Stel je kon NU je collectie ruilen voor je grail (van gelijke waarde). Zou je het doen?

Zou bij mij een soort van meerjarige cyclus zijn. Hetgeen nu in bezit verkopen voor een wat duurdere ‘grail’, vervolgens wat andere horloges er gaandeweg bijkopen, om vervolgens tzt weer alles te verkopen wanneer de volgende ‘grail’ in zicht is. Uiteindelijk wil ik max. 3 horloges, maar nu vooral nog wat verschillende horloges uitproberen

3 likes

Twee jaar terug heb ik een collectie redelijk zeldzame GSen bij Kremer te koop zien staan.

Nu heb ik zo’n vermoeden dat de oorspronkelijkr eigenaar in Parijs is geweest en een Eichi II heeft gepast. De rest laat zich raden.

Wellicht een idee?

1 like

Alles ineens ergens verkopen zou wellicht kunnen. Maar dan moet je denk ik toch zeker 1/3e van de waarde verloren achten aan marge voor de handelaar?

Ja… ja… ja…

3 likes

Tja, dat denk ik ook wel.

Zelf verkopen is precies zoals je schetst. Een aantal ben je zo kwijt en met de rest blijf je leuren.

Er is altijd weer een nieuwe grail…het is zinloos.

5 likes

Mijn sweet spot qua hoeveelheid horloges is 20-25 stuks en vind het juist mooi dat ik uit veel exemplaren kan kiezen. Elke dag hetzelfde verveelt snel, denk ik.

1 like

“Nee” voor mij. Variatie in wat je wanneer om de pols doet, vind ik toch wel erg prettig. Alles de deur uit doen voor een Breguet 5157 of een A. Lange & Söhne Saxiona lijkt me eeuwig zonde. Voorlopig verschuil ik me achter de gedachte dat de Grote Droom niet per definitie verwezenlijkt hoeft te worden om het Grote Plezier te ervaren. En er spoken ontoelaatbare gedachten door mijn hoofd om de verzameling uit te breiden. Dus nee, ik beweeg in een andere richting. Benieuwd hoe ik daar over x periode over denk.

2 likes

Nope

Een grail is een grail omdat het een soort van onbereikbaar is.

“ a thing that is eagerly pursued or sought after “

Dat is natuurlijk verschillend voor iedereen.

Het gevoel van willen is waarschijnlijk vele malen beter dan hebben.

Hoe vaak horen we hier de verhalen van “ had ik die maar nooit verkocht “

Of de “ grail “ die na een half jaar ergens in het blauw te vinden is.

40k is met een beetje planning echt wel op redelijke termijn te behalen als ik je collectie/posts een beetje kan beoordelen.

2 likes

Mijn persoonlijke mening is eigenlijk ook dat ik mensen die horloges van 40 k dragen en in auto’s van meer dan 50 k rijden liever niet ken. Het zijn niet diegene die iets over hebben voor een ander maar alles voor zichzelf. Als je het zo breed hebt, doe dan iets nuttig met je geld voor de maatschappij, investeer het in je kinderen of hang het liever aan de muur dan de ogen van anderen uit te steken.

1 like

Dat is ook naar om te zeggen, beetje kort door de bocht.

Als ik er bij wil lopen als een clochard en in een Daihatsu Cuore 1.1 wil rollen met een Eichi II om mn pols moet dat mogelijk zijn. Dat heeft waarschijnlijk niets met filantropisch werk te maken.

5 likes

Één horloge is te weinig en tien zijn er teveel voor mij. Ik merk dat sommige horloges gewoon nauwelijks draagtijd krijgen. Drie tot vijf stuks lijkt me ideaal. Het aspect van de graal zit in de zoektocht en niet in het bezit. Als je de graal eenmaal bezit zie je na enige tijd weer een nieuwe graal, vrees ik.

5 likes

Gewoon iedereen hetzelfde horloge dan hoeft niemand meer jaloers te zijn :wink:

ussr_flag_soviet_union_flag_watch-r0d0584fecd9c443995682c791e8de904_zd5ip_307

9 likes

Erg realistisch dit, ik ben al veel zo’n figuren in het dagelijkse leven tegengekomen. Soit, wie zich als de sjeik van Sheba wil profileren zonder het te zijn, doet maar. … Niet mijn type volk.

1 like

Ik weet welk horloge ik dan zou kopen, maar ik weet ook dat ik na enige tijd de verkochte horloges terug wil hebben dus we hebben het uiteindelijk niet over ruilen maar de grail erbij hebben.
Nee dus.

1 like

Als je een Credor koopt moet je in het budget gewoon ook even een g shockje van 200 euro incalculeren voor de buitenactiviteiten. Als je financieel zó scherp moet gaan om een horloge van 50.000 euro te kopen dat het op 50.200 euro stuk loopt moet je gewoon geen Credor kopen.

Nee, ik zou het niet doen. Nog afgezien van het feit dat ik niet echt een grail heb past 1 horloge niet bij mij. Ik ben een verzamelaar en ik geniet van het afspeuren van het internet om regelmatig weer een bijzonder exemplaar aan de collectie te kunnen toevoegen.
Verder geniet ik van de afwisseling bij het dragen, en ook van het opknappen van kansloze exemplaren. Één exemplaar van 20k ga ik zeker niet evenveel plezier aan beleven als aan m’n huidige collectie.

4 likes

Volk dat volk omschrijft als type volk is niet mijn type volk. 🤷
Een van mijn horloges heeft momenteel een waarde van zo’n beetje twee keer mijn auto. Terwijl die auto 10 jaar geleden 10x zoveel gekost heeft als datzelfde horloge. Die auto is dus na 10 jaar geen bal meer waard ten opzichte van de nieuwprijs. Ik vind het dus niet vreemd dat iemand meer spaargeld in horloges steekt dan in een auto. Wat voor type volk maakt mij dat?

2 likes

Jammer dat je je aangesproken voelt.

Daar gaat het niet over, het gaat over horloges met nieuw listprijs 40k om vervolgens in de lade of kluis te leggen, dan gaat het niet meer om het horloge, het draagplezier, maar puur statussymbool. Slaat nergens meer op.
Heb je geluk gehad met je aankoop in het verleden, maar doe niet alsof je wist dat het een ‘investering’ was (zolang je niet verkoopt is het er geen en misschien is het overmorgen ook geen bal meer waard). Best dat we het niet eens zijn.

1 like