Starters guide: 3 piece collectie voor een budget van 1000 euro

Leuke gids, maar het maken van “fouten” kan juist waardevol zijn in het ontwikkelen van een smaak. Zelf waardeer ik het altijd veel meer als iemand een niet alledaagse NA laat zien ipv het zoveelste wat te kopen voor x euro. Overigens denk ik ook dat je sommige hommage merken, als Steinhart, zonder veel verlies zo kwijt bent.

1 like

De kleinere, in het begin onbekende, horlogemakers die je vooral op een kickstarter aantreft.
Kanttekening daarbij is natuurlijk dat enkele microbrands een dusdanige groei en fanbase hebben opgebouwd dat ze zonder twijfel leuk te kopen en verkopen zijn.

Maar ik doel vooral op de kickstarter horloges waar niemand nog van gehoord heeft, de kwaliteit nog onduidelijk is etc. Vaak leuke en originele designs, maar wanneer je ze binnen hebt het toch net niet is.

Ja precies dat is ook gewoon meuk. Hoe heette dat kickstarter merk Flippo Loretti of zo? :nauseated_face:
Zou zogenaamd de hele horloge wereld hebben doen beven. Patek kwaliteit voor een paar honderd euro, yeah right! Not a single F was given in Switzerland :joy:

1 like

Juist de deze dan maar

https://www.damasko-watches.com/en/models/three-hand-models/flat-three-hand-sporty-models/6/ds30-blue

Mijn alternatieve 3-piece collection zou zijn:
(wellicht net over de 1000, maar pak er een tweedehands en je zit er zeker onder)

Glycine Combat sub, tegenwoordig voor rond de 300 nieuw te vinden met een beetje geluk.
Swiss made, historie, eta uurwerk, saffier. Kortom oerdegelijke diver voor weinig geld.
Hieronder de vanguard versie, maar ook met wat kleur te verkrijgen.

Junghans Max Bill Automatic, wellicht even zoeken en dan maar tweedehands. Maar toch echt het benoemen waard. Nieuw voor 650 te krijgen, tweedehands voor wat minder. Lekkere bauhaus stijl dresser.

Als laatste een all-rounder, pick & go seiko 5. Altijd om kunnen doen, goedkoop maar degelijk.
Mijn keus zou zijn: SNK809K1, bij eglobal al voor 75 euro.

5 likes

Ook fraaie keuze!
Die seiko 5 vind ik ook een seriously cool watch :sunglasses:

1 like

37mm, dat wel (ik heb hem met blauwe dial).

Wat is er mis mee om met een doos vol horloges van ‘plakmerken’ te eindigen.

Die dingen lopen bijna 99 van de 100 keer nauwkeuriger dan de op dit forum getoonde horloges.
Ze worden voornamelijk gekocht door mensen die graag met een bepaald merkje rond lopen. Maar is dat erg? Dat geld voor de ‘horloge-liefhebbers’ hier toch ook?

Dat gelul over geschiedenis/historie snap ik ook nooit zo. Dan zouden er geen nieuwe merken meer bij mogen komen, want geen geschiedenis?

Is waardebehoud zo’n belangrijk punt om een horloge wel of niet aan te kopen? Volgens mij is 99% van de mensen die een horloge koopt helemaal niet geïnteresseerd in verkoopwaarde.

De titel van dit topic leek nogal veelzeggend. Een starters guide.
Het vervolg in dit topic komt er op neer dat men toch eigenlijk vooral een Seikootje moet kopen, die na een poosje verkopen en dan een Omega of een Rolex aanschaffen.

3 likes

Je snapt het niet. Topic was als goed initiatief bedoeld om wat duidelijkheid te verschaffen en wellicht beginners te behoeden voor fouten waar ze achteraf spijt van hebben. Als je als scholier begint met verzamelen kan 100 euro voor een horloge en heleboel geld zijn. Het is dan jammer als je enige tijd later spijt hebt van je aankoop en je zuur verdiende geld zo goed als kwijt bent en wellicht de weg naar een echt leuk, degelijk top horloge alleen maar langer is geworden.
Dit topic is bedoelt om te brain stormen over seriously cool watch alternatives bij een budget van 1000 euro.

1 like

Denk dat je dan beter een kraslot kan kopen…Mocht je wel geluk hebben stuur even een linkje. :wink:

1 like

Met deze 3 kom je net rond de 1000 uit :slight_smile:

download (1)download

5 likes

Sarb033/35 is altijd goed! :sunglasses::+1:

2 likes

:joy:

Vroeger was er een lid, dat lid had een blog. Daar stond al deze handige informatie op. Kon ik maar bedenken wie dat was…

Uit het oog, uit het hart. Blog is overigens ook opgeheven)

2 likes

Ik denk dat ik het heel goed snap.
Op een enkele uitzondering na zal een scholier geen seiko of iets dergelijks willen. Die willen iets ‘cools’ of in ieder geval iets waar ze zich mee kunnen identificeren.
Ze willen een Hugo Boss of een Hilfiger of welk ander merk tegenwoordig maar in is.

Geen idee hoe oud je bent, maar denk eens terug aan je eigen jeugd.
Kocht je liever je eigen kleding en accessoires of droeg je liever waar pa en ma je graag in/mee zagen lopen?

Is het een miskoop zo’n ‘plakmerk’ horloge? Nee, denk het niet. Op dit Forum die voor het overgrote deel uit merkg@#le liefhebbers bestaat zul je zo’n horloge waarschijnlijk niet kunnen verkopen (als je dat al zou willen).
Daar zijn gelukkig andere platformen voor waar ‘wij’ ons niet begeven.

Iedereen moet gewoon kopen wat hij/zij/het mooi vindt, ongeacht merkje, prijs of afkomst.

7 likes

persoonlijk (ik ben nu 23 maar bon :stuck_out_tongue:) dacht ik in mijn scholierentijd eerder dat Seiko een meer luxueus (onbetaalbaar toen) merk was en hugo boss & armani de wat meer standaard merken aangezien iedereen met zo’n ding rondliep :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Eens, ben zelf 25 en als je er toen bewust mee bezig was en een horloge was een automaat i.t.t. de meeste plakmerken dan had je al heel wat om je pols.

Voor het merkje alleen zullen de Armani horloges en dergelijke altijd populair blijven, maar degene die op dit forum zitten (de doelgroep van de post) zullen naar mijn mening toch echt verder kijken dan dit soort horloges.

1 like

Vandaar dit topic :+1:

Denk dat weinig starters in 1x 1000 pietermannen zullen of kunnen neerleggen. Je gaat er niet met 2 benen in als je net begint maar je gaat aftastten. Dus je koopt er voorzichtig 1 en daarna nog is een keer 1.

3 likes

Heb deze twee keer gekocht, net boven 300 euro. Geluk met de invoerkosten dat dan weer wel en ik zie dat ze daar nu niet meer te koop zijn. Vooruit 350 is dan wellicht wat realistischer op het moment haha. Maakt het geen mindere keus echter.