Stelling: fake

Vooropgesteld, voor mij geen replica’s. Ik bezit zelf 2 Rolexhorloges, maar kan me echt niet druk maken om iemand die een nepper om heeft. Ik heb wel wat beters te doen.

Echter 2 zaken die hier reeds besproken zijn wil ik tegenspreken:

• Fakes zijn per definitie geen rommel als je puur naar de kwaliteit kijkt. Er zijn erbij die makkelijk kunnen wedijveren met gerespecteerde merken er ver uitstijgen boven het niveau van zeg een Alpha.

• Dat fakes het origineel zullen schaden is naar mijn mening ook maar betrekkelijk. Kijk naar Rolex, commercieel gezien het meest succesvolle horlogemerk ter wereld met naar zeggen een miljoen verkopen per jaar. Geloof niet dat zij echt veel last hebben van de nepindustrie. Beide partijen bedienen een hele andere markt en bijten elkaar niet.

Gr,

Ron.

Louis,
Verbaasde mij ook van joost want ik heb vaak hele mooie klokken van hem gezien op dit forum, hij heeft die namaak lv-s niet nodig.
Ik wens jullie allen veeel mooie klokken toe
guus

fake (bijv.nw. / bijw.)
navolging, namaak, nep, imitatie (de ~ (v)), nabootsing (de ~ (v)), vervalst, vervalsing (de ~ (v)), falsificatie (de ~ (v))

dus…

Ik weet niet of de deelnemers aan de discussie Engels hebben genoten op school, maar ik kan het niet anders zien dan dit:

fake (bijv.nw. / bijw.)
navolging, namaak, nep, imitatie (de ~ (v)), nabootsing (de ~ (v)), vervalst, vervalsing (de ~ (v)), falsificatie (de ~ (v)):#

louis Schreef:

Fakes zijn om te kotsen.
En onder fakes schaar ik ook Alpha ‘duikers’ die
tot 30 meter
waterdicht zijn.
Ondanks de argumenten:’ Hij loopt best op tijd
voor een klok van 30 euro’.

Dan moet je consequent zijn, Louis: Een NOLEX LV is volgen die redenering een even grote FAKE en imho zelfs een GROTERE: want daar dan je nog (laten) opzetten wat je wil. En wees maar zeker dat zulks kan hoor !

Wie een Alpha koopt, houdt van het design van een horloge, of wil het design even om zijn pols proberen.

Maar daar staat ZEER DUIDELIJK " ALPHA " op !!!

Dus zeker niet om als een ROLEX te pronken.

En een design overnemen, dat doen ze in alle takken van de markt hoor: auto’s, audio-apparatuur, noem maar op.

grootmokum Schreef:

tjvreeken Schreef:

Niet om de boel af te kappen of zo hoor, maar
zoek even op ‘fake’ en ‘nepper’ en dan weet je dat
er> al meer dan genoeg over gezegd is.
Ik doe er niet meer aan mee, net als vele
forumleden met mij!

Zo is dat!
Dit onderwerp heeft hier inmiddels al zoooo’n
baard… daar heeft menigeen hier de buik meer dan
vol van.

Idd stop aub in godsnaam eens met dit Fake-Gez…k

Ai Ai, daar gaan we weer… Heftige reacties op iets dat imho nogal simpel is:

Een “replika” of “namaakhorloge” draagt de naam en probeert alle kenmerken van het origineel exact te kopiëren en is een regelrechte inbreuk op de auteursrechten van de originele producent. Dit is een oneerlijke en laakbare praktijk.

En dan moet je een onderscheid maken. Er zijn verschillende redenen waarom men voor of tegen pure “namaak” is:

• Als producent is dat evident: men kopieert je produkt en dus “verlaagt” men je “prestige”, ondermijnt je (hoge) verkoopprijs terwijl de namaker profiteert van je (extreem dure) marketing hype , maar tevens van de extreem hoge ontwikkelings-en productiekosten die enkel de producent draagt, niet de namaker…

• Als bewuste koper van namaak is dat ook evident: je kiest voor een kopie van een “prestigemerk”, wetende dat je niet de kwaliteit en service van het origineel koopt, maar er wel mee wil “pronken”, en je betaalt maar een fractie en hopelijk blijf je tevreden…wetende dat het “nep” is…

-Als onbewuste koper… en nu komt het… wordt je gewoonweg bedrogen. Je DENKT… een origineel voor een “prijsje” gekocht te hebben (meestal via een frauduleuze handelaar op een veilingsite) , en dan gebeurt er iets… en kom je tot de constatatie dat je er echt ingeluisd bent…

In het geval van horloges is die schade nog te overzien en kan je misschien nog relativeren…
Maar als je weet dat 20% van bvb de remschijven van een bepaald automerk (en verkocht in- en met alle attributen, incl. verpakking, van dat merk) NAMAAK blijkt te zijn, dan wordt het toch wel bedenkelijk…, want je zal maar tegen een boom knallen met een auto die door een -hopelijk- nietsvermoedende monteur voorzien is van nep-remschijven waarvan noch de verpakking, noch het uitzicht deden vermoeden dat het namaak was… Dat is niet enkel “laakbaar”, maar “crimineel”…(hetzelfde geldt overigens voor namaak medicijnen, namaak brandblussers enz. enz… je houdt het niet voor mogelijk wat deze nep-producenten allemaal op de markt brengen !).

