Start zoek/ontdekkingstocht Seiko 6309-7040

Dit is geen ‘gezocht’ topic omdat ik nog niet zo ver ben :blush:. Sinds ik een moderne Turtle heb, ben ik steeds meer gecharmeerd geraakt van de originele 6309. Zijn er hier experts die me in de goede richting kunnen wijzen? Ik zou graag een zo origineel mogelijk exemplaar hebben, wat ik nog wel daadwerkelijk (dagelijks) kan gebruiken. Mag best wat patina hebben, graag zelfs.

Ervaringen met service zijn ook zeker welkom. Tips waar op te letten ook (ik heb wel een redelijke oog voor aftermarket bezel- inserts en wijzerplaten, maar daar houdt het een beetje op). Oh en ik ben ook erg benieuwd naar wat volgens jullie een beetje een schappelijke prijs is in de huidige markt.

Ik ben dus zeker niet met spoed op zoek en vind het geen probleem om een paar maanden te ‘zoeken’ tot ik een voor mij perfect exemplaar heb gevonden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

4 likes

Ik heb een 6309 uurwerk geserviced (6309-7290) maar vond het een lastig eerste uurwerk. Onderdelen zijn echter goed te vinden op bijvoorbeeld eBay of bij Speedtimerkollektion.

De 6309-7040 zijn erg lastig te vinden in goede en originele staat… Of ze kosten een spreekwoordelijke bak geld.

1 like

Heb er zelf meerdere gehad en heb nog wel de JDM 6306-7001. Blijft een icoon.

Redelijk exemplaar kun je voor rond de 400-450 euro wel kopen ongeveer.

Bezelinleg moet grote pip hebben, en pip moet ook verdiept liggen. Tegenwoordig zie je ze met grotere pip aftermarket maar zijn ze niet mooi verdiept.

Een belangrijke is ook de tekst onderin: die moet (visueel) onder de 6 uur markering doorlopen. Bij veel aftemarket platen loopt die ertegenaan.

Bij de dag- en datumaanduiding moet de rand schuin aflopen, dus niet recht.

Let ook op verschil tussen suwa en niet suwa: suwa tot ca 1981 en non suwa daarna. Een suwa heeft symbool tussen 6 uur markering en 150m tekst EN op de caseback moet japan staan (met name uit het jaar 1981 moet je dus ff goed opletten dat dit klopt, omdat het een overgangsjaar was).

Leuk om te beginnen in te lezen:

4 likes

Dankjewel voor de info, goed vertrekpunt!

Dit hoopte ik al, is ongeveer ook het budget wat ik in gedachten heb.

1 like

Op Buyee kun je er wel een aantal vinden. Let wel op, daar komen nog verzendkosten, invoerkosten en BTW bij. Maar er staan wel leuke exemplaren afgebeeld.

Bijvoorbeeld deze:
https://buyee.jp/item/yahoo/auction/h526169712?conversionType=search_suggest

1 like

Hier zie je dus wat ik boven bedoelde: kleine pip en tekst onderin loopt tegen 6 uur markering aan. Aftermarket dus helaas. Vintage: het blijft een mijnenveld

1 like

Misschien een beetje ruw, maar wel origineel.

4 likes

Hou wel van wat gebruikerssporen bij de Turtle wat mij betreft :+1:t2:

2 likes

Zoiets is wat mij betreft prima hoor, inderdaad liever wat ‘geleefd’ dan gepolijst en vol after market spul. Ik heb wel eens zo’n bij elkaar geraapte 7002 en een 6309-7290 gehad. Ik wist toen wat ik kocht hoor, en de prijs was er ook naar. Zoiets zoek ik nu expliciet niet.

3 likes

O ja die 6309-7290 heb ik ook nog. Stuk betaalbaarder ook…:wink:

2 likes

Wat is de prijs van dit type ongeveer?

Heb weinig referenties eerlijk gezegd, maar wellicht rond de 200 voor een origineel geserviced exemplaar…?

2 likes

Er is geen reden om deze in Japan te kopen omdat ze ook hier geleverd zijn

1 like

Het hoeft niet de Japanse te zijn hoor, de andere (Europa/US) is de 6309-7049 toch?

Mijne is gewoon een 6309-7040 en heb ik in NL gekocht. (maar of hij daar ook origineel verkocht is weet ik niet).

1 like

Volg ze op ebay, deze liep net af. Zie je gelijk de bovenkant vh spectrum qua prijs. Rond de 1000 dollar voor een mooie 6306-7000.

1 like

Klassieker! Just a flesh wound …

1 like