cousins altijd onder een totaalbedrag van 25 GBP te blijven, dan kan ik tenminste de goedkoopste shipping kiezen. :sunglasses:

1 like

Ik heb Ă©Ă©n click met schroefje en het kroonrad met kriinring en schrief geplaatst, nu nog de clickveer en ratchetwheel (heet dit in het nederlands PALRAD???) met schroef!
Vraag: Kan ik ook de clickveer nadat ik de click geplaatst heb plaatsen? Het lukt me namelijk niet om de veer tegen te houden en met de andere hand de click en de clickschroef te plaatsen (waarschijnlijk omdat ik hier wat meer ervaring met kleine onderdeeltjes Ăšn pincet moet opdoen :stuck_out_tongue_winking_eye:)
Ik had trouwens de schroef van het kroonwiel met Ă©Ă©n van het ratchetwiel verwisseld! Maar hier kom je snel achter!!!

(Lamp staat een beetje verkeerd!)

2 likes

Ja dat is inderdaad het palrad. :sunglasses:

Meestal is het wel mogelijk om de palveer pas na het plaatsen van de pal te monteren. (behalve als het zo’n c-vormig veertje is dat onder de pal er rondom heen ligt, maar dat lijkt hier niet het geval).

1 like

OK, dan je Wilko, dat dacht ik al. Het lijkt mij eenvoudiger om het op deze manier te doen! Ga het morgen meteen proberen!

1 like

Vaak raakt de palveer de pal helemaal niet als hij teruggedraaid in de hoek ligt. Dus zelfs andersom is vaak mogelijk, veertje in de uitsparing plaatsen en daarna de pal monteren. Je loopt dan alleen wel meer risico dat je bij het plaatsen van de pal tegen de palveer tikt en hij het luchtruim kiest. Dus veer na de pal is veiliger.

1 like

Prachtig zoveel doorzettingsvermogen!

1 like

Zo, de eerste pal en daarna de palveer is gelukt. Daarna het palrad voorzichtig geplaatst en vast geschroeft!
Nu voor de tweede pal even wachten op mijn nieuw bestelde schroevendraaiers. Aan deze kant begint het zo langzamerhand weer op een volledig uurwerk te lijken :grinning:

3 likes

Vanavond ook de tweede pal geplaatst! Met de tweede veer wacht im even, had vandaag geen vaste hand!
Deze veer gaat trouwens ook wat moeilijker.
De nieuwe Bergeon schroevendraaiers bevallen trouwens prima.
Tot nu toe vind ik het terugzetten van de veren de meest lastige klus!

1 like