Zoals velen hier heb ik meer dan één horloge. Een stuk of 15 zijn het er nu. Variërend van een Casio F-91W van twee tientjes tot een gouden Grand Seiko van wat meer tientjes.
Vorig weekend was ik in Parijs in de Grand Seiko boutique aan de Place Vendome. En daar hebben ze horloges uit het Seiko concern die je elders niet kunt bekijken. Zoals de Credor Eichi II. Ik zal hier niet ingaan op waarom dit zo’n bijzonder horloge is, er zijn mensen die het begrijpen, en mensen die vinden dat het een maar een Seiko is. Het doet er niet toe, het is mijn grail. In de intensiteit van zijn eenvoud en met de verhalen erbij van de Micro Artist Studio, heeft de Eichi II me gegrepen.
Alles bij elkaar opgeteld kan ik mijn 15 horloges verkopen en van het geld ongeveer een Eichi II kopen. 1:1 een gebruikte (45k), met wat erbij een nieuwe (59k).
Maar dat verkopen is een heel traject. Het zal een jaar kosten, en er zal een hoop gedoe zijn, en getwijfel. Moet ik het wel doen, is deze niet eigenlijk nog leuk om te houden, en je verliest eerst je leukste goed te verkopen en blijft zitten met een halve collectie, etc. etc. En als alles verkocht is, kan ik dan niet beter horloge-loos door het leven? Of alleen met een casio F-91W van twee tientjes? Zo’n heel traject weerhoudt me ook.
Dus toen dacht ik, stel dat je NU je collectie kon ruilen tegen je grail van dezelfde waarde. Zou je het doen? Gewoon NU, gelijk oversteken. Ik denk van wel. Wat denken jullie? Dus niet als advies naar mij, maar wat zou jij doen als jij NU jouw collectie in kon ruilen voor jouw grail (mits van gelijke waarde als jouw collectie, zeg binnen 1/3e van elkaar).
Zou jij NU je collectie ruilen tegen je grail (van gelijke waarde)?
ja
nee
daar zou ik een nachtje over moeten slapen
de waardes van mijn collectie en mijn grail komen totaal niet overeen
ik heb mijn grail al in mijn collectie
ik heb geen grail
ik ben zo iemand die nog een andere optie nodig heeft om aan te vinken
Ik heb echt veel te veel lol met de verschillende horloges in mijn verzameling, er kan geen horloge bestaan die al die horloges kan vervangen. Ik had dus moeten kiezen ’ ik heb geen grail’ maar ben een man van weinig woorden en verkies ‘nee’ te antwoorden .
Overigens is het ook fijn om een verhaal bij het horloge te hebben. Relevantie in de geschiedenis van het merk, of in de horlogegeschiedenis en général. Met één horloge heb je één verhaal, met meerdere heb je ook meerdere verhalen. Leuke hobby. Ik blijf nog even.
Er is voor mij denk ik 1 grail om naar een one watch collection te gaan. De Nautilus vind ik erg gaaf maar ver buiten mijn bereik, aquanaut zou ik ook mee kunnen leven maar daar een goeie van vinden is ook echt belachelijk.
Ook al zou ik de kans krijgen zou ik nog twijfelen om met zoveel geld om je pols comfortabel rond te lopen.
De Eichi is waanzinnig maar ruilen voor alles krijg je daar geen spijt van? Elke dag hetzelfde horloge om je pols? Ik vind het ook wel leuk om een beetje af te wisselen
Zelf zou ik hier best moeite mee hebben, maar dan voornamelijk omdat ik waarschijnlijk die grail als te kostbaar zou zien, en m niet met goed gemak elke dag zou dragen.
Maar die Credor is wel boeiend. Ga lekker ff googlen wat m zo speciaal maakt!