Zuivere namaak-produkten kunnen dus niet enkel principes schenden, maar eisen soms ook een veel zwaardere tol…

Een “ander merk” of -“naamloze” look-a-like is dat imho niet, tenzij er lopende patenten zonder vergoeding worden gekopieerd (en in zoverre die patenten toonaangevend zijn en aantoonbaar relevant voor de verkoop van dat merk).
De vorm van een kast, een wijzerplaat, wijzers, allemaal lijken ze er wel iets op maar zijn het duidelijk niet…en pretenderen dat ook niet… En de originele merknaam is niet terug te vinden… En vele “uiterlijkheden” zijn qua patent inmiddels verlopen… laat ons dat niet vergeten.

In dat geval koop je een “alternatief” of een “wit” product… (en ja, ook melk, koekjes en remschijven worden zo verkocht. het is dan aan de koper of monteur om te beslissen of hij daar genoeg vertrouwen in stelt en om te weten wie de producent is (is soms dezelfde als het merk-product overigens) en of die betrouwbare produkten verkoopt of niet…)

Trouwens, look-a-likes werden doorheen de hele horloge-geschiedenis permanent (en zelfs in veelvouden van de originelen) en dikwijls met de meest uiteenlopende fantasie-namen verkocht, met name door Zwitserse, Duitse en Franse firma’s die tegenwoordig allemaal met “U” worden aangesproken door de liefhebbers… Alleen was het toen een kwestie van “l’industrie entre-nous”…

En als we eerlijk zijn, dan lijken er toch heel veel horloges op hun originele “voorgangers” ?

Gaan we die dan allemaal uitspuwen ? Daaag Steinhart , MKII’s , enz… enz… ? Nee toch …?

Enne… waren de eerste Japanse Lexussen geen +/- look-a-likes van een bepaald Duits Automerk ??
Misschien hebben ze ,door die na te maken, stilaan ook de echte kwaliteit van het origineel benaderd en net daardoor hun huidige “prestige-status” bereikt ? Ook iets om naar uit te zien in horlogeland misschien ?..

Just my 2 cts…

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

@ Morse: heel verstandig en genuanceerd(tu) helemaal mee eens…

Pfffff, ik had eigenlijk niet willen reageren op dit onderwerp, maar ik doe het nu toch. Volgens mij is er in het (recente) verleden genoeg gezegd over fakes. Laten we vooral niet weer opnieuw beginnen, zeker omdat dergelijke discussies niet altijd even vriendelijk verlopen.
Ik word hier zó moe van. :frowning: Kunnen we dit topic nu laten rusten? Dat lijkt me namelijk het verstandigst.

Wat mij betreft bannen we dit soort onderwerpen door de forumregels aan te passen.

Ik denk dat een product “FAKE” is als het de veronderstelling wekt/beloofd/garandeert dat het om het “ECHTE” spul/merk/kwaliteit gaat.
Deze valse belofte`s zijn illegaal en strafbaar volgens wetboek van strafrecht.
Ook mogen mensen dit in mijn ogen veroordelen en verwerpen.
Als een product "LIJKT "op een soortgenoot in de betere klasse maar het niet pretendeert te zijn door voeren van een andere merknaam en toepassen eigen stijl dan lijkt mij weinig mis met een “minder merk”.
Niet voor niets noemen we het ene plagiaat en het ander creatief plakken.
Plagiaat is strafbaar en bij wet bepaald.Het creatieve plakwerk valt onder een zwaardere noemer “smaak/fatsoen”.
Wie wat koopt is ieder zijn eigen zorg maar of het een bijdrage is aan het bestaande gamma aan merken is een andere vraag.
Ik vind wel dat in dit forum plagiaat of andere “misleiding” gemeld of getoetst moeten/mogen worden.
Ook telt dit voor gestolen items die worden aangeboden op internet.
En discussie is altijd gezond.

Als we onderwerpen gaan BANNEN kun je net zo goed het hele forum sluiten,
sorry hoor maar het is een vrij forum waar iedereen zijn mening mag laten horen.
en ook deze keer waren er weer genoeg mensen die toch graag even hun mening wouden geven.

En dat moet kunnen!!! anders is het einde zoek.

Als je niet wilt mee discuseren lees het dan niet, je hoeft niet

Verder wil ik iedereen toch bedanken voor zijn/haar mening, met in het bijzonder morse die er toch echt even werk van gemaakt heeft.

