Je moet de winsten van de supermarkten eens na gaan lopen, en van de handelaren in commodities. Ten eerste was een liter zonnebloemolie van 60 cent op een gegeven moment 5,50, en zijn ze nog steeds 2,75. Dus die zijn in een jaar tijd bijna 9 keer over de kop gegaan, en nu terug bij een prijs die drie a vier keer over de kop is.
Nu zul je je afvragen warom ik over die 2,75 zit te zeiken wanneer ik een luxeproduct goed praat… Ik vrees dat onze verontwaardiging 100% op de andere partij gericht is. Jij maakt je blijkbaar druk over zoiets triviaals als de prijszetting van een luxeproduct wat echt niemand nodig heeft, maar ik snap dat niet. Want er wordt dus ook geen hond schade berokkend door die inflatie.
Dat zaken als zonnebloemolie, energie, brood en zo wel significant de lucht in schieten, niet omdat het nodig is, maar gewoon omdat corporaties er een slaatje uit slaan is des te meer ergerniswekkend juist omdat mensen die dingen hard nodig hebben.
Een pikkestein die 3 jaar geleden 40.000 Euro aan een Eichi II uitgaf zal dat nu nog doen voor 55K, en daar krijgt niemand extra honger van. Maar een bijstandsgezin wat gewoon geen brood of bakolie meer kan kopen om de kinderen te voeden, dat vind ik een schrijnende en godsliederlijke schande.
Veblen goederen. Daar wil je tussen terecht komen, dat wil je zijn. Vooralsnog lijkt het alsof de luxe industrie alleen maar meer geld maakt, dus we gaan meemaken of dat zo uit gaat komen als je zegt.
Grotendeels onzin. Wie daar in mee gaat laat zich in het ootje nemen door commodity traders en corporaties. Vandaar dus juist mijn ergernis.
Er zijn zeker dingen totaal van de pot gerukt, maar ik vermoed dat mijn kijk op de markt het niet is.
Intussen blijf ik bij m’n originele statement: Als ik alles weg zou moeten doen voor dat ene horloge zou de hobby voor mij z’n sjeu verliezen. Ik ben dus niet zo’n figuur wat een horloge van 50.000 ballen draagt, omdat ik het geld simpelweg niet heb om het erbij te kopen.

Hier in Nederland lijkt het er echter op dat de regering, ook al zijn ze wie ze zijn, een dempend effect heeft geprobeerd te hebben op de inflatie. Ik kreeg zelfs bij ome Rutte niet het idee dat hij het actief sponsorde. De prijzen van een Eichi II zijn helaas niet ter sprake gekomen op Prinsjesdag.