Leuke en interessante stelling, maar ik zou het niet doen. Want een grail watch van die prijs, zou voor mij niet in elke situatie te dragen zijn. Vind ik dan tenminste. Lees vooral tijdens werken en hiken op vakantie. Daar heb ik iets digitaals of hufter proofs voor nodig. Dus ik heb echt wel voor meerdere situaties en horloge nodig.
mijn keuze is: ik heb geen grail
mijn ervaring is, telkens ik weer eens een horloge zie dat ik graag wil en aankoop is op dat moment de “grail” anders zou deze niet in de collectie komen te liggen.
dus een grail ruilen voor de gehele collectie wil dan eigenlijk zeggen: al mijn grails ruilen voor één horloge en dat is bij mij van de pot gerukt
Zelfs mijn grail wisselt van tijd tot tijd. Het ene moment droom ik van een Tudor sub, het volgende van een Staudt guilloche chronograaf en mijn natte droom horloge is toch echt een Blancpain Air Command Flyback chrono.
Oftewel een horloge is zeker geen optie. Afwisselen is veel te leuk en al mijn (11 stuks) op dit moment voegen voor mijn gevoel
wat toe aan de collectie. Mijn antwoord luidt dus: nee
Ik ben onlangs van 15+ horloges naar 8 gegaan. Ondertussen nog iets nieuws gekocht maar die gaat er ook terug uit. Momenteel staan er nog 4 te koop. Ik kan zeker beamen dat het een heel gedoe is, ben er al sinds november mee bezig. Het helpt ook niet dat ik geen TL2+ ben.
Een plan voor iets nieuws had ik niet echt, ik werd alleen niet blij van een volle horlogedoos terwijl er slechts enkelen gedragen werden.
Binnenkort komt er wel iets nieuws in de plaats.
Mijn grail is jammer genoeg boven budget. Maar je weet nooit…
Het is net de variëteit om te bewonderen en het hebben van horloges voor verschillende gelegenheden die de hobby leuk maken. Zit je de hele dag en elke dag naar hetzelfde horloge te kijken, dan is de lol er snel af. Bovendien is het hebben van 1 horloge met een hoge waarde zinloos, ga je die dan inderdaad elke dag voor elke gelegenheid dragen, er de afwas mee doen, in de tuin werken? Is het antwoord nee, dan heb je een grail die je meer mag afdoen dan dragen, ook een recept voor verlies of diefstal eigenlijk … Daarnaast zitten de meeste van mijn horloges al zo lang in de collectie dat ik er een band mee heb en ze niet zou kunnen/willen verkopen. Ik heb ze gekocht omdat ik ze leuk vond en vind ze nog steeds leuk. Het zijn maar de horloges die na een tijd echt tegenvallen qua draagtijd die er terug uit gaan. Maar dat zijn er niet veel.
Het is veel werk om alles te verkopen en je collectie vertegenwoordigd een grotere waarde. Alle seinen staan op Rood dus er is maar een juist antwoord en dat is DOEN het is jouw droom horloge , go for it passie is niet in geld uit te drukken
Met enkel mijn grail zou ik het niet kunnen redden. Voor de hobby, het werk en dergelijke is de grail niet geschikt en zou ik dus nog een beater nodig hebben.
Ik zou dus nog een keuze meer nodig hebben.
-Collectie ruilen voor de grail en een horloge voor dagelijks gebruik.
Daar moet ik een nachtje over slapen lijkt me verstandig.
Maar (en alles voor de maar is altijd bullsh!t) 1. een echte echte grail is er niet. (Is er daarna niet altijd weer een ander horloge?)
2. dan heb ik geen daily beater meer. Dus eigenlijk zou het niet kunnen…
Nee, want een groot deel van de hobby is de afwisseling, de verschillende gevoelens die je hebt bij de diverse horloges in je collectie. Ik zou een fraaie GS SBGA211 Snow Flake kunnen aanschaffen en dan nog 5- tot 6,5K overhouden voor ander spul, maar die ene GS kietelt niet alle gevoelens die ik heb bij de rest (lees; het totaal) van mijn collectie. Bovendien moet je nog iets als doel hebben in onze hooby. Want wees eerlijk, het stopt nooit bij je grail.