Stemvork humt wel, loopt niet. Help!

Nee, dit is gelukkig de gangbare 1250.

2 likes

Wees blij dan is het te overzien.

2 likes

Don’t worry, Gerrit brengt dat ding wel weer op gang.

Ik weet dat Gerrit goed werk doet, maar je verwacht natuurlijk niet een niet werkend horloge binnen te krijgen. Zijn toch weer behoorlijke kosten als het tegenvalt.

Dat ben ik met je eens. Aan de andere kant, een vintage horloge moet hoe dan ook toch geserviced worden. Dus daar houd je al rekening mee bij aankoop. Denk dan dit akkefietje niet veel meer gaat kosten.

Zuur! Zeker kijken wat de verkoper kan doen om je tegenmoet te komen.

Maare…

Misschien niet, niet werkend. Maar de kosten en het gegeven dat een service wel nodig was had ik je al voor gewaarschuwd.
Ergens zuur dat het nog wat erger is dan gedacht en hij al bij aankomst niet loopt, maar die service zat er sowieso aan te komen anders liep die over een tijd vanzelf niet meer.

Hopelijk valt het allemaal mee :+1:

2 likes

Tijdje geleden ook een hummende, niet-loper binnengekregen. Die snorde na een batterijwissel weer vrolijk verder.
Dus het kán ook nogal pijnloos zijn.

Duimen dan maar …

1 like

Bij Gerrit geweest: gaat nog wel een dingetje worden. Morgen even wat uitgebreider, maar hieronder alvast een fotootje van mijn horloge en eentje zoals het hoort. Auwwwww.

Oeffff… Helemaal kaal gesleten? De foto is niet zo scherp, maar dat ziet er niet goed uit.

1 like

Het lijkt wel mijn tante Greet. Die is ook tandeloos.

9 likes

Om het dan toch maar bij Gerrit van Accutron te houden: een treinwiel is minder rond.

1 like

Klote.

1 like

Precies de reden waarom ik met een grote boog om deze stemvork horloges heen loop, in veel gevallen is dat index/pal rad versleten.

Nog een tip voor de mensen die een dergelijk uurwerk hebben. Als de wijzerklemming droog en stroef gaat dan heb je ook een grote kans dat het index/pal rad gestript wordt. Als je secondewijzer gaat ronddraaien bij het verzetten van de wijzers dan is het game over. Regelmatig service van deze uurwerken is belangrijk.

Bij normaal voorgeschreven gebruik en onderhoud is er geen probleem. En dat is dus vaak het probleem.:sunglasses:

Nu komt er dus nog het palrad extra bij helaas.

1 like

Moet het horloge nou terug of niet? Ik heb er voor gekozen om hem te houden. Na een x aantal jaren zou er toch een service moeten komen. Maar van binnen ziet het horloge er niet echt (echt niet) florisant uit. Gelukkig heeft Gerrit me het extra duwtje in de rug gegeven om het horloge te laten herstellen. Tzt levert hij op de fiets het horloge bij me af en kunnen we op de camping een lekker gebakje eten. Met de verkoper ook alles netjes kunnen afhandelen. Hij betaalt een deel van de revisie.
Ik zal dan een NA-tje schrijven. Hieronder nog wat ellende van de binnenkant. Zat zelfs geen pakking in.

Uiteindelijk krijg je er een knap horloge voor terug en dan is het geld vergeten.

3 likes

En waarom slipt het rad niet… wegens gebrekkig onderhoud zoals reeds aangegeven. Uitgedroogde olie maakt dat deze niet meer functioneert zoals het hoort.

Als je dan heel even de kroon de verkeerde kant op draait heb je geen tanden meer op het palrad.

Als de batterij is uitgelopen zou ik ook verkiezen om het spoel aan batterijkant mee te vervangen. (Zuur heeft het batterijcontact aangetast) Zeker als verkoper bijspringt qua vergoeding.

Als jij er dan lekker omheen blijft lopen dan heb ik meer keus.
Bij normaal onderhoud zijn deze horloges probleemloos.

2 likes

Prima. Persoonlijk vind ik het geluid van een stemvork horloge ook nog eens intens vervelend :confounded:

Daarom bij dit soort uurwerken altijd met de klok mee draaien bij het tijd instellen. (Als de onderhoudsgeschiedenis onbekend is)
Als de secondewijzer hard mee gaat draaien dan weet je genoeg.