Stel je kon NU je collectie ruilen voor je grail (van gelijke waarde). Zou je het doen?

Leuk topic! Mij grail was een relatief eenvoudige moonwatch en daar heb ik nog steeds veel plezier mee… in de loop van de tijd nog wel n iwc pilot chrono bijgekomen als tweede grail… eigenlijk heel suf want na een nog te kopen duiker/sporthorloge voor op vakantie ben ik dan wel zo ongeveer klaar…

2 likes

Prachtig stukje techniek! Of het ook draagbaar is…. :thinking:

3 likes

Leuk viertal wat je over gaat houden! Marreh…

Zeg, laat eens een fatsoenlijke foto van het horloge rechts onder zien, alsjeblieft? Helemaal cool is het wanneer je de achterkant ook mee pakt. Ik vind dat dat horloge het verdient. :slight_smile:

1 like

Hmm, moeilijke stelling, ik denk dat het eerste horloge dat je koopt anders dan om de tijd te zien, jouw grail is. Een grail is nou eenmaal iets wat je begeert, elk volgend horloge is weer een nieuwe grail, maar kan altijd tegenvallen.
Begin de verzameling met een Invicta, kom je 5 tientjes te kort voor die Submariner 5 jaar later doe je die Invicta wel weg toch :wink: Of zoiets.

U roept wij draaien.

De blue motif DJ en de H1 zijn de absolute toppers.
Kan bijna niks tegenop.

11 likes

Over onzin gesproken.
Alsof voor ondernemingen de kosten niet zouden stijgen.
Ik vind je gejammer erg zuur.
Kennelijk zit je nu in een periode waarin je, vanwege gestegen kosten misschien, niet in staat bent horloges te kopen en is dit aanleiding om anderen die dit nog wel doen eens lekker de maat te nemen.
Hoe durven ze.
Maar onthou, er zit geen verschil tussen horloges kopen van twee-, driehonderd euro, zoals jij doet of deed en horloges kopen van twee- of drie- of twintig- of dertigduizend.
Heel veel sterkte met je boosheid.

3 likes

Als we op de vrouw gaan spelen, ik moet niet de les gelezen worden door een omhooggevallen boomer over vermeende boosheid of m’n eigen budget waar je de ballen van kent. Blijkbaar raakt het wel een snaar, dat er mensen zijn die het wel doorzien. De overcompensatie van een minderwaardigheidscomplex door uiterlijk vertoon.

En blijkbaar is begrijpend lezen moeilijk, nergens heb ik gezegd dat de kosten niet zijn gestegen. Integendeel, maar niet zoveel als nu wordt doorgerekend. Koop jezelf beter een nieuw leesbrilletje.

Hou d’r ook niet van.

1 like

Die Hentschel is echt heel mooi! Voor het perfecte zou de subdial wellicht iets kleiner zijn maar echt een prachtig horloge :ok_hand:

2 likes

veel kleiner

1 like

Echt een rotziekte hoor praalzucht :flushed:

1 like

Uiteraard een smaak dingetje, maar de grote subdial maakt juist de hele wijzerplaat zoveel mooier.
Meer merken denken er zo over.

Dan krijg je een subdial die niks toevoegd met z’on klein koddig wijzertje die totaal niet aflees baar is.

:face_with_hand_over_mouth:

8 likes

Iedereen van collecties economen tot de VN tot presidenten aan toe hebben naar aanleiding van de ballonerende winsten van corporaties en commodity brokers geroepen dat de corporate greed een tandje minder mag, maar jij gooit het er op dat de prijsstijgingen in de kosten zitten.

Zuur? Nee. Gewoon gebaseerd op de steeds groter wordende winsten op de jaarrekening. Als je me niet gelooft, pak dan de cijfers van Richemont en LVMH er even bij vooraleer je iemand voor zuur uitmaakt, alsjeblieft.

Ik ben het zelf ook niet met @TenebraeNoctis eens, maar die mythische kostenstijging staat in geen verhouding tot de prijsstijgingen. Daar heeft hij of zij groot gelijk in. Zo is de prijsstijging bij JLC een evidente ordinaire cash grab, om even een Richemont voorbeeld te noemen.

