Starters guide: 3 piece collectie voor een budget van 1000 euro

Hallo allemaal,

Bij deze een topic voor de beginnende horloge verzamelaar. Als je de horloge wereld hebt betreden zie je soms door de bomen het bos niet meer. In de wereld der horlogerie kun je in veel valkuilen lopen. And believe me dat heb ik in een ver en duister verleden gedaan, vandaar dit topic zodat JIJ als beginnend verzamelaar niet dezelfde fouten hoeft te maken!
In de begin fase ben je al gauw geneigd om voor kwantiteit te gaan ipv kwaliteit. Daarnaast wordt je in het begin wellicht naar knip en plak/hommage merken toe gezogen met een verzonnen Heritage/geschiedenis en zogenaamd hoogwaardige Zwitserse kwaliteit en precisie voor een fractie van het geld van je eigenlijke ultieme graal. Daarnaast zijn er ook nog de fashion brands. Voor je het weet eindig je met een horlogedoos vol met 8-12 knip en plak merken/fashion brands (voor misschien onopgemerkt toch wel een bedrag van 1000-2000 euro?!)

Foto uit een duister verleden. I made my mistakes…

Eenmaal verder in de hobby gezogen kom je er achter dat dit misschien toch niet helemaal the way to go was en je begint je interesse te verliezen in bijna 80%-90% van de horloges in jouw horlogedoos. Vervolgens besluit je om deze horloges te verkopen via het forum (lukt vaak niet bij gebrek aan interesse), dan toch maar via marktplaats. Na lang zwoegen en zweten heb je je horloges (weliswaar met flink verlies) weten te verkopen en met wat extra geld bijleggen heb je weer een budget gecreëerd om je collectie dit keer wel goed en solide op te bouwen. Je wilt daar 3 degelijk mechanische horloges voor kopen. Het liefst met een eigen geschiedenis en verhaal en in hun prijsklasse toch wel een icoon. Je wilt voor elke gelegenheid een horloge hebben dus het liefst 3 verschillende types (tool, diver, dress, etc.) Het budget is 1000 euro. Brand los!

Ik trap af met het volgende trio:

Hamilton Khaki Field Mechanical Officer:

Seiko SKX007 of Turtle SRP777:


Tissot Visodate:

14 likes

Dat zouden ook meteen mijn keuzes zijn voor dit budget! Ben ik gelijk klaar.

3 likes

Nee Ralph, je snapt het niet. Horlogefetisjisten doorlopen de hobby in verschillende stadia. Wijlen @anon50762135EV ( moge Allah zich over zijn HF ziel ontfermen) heeft dat eens mooi omschreven: Uiteindelijk wil je nooit meer een Seiko.

4 likes

Gelukkig kan je dan door naar Grand Seiko :stuck_out_tongue:

3 likes

De SKX zou ik niet nemen en eens naar een Orient Mako of Orient Ray kijken.

2 likes

1 vintage, 1 duiker & 1 flieger/field óf een dresser.

4 likes

Krijgt hij uiteindelijk toch nog een like voor van mij. :+1:

1 like

Ik zou de Hamilton en de Tissot direct doen. En dan nog een halfjaartje doorsparen voor een mooie Squale of een beter kwaliteit Seiko (Vb spd057)

1 like

Eens.

Hoewel ik de keuze van de TS een zeer goede keuze vind, beginnen deze horloges pas ‘waarde’ te hebben als je de stadia doorloopt. Je gaat ze hierdoor leren waarderen.

3 likes

Zit een kern van waarheid in alleen een stukje guidance en richting kan wellicht nuttig zijn voor de beginnende horloge verzamelaar. Wellicht kunnen bepaalde stadia overgeslagen worden.

1 like

Mijn daadwerkelijke 3 piece als niet-starter binnen dit budget:



3 likes

En dan stop je ook met die saaie standaard meuk van de horlogewereld, omdat dat de horloges zijn die iedereen en zijn oma in de lade heeft of heeft gehad.

Afijn, on topic.

Ach kiek toch eens, allemaal hommages.

16 likes

Zoals een datejust :thinking:

Ik bedoelde meer die saaie zwarte kutdingen zoals een standaard Speedy of SMP. Graag inclusief cognac bruine puntmuts…ehh schoenen, dan val je helemaal weg :+1:

Mijn Datejust redt zich wel op het gebied van flair, suaveeeeee

2 likes

Das niet mijn topictitel. Sterker nog, een Seiko hoort in elke collectie te zitten. De Skweel en SNHZ die jij last zien heb ik ook gehad, excellent choice sir.

Die Bulova ziet eruit alsof die uit oma’s lade komt.

2 likes

Jij komt uit oma’s lade.

Invicta.

2 likes

:facepalm:

2 likes

Leuk initiatief!

Zou willen toevoegen om microbrands te vermijden tenzij je er echt zeker van bent.
Lijken vaak aantrekkelijk in specs en foto’s maar vallen in de praktijk toch redelijk vaak tegen.
Resale is daarbij ook vaak om te huilen tenzij ze echt in stickers zitten.

Kortom ga voor jong, gebruikt en met enige populariteit of geschiedenis. Dan zit je altijd goed.

1 like

Het is klaar met dat tranentrekkende gedrag over hommages.

BRING THE HOMAGES BACK F*CKERS

Niks mis mee.

4 likes

Wat zijn microbrands trouwens? Noem eens een paar voorbeelden?