Ik wil bij deze iedereen nog vragen om niet te gaan pleiten voor het bannen van onderwerpen.

Met vriendelijke groeten,

Bert

Hallo allemaal,
Ik schrik van dit topic, door jullie ben ik zoveel wijzer geworden en heb eindelijk een zogenaamd echt horloge (Meistersinger). Ben er zo trots op.

Maar in 1986 kocht ik en 2 van de toptennissers die we in Nederland hadden ieder een echte Ferrari/Enzo in Graz.Ik eentje in het rood en de andere 2 eentje in het zwart.Hand beschilderd. Er zat een doos bij van Afrikaans antilopenleer en een rode golfbal. Kosten waren toen 650 gulden. Best veel voor een batterijklokkie toch?. In 1993 kwam ik erachter dat er een Citizen uurwerkje inzat van toch wel 40 gulden, erg goede kwaliteit, maar wel kapot. Ik balen. Nu zit er een myota OS10 uurwerkje van 3 tot 10 euro in een Welder van 500 euro.Ferrari is nu Panerai voor 4000 euro plus. Wat is nu fake?

Het bandje van de Ferrari is niet meer origineel, maar wel de sluiting, het bandje was natuur/rubber en heb ik 2 keer voor 125 gulden laten vernieuwen (Zwitserland) in die jaren. Maar is niet meer te krijgen natuurlijk. Fake?

Geen fake dus. Morse heeft hierboven een waterdichte definitie gegeven. Een andere vorm van zwendel wellicht??? Tja…

Ik heb niets tegen look-a-likes: mensen die een kleinere portemonnee hebben, mogen ook een pronkklok kunnen aanschaffen. Look-a-likes dienen wel een design-verschil te hebben met de dure merken. Ik ben faliekant tegen 100% fakes/replica’s en tegen fake/replica-fabrikanten en fake/replica-gebruikers (consumenten) die zo nodig goede sier willen maken met het logo en reputatie van een gerenommeerd bewezen horlogemerk. Dat zegt natuurlijk veel over die fabrikanten en gebruikers zelf en moet zwaar bestraft blijven.

Lees wat een aanbieder er zelf over schrijft, dan weet je genoeg:

We understand that what a person wears in life is important. We also understand that not everyone wants to spend the money that you need to spend when you buy an authentic luxury watch but that what you wear is still important. You can wear a watch that will allow you to put forth the air of luxury that you want to give off on your budget when you shop our SwissRep1ica watch selection.

Imagine what your friends, family, and co-workers would think if you started wearing a luxurious looking watch? You would instantly been seen as successful and on the right path in life. At DiamondRep1ica we can help you give off the appearance of success, but we can help you do it on a budget. We0ffer the highest quality SwissRep1ica watches on the market for the most affordab1e prices.

Imagine what your friends, family, and co-workers
would think if you started wearing a luxurious
looking watch? You would instantly been seen as
successful and on the right path in life.

Dat is waar, het werkt inderdaad wel zo. De mens wordt graag beduveld. Hoeveel mensen zijn er niet met verleiden, liegen en bedriegen hogerop gekomen. Ik ken iemand die graag zijn Rolex Seadweller laat zien maar als ik vraag de klok nader te mogen bekijken dan houdt ie de boot af, tja dan val je bij mij door het mandje.

hcptdg Schreef:

Lees wat een aanbieder er zelf over schrijft, dan
weet je genoeg:

We understand that what a person wears in life is
important. We also understand that not everyone
wants to spend the money that you need to spend
when you buy an authentic luxury watch but that
what you wear is still important. You can wear a
watch that will allow you to put forth the air of
luxury that you want to give off on your budget
when you shop our SwissRep1ica watch selection.

Imagine what your friends, family, and co-workers
would think if you started wearing a luxurious
looking watch? You would instantly been seen as
successful and on the right path in life. At
DiamondRep1ica we can help you give off the
appearance of success, but we can help you do it
on a budget. We0ffer the highest quality
SwissRep1ica watches on the market for the most
affordab1e prices.

Tja, als je zo goed voor de dag moet komen… Maar in bijv. de US is uiterlijke status erg belangrijk, ook al is alles op de pof gekocht. En dat dat uiteindelijk goed mis gaat, merken we nu allemaal.

Wat doe jíj trouwens op dit soort sites Hans? :wink:

Groeten,

Martin

Als je die sites een keer bezocht hebt kom je nooit never meer van de spam mail af. Wel knap hoe ze alle filers weten te omzeilen. En ja, ik heb een nepper besteld, maar het doel daarvan en het verhaal erachter volgt als hij binnen is… Dat wordt echt lachen… Ter geruststelling, hij is voor de sloop bestemd… :slight_smile:

hans

:smiley: wanneer is hij binnen ?