Stelling: Rolex is het beste horlogemerk ooit!

edit

Je draait hem om. Ik zeg niet dat per definitie elk schaars goed direct een goede belegging is.

Dat is een graadmeter voor algemeen belang?

Ik zou voorstellen dat je nog een paar jaar over het leven, het universum en de rest na gaat denken, dan hier weer eens inlogt en dan nog eens uitlegt of dat Rolex (of welk ander horlogemerk) belangrijk maakt.

De oppervlakkige bijna-logica is hier niet van de lucht, maar dit spant de kroon voor vandaag. Sorry, maar zo zie ik het.

2 likes

Rolex het beste horlogemerk ooit?

Wat een topic en het antwoord op de vraag is een absolute ja!

Waarom?

Omdat het draait om perceptie en beeldvorming en daarin is Rolex al heel lang uitermate succesvol

Dit soort discussies (al dan niet heftig) vinden niet alleen op dit forum plaats, maar kan je 1:1 doorvoeren met bijvoorbeeld Lexus versus de Duitse premiummerken of de stelling “De Landrover Defender is de beste terreinwagen ter wereld”.

Het antwoord is ook hier een absolute ja door de beeldvorming van deze icoon. De vraag of het ook de beste auto voor het terrein is kan ik vanuit persoonlijke ervaring alleen maar beantwoorden met een “weet ik niet zo zeker”.

In de twee jaar Noord-Afrika (voor mijn werk) heb ik er niet één in de woestijn gezien, alleen maar Toyota Highlux, waar ik zelf mee reed, en Landcruisers.
Maakt dat de Defender minder de beste terreinwagen ter wereld, ik denk het niet. Qua model, uitstraling en geschiedenis is de beeldvorming ongevenaard.

Het zelfde geldt voor de beeldvorming rond het merk Rolex en dat maakt het gelijk of ongelijk van deze topic vrijwel onmogelijk om te beargumenteren.
En dat blijkt wel getuige de hoeveelheid reacties en heftigheid van sommige ervan.

4 likes

Probeer hier gewoon ff uit te leggen waar het economische succes van Rolex vandaan komt. Indien u dit gaat afzetten tegen het universum en de zin van het leven stelt dat inderdaad niet veel voor. Maar dan stelt niets iets voor.

Wat in uw gedachtewereld bijna-logica is is voor anderen dus gewoon logica.

Heb hierbij dus ook absoluut geen zin om onder een steen te kruipen en te gaan mijmeren over het universum en het leven. Dat laat ik aan u over.

Fuck rolex :joy:

2 likes

Doe es niet.

Dat weet iedereen hier al. Maar dat maakt ze niet tot “het meest belangrijke horlogemerk ooit”.

Anders gezegd: In 1650 waren er genoeg mensen die tulpenbollen het belangrijkste gewas ter wereld vonden omdat het zo fijn investeren was. Ze waren daar kortstondig economisch succesvol mee, maar toch is de import van de aardappel zo’n 50 jaar eerder vele malen belangrijker.

Da’s een waarheid als een koe. :+1:

2 likes

Sorry, dat zit zo in mijn opvoeding. Zo spreek ik iedereen aan die ik niet persoonlijk ken. U ken ik dus niet persoonlijk.

Het is gewoon een feit dat “het hierboven bij naam genoemde horlogemerk” momenteel erg succesvol is. Zal dat over 50 jaar nog zo zijn, dat weet niemand.

We zitten hier dus op een forum en dat wil zeggen dat iedereen zijn mening mag uiten, of je ermee akkoord gaat of niet. D’r zijn natuurlijk altijd enkelen die de waarheid in pacht hebben.

1 like

U mag mij best “je” noemen :wink:

Toegegeven, een Vlaming zal ik het eerder vergeven dan een Hollander. Of een Nederlander, zelfs. Maar als wij op een horlogeforum lopen te ouwenelen met het mes op tafel hoef je me, opvoeding of niet, geen u meer te noemen. Dat stadium zijn wij al zo lang voorbij hier, da’s bijna niet meer voor de geest te halen.

