De inflatie op voedsel en functionele gebruiksvoorwerpen hiermee vergelijken is imo opnieuw totaal van de pot gerukt, niet omdat ze niet geldt maar: De eerste heb je nodig, de tweede niet ( daar heb je dus de keus om te veel geld uit te geven). Dat basisproducten duurder zijn geworden is een reden te meer voor de gewone mens om de luxehorlogemarkt links te laten liggen. De inflatie op verschillende zaken is ook net heel gevarieerd, consumerelectronica bv is er nog steeds van grotendeels gevrijwaard. Dat horlogemerken om de zoveel maand een prijsverhoging van 10 procent doorvoeren is niets minder dan schaamteloos meesurfen op een inflatiegolf die startte door corona, gevoed werd door de start van de oorlog en nu grotendeels kunstmatig is en in stand gehouden wordt. 500 euro op een horloge van 5000 of 1500 op een van 15000 heeft weinig te maken met hogere productie, distributie of marketingkosten, en vind ik principieel wat anders dan die 50 cent op zonnebloemolie of melk die je nu eenmaal nodig hebt waar de grondstoffen wel in verhouding duurder waren geworden of moeilijker aan te komen. De verhouding is zoek: ipv een optelsom van ietwat hogere kosten is het exponentieel bij wijze van spreken. Prijzen van luxevoorwerpen zijn altijd gestaag omhoog gegaan, door normale inflatie, maar bijlange niet zoals nu. Het is trouwens al ver gekomen dat overheden zich moeten gaan moeien met de prijszetting van voedsel door de supermarkten (inflatiekorfjes) en de rentes op spaarboekjes bij de banken. Dus dat gaat uiteindelijk wel wat stabiliseren. Maar de luxe horlogemaker is erg dom bezig en zal de omzet gestaag zien dalen.
Je moet de winsten van de supermarkten eens na gaan lopen, en van de handelaren in commodities. Ten eerste was een liter zonnebloemolie van 60 cent op een gegeven moment 5,50, en zijn ze nog steeds 2,75. Dus die zijn in een jaar tijd bijna 9 keer over de kop gegaan, en nu terug bij een prijs die drie a vier keer over de kop is.
Nu zul je je afvragen warom ik over die 2,75 zit te zeiken wanneer ik een luxeproduct goed praat… Ik vrees dat onze verontwaardiging 100% op de andere partij gericht is. Jij maakt je blijkbaar druk over zoiets triviaals als de prijszetting van een luxeproduct wat echt niemand nodig heeft, maar ik snap dat niet. Want er wordt dus ook geen hond schade berokkend door die inflatie.
Dat zaken als zonnebloemolie, energie, brood en zo wel significant de lucht in schieten, niet omdat het nodig is, maar gewoon omdat corporaties er een slaatje uit slaan is des te meer ergerniswekkend juist omdat mensen die dingen hard nodig hebben.
Een pikkestein die 3 jaar geleden 40.000 Euro aan een Eichi II uitgaf zal dat nu nog doen voor 55K, en daar krijgt niemand extra honger van. Maar een bijstandsgezin wat gewoon geen brood of bakolie meer kan kopen om de kinderen te voeden, dat vind ik een schrijnende en godsliederlijke schande.
Veblen goederen. Daar wil je tussen terecht komen, dat wil je zijn. Vooralsnog lijkt het alsof de luxe industrie alleen maar meer geld maakt, dus we gaan meemaken of dat zo uit gaat komen als je zegt.
Grotendeels onzin. Wie daar in mee gaat laat zich in het ootje nemen door commodity traders en corporaties. Vandaar dus juist mijn ergernis.
Er zijn zeker dingen totaal van de pot gerukt, maar ik vermoed dat mijn kijk op de markt het niet is.