Waar ik het niet met hem of haar eens ben is dat dat voor een liter zonnebloemolie of graan anders is, en ook daar adviseer ik eenieder om de jaarrekeningen van de supermarkten er eens op na te slaan.

Mijn bewering is dat we door iedereen genaaid worden. Ongegeneerd en grondig genaaid omwille van hebzucht en een gebrek aan regulering. Ik hoop dat er mensen zijn die die stelling onthouden, in November.

Dat neemt allemaal niet weg dat de Hentschel van @Roland om te smullen is, dank voor de foto’s. Ik vind 'm mooier dan de laatste Patek in dit topic, omdat bij dat horloge de kleine seconde uit balans veel te dicht op de centrale as zit. Dat uurwerk is te klein voor die kast, en als ik zo bijdraag aan je EBITDA vind ik dat je als merk minstens de moeite mag nemen om een uurwerk te maken wat bij de kastvorm past.

Hoe groot hij is interesseert me een tandje minder, als hij maar op de juiste plaats tussen de centrale as en de onderkant van de wijzerplaat staat. Balans is voor mij meer van belang dan sec de grootte.

Rexhepi doet dat voorbeeldig, maar Lange heeft bijna altijd een kolderiek element wat het hele horloge voor mij uit balans mept. Het is mijn merk niet.

3 likes

Het zuurheidsvermoeden rees door deze opmerking:

Tonnen uitgeven voor een aanschaf die aan de muur komt te hangen mag dan weer wel, vreemd genoeg.

De mythische kostenstijgingen in horlogeland worden afgedempt door inflatiecorrectie.
Verder is de status aparte van Zwitserland tov de EU wel een dingetje.
En dan nog, de doelgroep voor deze horloges blijft gewoon kopen hoor.
Kun je zien aan de omzetcijfers.

Dit soort uitspraken horen in mijn beleving inderdaad niet helemaal thuis op een horlogeforum wat over het algemeen een luxe is. Dat is hetzelfde als op een oldtimer forum zeggen dat mensen in oldtimers van 200k euro of meer liever niet kent terwijl je er zelf één van 50k hebt, allemaal in verhouding. Pot verwijt de ketel.

Ook een BB58 is een luxe zoals ik bij @TenebraeNoctis voorbij zag komen ook met dit geld kan je je steentje bijdragen aan de maatschappij als dat je ding is. Ik doe het zelf in de vorm van wat vrijwilligerswerk ipv geld (los van wat kleine donaties) het één sluit het andere niet uit.

Dan nog even los van dit is dit topic juist de vraag of je alles in zou ruilen voor je grail, niet omdat je het bedrag ff op de plank hebt liggen. Dat zijn echte liefhebbers die er over nadenken om zoiets te doen en niet alles te verkopen om het aan de “maatschappij” te geven.

6 likes

Mensen hadden het waarschijnlijk al meegekregen, maar om antwoord te geven op de vraag in de titel:

Ja, ik heb inmiddels mijn collectie ingeruild voor mijn grail :grin:

19 likes

Een welgemeende proficiat! :partying_face: Knappe Speedy.

1 like

Misschien was ik inderdaad een beetje kort door de bocht. De bedragen die omgaan zijn relatief tot de persoon en bankrekening in kwestie en ieder maakt voor zichzelf uit wat die uitgeeft aan luxe. Ik probeer het soms gewoon eens in perspectief te plaatsen. Zelf merk ik dat ik honderden euro’s voor verbruiksproducten het niet waard vind, maar dan weer voor uurwerken wel en dan vind ik dat soms bij mezelf abnormaal omdat net deze laatste niets toevoegen buiten plezier. Ik probeer het perspectief te bewaren. Was niet de bedoeling te provoceren maar zal wel zo zijn overgekomen.

5 likes

Lekker hoor! Gefeliciteerd met deze tijdloze schoonheid :+1:

1 like