helemaal niet? dat verbaast me dan wel weer. Ik fotografeer pas een paar weken maar ik photoshop denk ik al bijna 10 jaar. Dat begon wel als het plaatsen van explosies in vakantie foto’s enzo maar het wordt steeds subtieler
Lightroom gebruik ik nu ook een jaartje of langer denk ik. Maar dat is ook echt doodsimpel
Ik heb het simpelweg niet nodig voor het soort fotografie dat ik doe en het soort foto’s dat ik nastreef. Als ik foto’s nabewerk, dan ben ik in een minuut per foto klaar normaal gesproken: dan trek ik een beetje aan de belichting, breng wat terug uit schaduwen, trek hooglichten iets terug en punch soms wat contrast. Als je meer moet doen dan dat, dan was je foto gewoon niet goed.
Photoshop en Lightroom zijn allebei doodsimpel voor snelle edits en allebei ingewikkeld als je er wilde dingen mee wilt doen.
Touché. Dat heb ik - dat kun je zien als je goed kijkt - ook niet goed gedaan. Er zit nog wat geel in het overhemd (de foto was bij kunstlicht) ergens op de achtergrond. Dat kreeg ik niet lekker voor elkaar en heb ik zelfs nog - niet verder vertellen - met lokale saturatie proberen op te lossen met Snapseed.
Goed idee, maar dat gaat m niet worden. 80 % hier eet als Boer @koekoek , en de fantasie is bij de meeste leden ook vrij ver te zoeken. Ik gaf voor deze wedstrijd zelf al 20 voorbeelden maar ze kwamen (inclusief jij met je goldfuckfinger) niet verder dan 007.
Ondertussen is de tussenstand nog steeds 26-25 voor Smeagol
Mijn vuistregel is PS = fotobewerking / LR = workflow & retourcheren. Ik gebruik beide overigens al iets langer dan 10 jaar en klooi ook ook Illustrator. Heb twee jaar terug wel afscheid genomen van Adobe (te duur) en overgestapt daar Affinity en ON1 Raw. Bevalt prima.
Mijn vuistregel is LR = een beetje nabewerken, PS = een beetje (boel) manipuleren. Zoals een Speedy op een gasfornuis of zo.
Heb ik ook geprobeerd, maar werd toch niet echt vrolijk van Capture One. Zoveel goedkoper was het niet en als je niet veel tijd kwijt wilt zijn met nabewerken dan is het gewoon lekker om klik klak gewoon alles te kunnen vinden waar je weet dat het zit.
Ja, absoluut. Wat ik ook vervelend vond, was dat het niet op mijn iPad Pro kon. Dat gaf toen de doorslag om toch weer de vrienden van Adobe aan te slingeren.
ik kijk uit naar een volgende ronde, sla deze stemronde over want voor zo een geweldig topic films en series vind ik de inzendingen inspiratieloos, sorry.