Intussen blijf ik bij m’n originele statement: Als ik alles weg zou moeten doen voor dat ene horloge zou de hobby voor mij z’n sjeu verliezen. Ik ben dus niet zo’n figuur wat een horloge van 50.000 ballen draagt, omdat ik het geld simpelweg niet heb om het erbij te kopen.
Nja. Er is niet “die” inflatie. Er is enkel inflatie, wat staatsgesponsorde, bewuste, georganiseerde diefstal is en erg verregaande negatieve gevolgen heeft op alle lagen, en de zwaksten het hardst treft. Ook al leggen vele tussenpartijen er nog een extra lik bovenop uit opportunisme.
Klopt. Ergerlijk, maar meer ook niet. Het blijft “oneerlijk” maar op de lijst met zaken die toortsen en hooivorken verdienen staat een vijfcijferhorloge dat duurder wordt niet op de eerste drie pagina’s.
Ons kabinet is net gevallen, maar grappig genoeg was inflatie niet de steen des aanstoots. Ik ga er verder niet op in, daar heb je de NOS voor. Hier in Nederland lijkt het er echter op dat de regering, ook al zijn ze wie ze zijn, een dempend effect heeft geprobeerd te hebben op de inflatie. Ik kreeg zelfs bij ome Rutte niet het idee dat hij het actief sponsorde. De prijzen van een Eichi II zijn helaas niet ter sprake gekomen op Prinsjesdag.
Okay - maar je schreef:
waarmee je het specifiek over de Eichi 2 leek te hebben. Een edelmetalen kast en een matige waterdichtheid zijn (helaas) eigenschappen van een grote meerderheid horloges in de categorie ‘dress watch’.
Dat zou in mijn geval geen slimme move zijn. Gelukkig had je daar ook een optie voor
Hoe werkt dit precies als ik dan wil pochen? Vertel ik dan rond dat ik dat in de kluis heb liggen? Of laat ik een foto zien oid? Lastig lastig…
Absoluut gaaf horloge.
In t voorjaar de Rosé goud variant gepast, werkelijk waanzinnig. Denk alleen dat ik 'm te snel zat ben. Het is een kunstwerkje, maar heel veel plakmerken zijn ook net kunstwerkjes… Toch niet iets teveel dat gevoel.
Maar absoluut een mega horloge & lekker draagbaar.
Ik wil niet vervelend doen, MAAR, als ik het ooit zou doen (niet echt waarschijnlijk…), zal het nooit doen voor de eichi! Sorry, maar het is gewoon leilijk
Oooh, weer wat bijgeleerd. En ik dacht dat Tissot/Swatch Group daar baanbrekend was met hun Powermatic 80 silicium
Dat was iets te kort door de bocht.
Freak, Freak, Freak…
Thanks
Dat kunnen we wel regelen
Wat mij dwarszit, bij welke gelegenheid draag je dan zo’n horloge?
Ik zou me nogal onwennig voelen om elke dag met zo’n groot bedrag om de pols rond te lopen. Misschien komt dat nog met de jaren…
Het fijne is dat niemand een Freak kent.
Je kan er easy overal mee rondlopen.
37,5K.
Maar na het naar buiten lopen 22,5 max.
Auw.
Leuk topic dit en ik speel ook wel eens met de gedachte.
Maar dat gaat hem niet worden.
Een upgrade binnen de collectie is wel een mogelijkheid.
2 Rolex eruit 1 Audemars erin, dat zijn overwegingen die werkelijkheid kunnen worden.
Ik zou zeggen strepen maar!
Welke 2 zouden jullie offeren
Jij moet eerst aan de VC man.
Auw, die doet pijn aan de ogen.
Die doet inderdaad pijn aan de ogen. Sterker nog, ik zag in Luzern een VC dress watch met een 40mm diameter, met het datumpje zo ver naar binnen op de wijzerplaat dat het wel een Tissot uit de grabbelton leek. Ik heb m’n bekomst even.
Ik zou zeggen die onderste twee, maar die zetten waarschijnlijk het minst zoden aan de dijk.