Ik ben relatief nieuw hier (ik lees wel eens wat maar plaats nooit wat).
Ik heb een vraag over Steinhart, begin augustus heb ik een nieuwe Steinhart Ocean Two GMT Power reserve (ltd ed) gekocht.
Na ontvangst kroon losgeschroefd en de stift kwam mee uit het horloge.
Retour gestuurd, gerepareerd onder garantie en weer ontvangen.
Horloge wilde ik na een paar dagen opwinden, kroon afgebroken van de stift.
Opgestuurd, discussie met Steinhart, vandaag retour ontvangen.
Kroon draai ik los, komt weer de stift met de kroon uit het horloge.
Mooi verhaal, nu de vraag:
Wie herkent dit van Steinhart en waar kan dit door veroorzaakt worden?
Heeft dit te maken met een slechte kwaliteit van de stift? Of heeft Steinhart deze misschien verkeerd gemonteerd (ik las ergens iets over draad linksom en rechtsom en wortel?)
Als iemand weet wat hier aan de hand is dan hoor ik dat graag. Met Steinhart kom ik er niet uit, die wijst naar mij als schuldige.
Bah wat een ellende ,heb er helaas geen verstand van . Weet wel dat Steinhart toch wel als betrouwbaar merk bekent staat.
Heel vreemd dat dit nu telkens gebeurt . Zou toch weer het horloge retour sturen en hopen dat het toch nog goed komt .
Anders maar gewoon proberen of je je geld of een ander ( nieuw ) exemplaar kan krijgen.
Het is zeker een ellende, het is een mooi horloge maar de lol is er voor mij wel vanaf.
Steinhart wijst naar mij als reden voor dit defect, terwijl ik niets raars doe of kracht oid gebruik, en wil geen geld terug geven. Als ik dat wil dan moet ik dat via de rechtsbijstand gaan spelen.
Nu heb ik nog even nagedacht en zou het kunnen dat:
De stift vastzit / blokkeert in het mechanisme zodat deze niet meedraait met de schroefkroon en daarom breekt?
Of
De stift niet recht zit t.o.v. het mechanisme en de kroon en daardoor onder spanning staat waardoor deze breekt?
The watch stem/crown on new and vintage timepieces can be delicate and may easily break or become damaged by a sudden impact or pressure . Without these key pieces, it will be impossible to set the time. … The watch stem/crown is another opening leading to the timepiece’s movement.
Dat begrijp ik, maar je bent toch met me eens dat het bijzonder is dat dit 3x op rij gebeurd bij een nieuw horloge?
Het is niet dat dit mijn eerste horloge met een schroefkroon is. Ik heb er meerdere gehad, nooit problemen mee gehad.
Dit lijkt mij meer op een technisch mankement.
Je horloge zit nog onder garantie toch. Ik zou aan steinhart voorstellen deze te vervangen door eenzelfde type maar nieuwe klok! Het lijkt me ook heel sterk dat het aan jou te verwijten valt!
Op de bovenste foto is de stift afgebroken in het uurwerk, dus er zit nog een deel in het uurwerk.
Normaal gesproken mag dit niet zomaar gebeuren dus kan begrijpen dat ze dat onder verkeerd gebruik of iets dergelijks scharen maar gezien de historie zouden ze toch wel wat coulanter mogen zijn en in ieder geval goed kijken of er toch geen andere oorzaak is.
Wat wel zou kunnen is dat het uurwerk er net iets scheef inzit waardoor er spanning staat op de stift zodra je de kroon vast schroeft.
Wat zuur. Zou niet mogen kunnen bij een nieuw horloge.
Draai je de kroon los terwijl die om je pols zit?
Vind het bizar dat zomaar meermaals je stift afbreekt. Kan me dit moeilijk voorstellen, dus begrijp ergens de reactie van steinhart wel, maar dit is niet hoe je met klanten omgaat.
Het is ook bizar dat dit 3x gebeurd is, ik heb meerdere horloges maar een stift heb ik nog nooit gebroken.
Het horloge heb ik niet om mijn pols gehad, de kroon heb ik op een normale wijze losgeschroefd zonder enige kracht oid te gebruiken.
De stift brak 2x direct na ontvangst van Steinhart en 1x brak de kroon na een tweede keer losschroeven om de gangreserve op te laden.
Van de week weer contact met Steinhart gehad, ik heb een voorstel gedaan om het om te ruilen voor een nieuw horloge of mijn geld terug te geven.
Steinhart stelt voor dat ik het op hun kosten laat repareren in NL.
Wat is wijsheid?
Eigenlijk ben ik wel klaar met dit horloge, de lol van de aankoop is wel verdwenen.
Inmiddels is de rechtsbijstand betrokken bij dit dossier. Ik wilde een ander horloge of mijn geld terug, omdat ik vermoed dat er iets anders aan de hand is met het horloge waardoor de stift makkelijk breekt.
Steinhart wil hier niet aan mee werken en blijft bij haar mening dat het niet aan hun product ligt.
De aftersales afdeling had dit m.i. beter kunnen oplossen waardoor beide partijen tevreden waren.
Helaas denken ze alleen in hun straatje en laten ze de consument in de kou staan.
In het kort: zeer slechte service en aftersales afdeling.
Voor mij in ieder geval geen Steinhart meer.
Anderen kan ik alleen dit meegeven: denk goed na voordat je bij Steinhart een horloge koopt. Als het te lastig wordt voor Steinhart kom je er niet met ze uit.
Scheelt je een hoop ergernis!
Ga er even mee naar een goede horlogemaker en laat het goed nakijken wat het probleem zou kunnen zijn, als er duidelijk een probleem geconstateerd kan worden dan sta je al sterker.
Dat klopt, maar het probleem is blijkbaar niet simpel te verhelpen.
Het is een nieuw horloge, het is al 2x door Steinhart gerepareerd waarbij het probleem niet verholpen is.
Als Steinhart het zelf niet kan repareren en ook niet naar een andere (mogelijke) oorzaak kijkt, wat moet een lokale horlogemaker er dan nog aan doen? Ze verleggen hiermee hun probleem naar een ander.
Kijk hier even Zoek de dichtstbijzijnde horlogemaker met HF-recensie:
Belle Heure zit in Zeist.
Kosten zijn erg afhankelijk wat er precies aan moet gebeuren en of de afgebroken stift er zo makkelijk uit te krijgen is, maar alleen even naar kijken zou niet veel moeten kosten.