Dat betwist niemand. Absoluut niet. Maar dat was jouw stelling niet.

Of ze het meest succesvolle merk ooit zijn is ook nog wel een discussie waard, Meet je verscheepte eenheden? marge? omzet? omzet per werknemer? of juist de meeste werknemers van de straat? Wat is je criterium?

Ook over het “beste merk ooit” valt te praten. Naar marketingmaatstaven wel, naar producttechnische maatstaven niet, zo makkelijk is dat.

Maar “het belangrijkste ooit”? Nee meester. Die krijg je niet. :wink:

1 like

Ik wil zeker niet voorstaan dat er sprake is van een te grote versimpeling of vertekening van de historische werkelijkheid. Echter, in de 18e en 19e eeuw was men in Japan al overtuigd van het incorporeren van Westerse wetenschap, kennis, structuren etc om de overheersing Westerse wereld het hoofd te kunnen bieden. Eea is natuurlijk versterkt door de gebeurtenissen in de vroeg 20e eeuw. Vanaf de 70’er jaren zijn de rollen omgedraaid en heerste de overtuiging bij de Japanners dat juist de Westerse wereld niet over de drive en dynamiek beschikten die zij wel hadden. Het feit of eea de Japanners nog drijft, om ons een poepie te laten ruiken, is mijnentwege discutabel. Uiteindelijk verdwijnen dergelijke sentimenten. Wij voelen toch ook geen wrok meer tegen Duitsland? :wink:

3 likes

Hoe meet je het succes van een onderneming? De criteria die u (jij, je of gij) hierboven opsomt zijn niet direct van toepassing op het luxe marktsegment.

1. Naambekendheid. Iedereen kent het merk Rolex.
  2. Loyaliteit tov het product.
  3. Klanttevredenheid.
  4. Vertrouwen in het bedrijf.
  5. Goodwill
  6. Perceptie van kwaliteit en waarde.

Misschien een kleine vraag terug. Welk is dan volgens u het belangrijkste horlogemerk ooit?

2 likes

Zullen we doen. Thx…:+1:

2 likes

Hahahaha… Ik moet me op de tong bijten om geen John Harrison te gaan roepen, de uitvinder van de eerste marine chronometer. :slight_smile:

Da’s precies het probleem. Ik denk niet dat er zoiets is als “het belangrijkste merk”. Het meten van tijd is niet uitgevonden en geperfectioneerd door “horlogemerken” maar door mensen als Eise Eisinga, Christiaan Huygens, John Harrison en dergelijke. Die wetenschap strekt zich al 3000 jaar terug in de tijd, over ontelbare bekende of minder bekende filosofen, wiskundigen, ingenieurs, uitvinders en wetenschappers.

Is Omega belangrijk omdat ze Co-Axial hebben? Nee, George Daniels was belangrijk omdat hij degene is die het werkend kreeg en later aan Omega verkocht. Is Seiko belangrijk omdat ze de eerste quartz-horloges op de markt brachten? Nee, want Jaques & Pierre Curie, een Franse heer in 1914 en een ingenieur van Bell Labs in 1918 waren degenen die oscillatoren met quartz uit hebben gevonden of bedachten.

Ik heb eigenlijk gewoon een hekel aan “de meeste belangrijke” wat dan ook, omdat de realiteit nooit zo simpel is. :slight_smile:

What am I? Chopped liver?

6 likes

Waarom staan er alleen op chrono24 al meer als 48.000 tweedehands te koop? Iets wat voor mij het beste is gaat bij mij niet weg.

1 like

Wel als het beste niet goed genoeg is…:wink:

1 like

Zijn weggegaan voor een andere Rolex :wink::+1:

3 likes

Aan het aantal gezien zoizo ook zeker niet het exclusiefste. Even kleine aanvulling.

1 like

Bedankt :joy::raising_hand_man::+1:

De beste beleggingen verpats je voor de waarde daalt. :wink:

Rollo’s zijn goeddeels een manier geworden om zwart geld weg te leggen, zo lijkt het wel.