Stijgers in de toekomst

He forumleden,
Tijdje geleden werd ik door JFK magazine gevraagd om “mijn licht te laten schijnen” over welke modellen financieel veel potentie hebben en in de toekomst duurder word. Ik heb een duid in het zakje gedaan en kwam met het volgende. Ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken of eventuele aanvullingen. Cheers,

Jasper Lijfering van Amsterdam Vintage Watches

Tudor
_Misschien enigszins voorspelbaar maar daarom niet minder waar. Veel verzamelaars die zich voorheen op Rolex vestigde zijn overgestapt op Tudor, omdat het wel dezelfde betrouwbaarheid waarborgt maar een stuk lagere instapprijzen. Denk aan €2000 om te beginnen. Volgens sommige heeft het zelfs nog meer uitstraling dan Rolex zelf gezien Rolex vroeger vaak op Tudor dingetjes probeerde die ze voor hunzelf te ‘riskant’ vonden. Denk aan de ‘Snowflake’ en ‘Homeplate’, speels en gewaagd. Ook dat er al veel bijnamen voor Tudors zijn laat zien dat het leeft in de verzamelaars wereld. Zal niet lang meer duren voor de ‘Poor mens Rolex’ louter door de “Rich men” betaald kan worden. Wat ook helpt is dat de huidige positie van Tudor sterk is en het merk zich momenteel goed blijft ontwikkelen. _

Breitling
Heuer is reeds omhoog geknald met de mooie chronografen die ze tussen de jaren 40 en 70 geproduceerd hebben, van Breitling mogen we hetzelfde verwachten van modellen uit deze periode. Waarom? Design wise aantrekkelijk, kwaliteit uurwerken, degelijke kasten. (vooral staal meer in trek) Inside information maar ik heb van betrouwbare bronnen vernomen dat alle modellen, technische informatie en de bijbehorende geschiedenis goed gedocumenteerd door echte Breitling fans binnenkort naar buiten wordt gebracht. Dan gaat jan en alleman ondervinden waarom een vintage Breitling nou precies zo speciaal is en de vraag stijgt. Nu kan je er nog een op de kop tikken voor een tweeduizend euro. ​​

Rolex Day-Date
De Day-Date was een tijd lang compleet uit de running wat de liefhebbers betreft. De gouden horloges waren veel te opzichtig en het was geadopteerd als statussymbool van de onderwereld. De tijd dat dit smakeloos werd geacht ligt gelukkig weer achter ons en teert nu juist enigszins op deze cult status dat bijvoorbeeld ook Tony Soprano er een droeg. Laten we ook niet vergeten dat dit horloge altijd het duurste model is geweest en het vlaggenschip van Rolex. De prijzen van de vintage (begint zonder band rond 6 en met rond 10) liggen nog wat achter, maar omdat een Day-Date weer staat voor succes zal het niet lang meer duren voor de prijs omhoog knalt. (zie ik de veiling resultaten van de Day-date only auction van Phillips wat een voorbode is)

14 likes

Altijd leuk, koffiedik kijken. Tudor lijkt me wel een erg veilige voorspelling; de home plate en snowflake zijn de afgelopen tijd toch al door het dak gegaan? Waar denk je specifiek aan?

Wat Breitling betreft: denk je aan de klassieke, ronde chrono’s zoals de top time?

Aanvullen vind ik lastig, hoewel ik denk te zien dat merk minder belangrijk wordt dan een aantal kenmerken: uurwerk (vj 92), alles met een duikring, alles wat je ook maar enigszins calatrava kunt noemen, dikke gele lume, liefst in driehoekjes, bombe lugs. Twee of drie uit dit rijtje en je hebt de hoofdprijs. Op TZ-UK zei en ander HF-lid deze week: alles met een zwarte wijzerplaat en plexi. Zit ook een kern van waarheid in.

4 likes

My two cents,

Vintage Longines, qua historie net zo’n mooi merk als pak hem beet Omega maar ergens tussen door hebben ze het laten liggen waardoor ze nu minder populair zijn geworden.

En verder snap ik niet waarom military issued divers zover duurder zijn dan issued fliegers. Waarom kost een Milsub een ton en een issued SMP300 meer dan 10 ruggen en kan ik nog steeds voor 2,5 duizend een Omega Raf53 vinden en ook voor relatief weinig een IWC Mark 10 of 11? Ben benieuwd naar jouw mening hierover Jasper?

1 like

Met de kanttekening dat horloge blogs de populariteit van die modellen aan de navenant lagere prijs wijten, ook wat betreft bicolor versies. Het zou dus goed nog wel eens smakeloos kunnen zijn, maar aangezien goede smaak onbetaalbaar is pakken we dan toch maar een goud / BiC.

Grappig ook dat het ventileren van dit soort prognoses die ook qua merkenkeuze op safe spelen vaak gewoon als marketing plug en self fulfilling prophecy gezien zouden kunnen worden. Eerst zorgen we voor buzz, dan verkopen we er een paar Breitlings achteraan. :slight_smile:

Het zal me benieuwen.

