Sternglas

Ik bedoel, ik snàp het. Mensen willen graag een fashion watch omdat die stijl erg ‘in’ is, en omdat zo’n minimalistisch Daniel Wellingtonnetje makkelijk combineert bij een jeans jasje of een geruiten hemd. Ik snap het. Maar uiteindelijk betaal je relatief veel geld voor een goedkoop binnenwerkje en een mineraalglas op een saai wit plaatje. (Ik overdrijf, maar toch.)

Ik zou het niet doen. Nooit. Nee, dan liever doorsparen voor een mooie Nomos of Junghans. De geschiedenis! De stijl! De afwerking!

Nu, beste vrienden, kan iemand mij uitleggen waarom ik hier al sinds gisterenavond zit te overwegen een goedkoop fashion watch te kopen? Geen Wellington, maar een nieuwe speler - een kickstarter, wie had dat kunnen denken - met de naam ‘Sternglas’. Kennen jullie die? 189 euro voor een 38mm ronda quartz horloge met domed saffierglas en mooie blauwe wijzertjes. Bauhaus voor een prijsje, en 't ziet er nog verdomd goed uit ook.

Wat denken jullie? Wat is de ‘catch’? Zouden jullie dit overwegen in jullie collectie op te nemen? Voor die prijs… Ik…weet het niet meer.

Dank.

Frederik

7 likes

Lastig, er zijn natuurlijk veel mensen die zouden gaan voor een bekend merk, maar hij ziet er wel erg mooi uit. Ik zou het zeker overwegen, maar er zijn alternatieven, zeker in de stijl die jij hebt gepost (bruine strap, witte dial).

Nee, maar ik ben een nuchtere Tukker. Let op, want dit is mijn punt.

je laat je verleiden door de prijs.

Drink een paar biertjes minder dit weekend en je hebt al 220 (189+ weekendpils) euro opzij gezet. Het is nu oktober, ga zo door en je hebt in december de schmoneetjes bij elkaar om een gebruikte Junghans Max Bill te kopen (o.i.d.)

Dan heb je er eentje voor het leven

edit: Hahahah het spijt me, ik lees nu dit pas:

:joy:

3 likes

Tja… Ik kan best wel uitleggen waarom je het toch overweegt. Ook jij bent niet heel veel anders dan een gewone medemens. En merendeel van de mensen vinden een fashion watch meer dan prima.

Dat je de hier vraagt of een quartz van een nieuw onbekend nieuw merk voor €189 een goed plan is, is als vragen aan sterren chefs of je een broodje frikandel zal bestellen?
Niemand zal heel enthousiast worden maar menig sterren chef eet ook wel een een broodje frikandel.

Dus koop gewoon als je hem mooi vind en geniet ervan! (maar verwacht niet dat je mee mag doen met de Nomos en Junghans fans :stuck_out_tongue_winking_eye:)

8 likes

Mooie vergelijking ja.

@Frederik81
Als jij het een mooie horloge vind, en het geld is te verantwoorden voor jezelf, laat je dan vooral niet tegenhouden door anderen. :+1:

Zonder flauw te willen doen maar Nomos bestaat pas sinds 1990…

Verder leuk klokje, maar ook niks bijzonders. Ik zou het geld in mijn zak houden.

2 likes

Oh, maar ik ben niet het type dat zich laat tegenhouden door anderen :wink:
Ben gewoon verbaasd dat ik, die hier met een vintage omega rond de pols zit omdat die is gemaakt in het jaar van de maanlanding, dit zelfs maar overwéég! :slight_smile:

1 like

Ach, als je het mooi vindt, vind je het mooi. Ik vind hem er ook best aardig uitzien en voor mij hoeft het ook niet altijd een bekend merk te zijn, als de kwaliteit maar klopt. En liefst de prijs ook.
Zolang er geen secondewijzer op zit zou ik zelfs een kwarts overwegen (of uiteindelijk niet, ik wil namelijk absoluut een secondewijzer, met als uitzondering éénwijzerhorloges.)

En hun ontwerpen bij andere afgekeken :wink:

2 likes

Hetgeen ze zelf op hun site melden… Zou zelf de Sternglas met plezier laten liggen, €100 bijleggen en een horloge van een echt mooi merk kopen:

https://www.defakto-watches.com/watches/struktur/inkognito/603/

2 likes

Als je m mooi vindt en t geld kan missen … lekker doen man. Er zijn duizenden modellen van zogenaamde “echte” merken die op elkaar lijken maar iedereen praat dat goed vanwege hun "geschiedenis " of “stijl”. 179 voor iets moois en goeds (kan t bandje niet oordelen) vindt ik persoonlijk een mooie deal…wit overhempie in de zomer…top toch.

4 likes

Mooi hoor, maar qua specs zie ik geen verschil, dus waarom zou ik 100 euro meer betalen voor een Defakto? Enkel en alleen om wille van het merk? Waardevastheid? Dat laatste betwijfel ik…
PS Ik ga geen Sternglas kopen, vermoed ik, maar ik vind dit wel een boeiende discussie! Dus: gooi maar die argumenten! :slight_smile:

1 like

Als je geen waarde hecht aan ‘heritage’, een merknaam of het feit dat het een mechanisch uurwerkje moet zijn, dan is het belangrijkste dat jej er plezier van kan hebben. Aan je openingspost te zien wordt je hier wel enthousiast van. Mocht het achteraf niks zijn, dan kan je hem vast wel aan een medeforummer kwijt :wink:

ster(i)nglas? Wij lossen het op!

Flauw :yum: Denk dat je qua kwaliteit bedrogen uit komt. Zo bestelde ik ook eens het door esquire bejubelde maanfase horloge van Maen. Wat een teleurstelling was dat zeg…

2 likes

Als het merk je niet uitmaakt, wat ik me prima kan voorstellen, hoeft het allemaal niet zo duur te zijn:

Deze net gepost in een ander topic :slight_smile:

Als je dan toch voor een budget gaat neem dan een Rodina met saffier en een automaat

5 likes

@Frederik81
Nee, niet doen, is fastfood.
En te duur voor wat je krijgt.
Beter door sparen voor een max bill :wink:

Ik heb toen ooit het merk Brathwait gebacked.

Ik dacht rond de 100 euro voor early backers.

Nog steeds mooi horloge en best goede specs.

Crystal glass, 316sl ss en ga zo maar door.

:flushed: Die datum! Mijn ogen!

1 like

En voordat we die vergeten, die nieuwste Orient Bambino heb je voor rond de €160 op Ebay, met hacking en handwinding:

2 likes