Steinhart, wat vinden we?

Inderdaad, maar ik geloof niet dat Steinhart 1 van de 5(?) Winnaars van deze aanbesteding was :wink:

Mag zijn, maar Stowa en Wempe in hun huidige vorm ook niet. IWC heeft ook niets meer met de families Jones of Rauschenbach van doen en is een dochter van Richemont. Bulova is van Citizen, tegenwoordig, en Elgin en Waltham zijn ook terziele.

LaCo, daarvan weet ik niet of het merk herstart is door derden of dat het nog in handen van de familie Lacher is.Hamilton is gesneuveld aan het Swatch conglomeraat. Misschien is LaCo over, maar als iemand dat kan bevestigen zou dat leuk zijn.

Grappig genoeg is het enige merk wat niet gesneuveld is of in andere handen of bedrijfsvormen over gegaan is… Eh… Sorry jongens,

De Seikosha Kamikaze. :slight_smile: Wanneer komt daar eens een re-release van?

Kortom, alle huidige pilotenhorloges zijn hommages, als we het zo bekijken.

1 like

Laco is wel degene die het minst geprofiteerd heeft van hun bekendheid betreffende leverancier van de originele Flieger,dat heeft Stowa beter uitgemolken.

1 like

En Omega grappig genoeg ook niet echt. Want zie hier de Dirty Dozen voor de veld- en officiershorloges:

Dit is nou eens een dozijn wat ik als field-horloge liefhebber en KS-fetisjist wel zou willen hebben.

Dat Steinhart, LaCo en Stowa zich ook met dit soort horloges bezig houden, en Oris, Hamilton en consorten, vind ik alleen maar leuk.

Want nogmaals, wie er precies wanneer wat heeft ontworpen of uitgevonden is secundair. Mooie horloges zijn mooi. :+1:

Dat ikzelf de Sub niet mooi vind betekent dat ik de hommages ook niet zie zitten. Maar bij dit soort militaire horloges zijn mijn principes zo rekbaar als kouseband.

7 likes

Mooi idd :+1:t2:

Toen ik net op het HF kwam zag ik voor het eerst een Steinhart Ocean 1 (had nog nooit van het merk gehoord) en ik vind die nog steeds prachtig.Destijds zonder vooroordelen. Nu met meer achtergrondkennis maar die doet niet af aan mijn mening.
Staat nog steeds op de verlanglijst, ooit…

1 like

Ik heb er eentje aangeschaft voor erbij. De kwaliteit versus de prijs vind ik geweldig. Ik koop wat ik mooi vind (wel een fan van duikers) en krijg alleen maar complimenten.
Dat er op een forum mensen zitten met andere smaken of andere ideeën vind ik prima. Daar draag ik mijn Steinhart echt niet minder door.

Voor de mensen die twijfelen om een Steinhart aan te schaffen (omdat deze ze mooi vinden en de prijs ze bevalt) kan ik alleen maar zeggen: “Doen!”.

8 likes

Hahaha… scherp Hans! Heel goed! :slightly_smiling_face::ok_hand:

2 likes

Zijn dat nou Steinway-hommages, @HansT? Of piano’s met een eigen smoel? :slight_smile:

2 likes

Onder de naam Steinhart zijn rond 1900 in Duitsland piano’s verkocht en later zijn er in Engeland piano’s met die naam verschenen. In mijn pianoregister boeken waarin alleen “officiële” merken vermeld staan wordt de naam Steinhart niet genoemd. Momenteel verschijnen er weer nieuwe (goedkope) piano’s met de naam Steinhart. Mijn ervaring met dit soort “plakmerken” is dat ze erg slecht zijn en dus ook lelijk klinken. Als leerlingen een piano willen aanschaffen dan adviseer ik dit soort piano’s vanzelfsprekend niet om te kopen. Als het budget laag is, dan raad ik bijvoorbeeld liever een digitale Yamaha piano aan. Zoiets als Steinhart is geen hommage aan Bechtstein of Steinway, ze willen er alleen van profiteren dat zo’n naam de onwetende koper een beetje bekend in de oren klinkt.

5 likes

Conclusie van dit topic:
Steinhart op zowel het gebied van horloges als van piano’s klinkklare troep…:poop:

1 like

Ik kan alleen oordelen over de naam Steinhart als pianomerk, hier op HF lees ik hartstochtelijke verdedigingen van het horlogemerk “Steinhart”:grinning:. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik geen van beide overweeg aan te schaffen!

3 likes

Ik ben het hier helemaal met je eens Hans. Mijn schoonouders hebben overigens een Bechstein piano staan en dat is een mooi instrument inderdaad en klinkt fantastisch. :slightly_smiling_face:

Over Steinhart… ik heb jaren geleden actief deel uitgemaakt van de toen startende Engelstalige ‘watch community’ op YouTube. Destijds noemden we Steinhart soms gekscherend "Steinphart" … wat vrij vertaald in het Nederlands zoiets zou kunnen betekenen als… Steenscheet… En daar is wat mij betreft ook alles mee gezegd. Excusez le mot. :wink:

2 likes

Het is dus net de horlogewereld, de pianowereld. :+1:

4 likes

Lijkt er wel op ja. Ik weet alleen niet of er in die wereld ook zo gemakkelijk geflipperd wordt… Dat zou wel een heel gesjouw zijn :thinking::smiley:

3 likes

A journey of a thousand miles begins with a single step.

1 like

Niet perse, je kan ook fietsen, steppen, huppelen, skippyballen, etc.

Aan de andere kant… Een reis van duizenden kilometers kan ook ophouden met een enkele misstap. :slight_smile:

2 likes

maar je moet toch eerst naar je fiets lopen :slight_smile:

Steinhart. Ik ben geen fan.

Simpelweg door het feit dat ik soms vind dat er een gebrek aan originaliteit is in horloge ontwerpen. In de categorie stalen sporthorloges is dat misschien nog wel het ergst. Er zijn merken die altijd hun eigen ding doen, en dat zijn dan ook de merken die ik zelf het meest iconisch vind en een duidelijke eigen stijl vind hebben. In mijn ogen is dat cool. Merken die hommages maken zitten aan de andere kant van het spectrum. Prima, maar niet voor mij. Want ze doen precies het tegenover gestelde van wat ik in een merk waardeer.

Voor niet veel geld zijn er werkelijk iconische horloges te koop met een geschiedenis en een verhaal. Dat hoeft echt geen Jaeger Le-Coultre Reverso te zijn. Een Hamilton field watch valt voor mij ook in die categorie. Een eigen tijdloze look en identiteit door het design. Het moet niet iets voorstellen, het is het al.

Bovenstaande wil overigens niet zeggen dat ik vind dat mensen geen Steinhart of hommage moeten kopen. Gewoon lekker doen waar je zin in hebt. Misschien zijn er voor anderen weer hele andere zaken die zij waarderen in een horloge. Maar originaliteit van het ontwerp telt voor mij altijd wel mee en beïnvloed ook gewoon hoe veel plezier ik heb in het dragen van een horloge.

2 likes