9 likes

Heeft denk ik te maken met de getallen waarin ze gemaakt zijn. Het aantal mil subs is volgens mij zeer beperkt.

1 like

Dit is geen voorspelling, maar een zekerheidje. :wink: Zo zit het vintage wereldje nou eenmaal in elkaar.

4 likes

Ja met Tudor heb je denk ik wel een beetje gelijk, echter denk ik niet dat de stijging al voorbij is. Voor Breitling vind ik zelf de 60s een mooie periode en inderdaad de Top Times ed. (hou zelf niet van die 70 designs en vraag me af wanneer en of dat ooit terug komt). Als je die bekijkt in vergelijking met een Heuer chrono dan zit daar nog wel een flink gat tussen.

Zwarte wijzerplaat met plexi… hmm like it!

He! Dank voor je bericht. Longines heeft ook zulke toffe modellen gemaakt en die 13ZN’s enzo zijn natuurlijk om van te smullen. Maar uit eigen ervaring merk ik dat de aanloop naar veel Longines nog niet echt op gang is gekomen, wellicht door waar ze zich momenteel profileren in de markt (een stuk lager in prijs).

Je vraag mbt Mil issued watches is heel interessant maar inderdaad heeft @koekoek het al beantwoord. (erg beknopt weliswaar).

1 like

Vintage Breitling modellen vind ik zelf op dit moment ook laag geprijsd. De jaren 60 modellen spreken mij enorm aan. De chronomat uit eind jaren 90 en begin 2000 vind je voor lage prijzen. Ze zijn nog niet vintage te noemen, maar over een jaar of 10 lijken mij dit toch gezochte modellen.

Wat ik eigenlijk altijd mis in lijstjes is een merk als Lemania, heb je daar een mening over Jasper? @AmsterdamVintageWatches

3 likes

Ik zag laatst een video waarin meerdere belangrijke amerikaanse horlogehandelaren dit ook werd gevraagd. Volgens hen waren kwaliteit en een interessante geschiedenis vaak belangrijk. Zij noemden als voorbeelden Heuer en Breitling maar ook Nivada Grenchen (vintage duikers), Movado (voor sommige chronografen en triple dates uit de jaren veertig werden kasten, pushers, wijzerplaten bij dezelfde leverancier betrokken als Patek Philippe.) De jaren 40 en 50 chronografen van Longines waren volgens een van hen zo ongeveer de beste chronografen ooit gemaakt.

2 likes

Die Lemania dingen die ik voorbij zien komen worden ondergewaardeerd. Er zit heel erg mooi spul tussen.

Al weet ik niet of de merk-herkenning groot genoeg is bij het bredere publiek. Is dat van invloed in de vintage horloge wereld? Is het het brede publiek wat daar de prijs bepaald of zijn het toch de liefhebbers?

1 like

Vreemd toch wel aangezien al die merken die nu zo’n financiële groei beleven vaak zijn uitgerust met een Lemania uurwerk.

2 likes

Moet je de gemiddelde Tag/IWC/Breitling/Seiko/wat dan ook-klant eens vragen wat er voor uurwerk in zit. En of het een column-wheeel chrono is of niet, bijvoorbeeld. :slight_smile:

Iemand die graag een horloge draagt is niet per se een liefhebber der techniek en geschiedenis.

2 likes

Eigenlijk geef je zelf hier boven het antwoord al.

1 like

Voor mij blijft Minerva ( nu MontBanc ) met zijn manufacturen uurwerken 48, 49, 13/20, 17/22 of 23 17/29 en cal 9/19 echte topper in de horloge wereld :heart_eyes: en en zoals 17/29 ( nu 16/29 ) uit de jaren 30 nog steeds in gebruik :thumbsup: dan wel aangepast aan deze tijd :nerd:
Groeten Iwan :motorcycle:

4 likes

Hopelijk niet want ik heb net een hele mooie vintage tudor aangeschaft!

1 like

Als dat ook in de Vintage markt zo is heeft dat als voordeel dat liefhebbers en horlogesnobs lekker van hun jaren zeventig Lemania’s kunnen blijven genieten.

Dank je! :slight_smile:

2 likes

Tot het ontdekt wordt door een mix van liefhebbers / handelaren. :wink:
Het "brede"publiek speelt hier imho geen - of kleine - rol in.

1 like

Zelf ben ik naast vintage Heuer ook een groot liefhebber van Yema racing en yachting chrono’s uit de jaren '60.

Helaas zijn die de laatste tijd ook flink in prijs omhoog gegaan waardoor het steeds lastiger wordt om betaalbare exemplaren te vinden :pensive:

18 likes

Ik zie mijn 1966 ‘Jim Clark’ Navitimer inderdaad nog fel stijgen in de toekomst!

1 like