Stofje op wijzerplaat Datejust

Ik kom er zojuist achter dat er een stofje, haartje, broodkruimel of iets dergelijks tussen het glas en wijzerplaat zit van mijn 16234 Datejust.

Als ik oudere foto’s bekijk zie ik het eigenlijk ook wel zitten maar het is me niet eerder opgevallen. Desalniettemin stoort het me nu.

Ik lees op het forum wel eens dat leden een Rolex kopen en daarna de wijzerplaat wisselen. Doen jullie dit zelf of is dit iets voor een horlogemaker?

Ik heb zelf nog nooit de “deksel” van het uurwerk afgehaald en dit is eigenlijk ook niet iets wat ik zelf wil gaan proberen.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen. Ik heb een foto bijgevoegd ter verduidelijking. Het gaat om het stofje boven de O van Rolex.

3 likes

Gave view, die hoge stick markers. Elke kundige horlogemaker heeft dat met enkele minuten opgelost :ok_hand:t2:

Ik zou het niet zelf doen als ik jou was.

4 likes

Als je het zelf doet, grote kans dat er na het verwijderen van het stofje, veel andere stofjes aanwezig zullen zijn :slight_smile:

3 likes

Kan dit ook een horlogemaker zijn die werkzaam is bij een meer regulier juwelier?
Ik zou zo niet een horlogemaker weten die veel in Rolex doet. Of heb je een tip voor eentje in Groningen?:sweat_smile:

Als ik hem naar Schaap & Citroen breng ben ik hem langere tijd kwijt denk ik en het lijkt me niet nodig. Ik heb trouwens nog wel het service pasje van Rolex van mei vorig jaar.

Dat weet ik wel zeker😂

Lekker laten zitten, of krijg je ongewenst geeuwhonger bij het zien van de broodkruimel?

Het is geen Grand Seiko he

12 likes

Ik zou een degelijk adres opzoeken. Een normale juwelier mag mijn horloges niet eens aanraken. Letterlijk niet, ook niet als ik er een nieuw bandje koop.

2 likes

Paar minuten zal niet lukken. Band er netjes afhalen, vuil verwijderen, bodem losdraaien, weer losgekomen vuil deeltjes verwijderen, kroon met opwind-as eruit, uurwerk fixatie los draaien, uurwerk uit de kast, vuiltje van de wijzerplaat weg nemen en controleren of er nog meer zijn, bodempakking uit de kast nemen en de sponning reinigen, kast binnzijde op vuil controleren, uurwerk terug plaatsen in de kast, kroon met fomblin behandelen en terug plaatsen, fixatie vast zetten, pakking gevet terug zetten of nieuwe erin, schroefdraad van de bodem vetten met fomblin, bodem met juiste aandraai moment vast zetten, waterdicht testen en de band er weer zonder beschadiging aanzetten.
Bovenstaande zal dus echt niet in een paar minuten lukken.

15 likes

Gelukkig dat nog niet maar nu ik er bekend mee ben erger ik me er wel aan

Jezuuuuuus, bij wijze van spreken dude :neutral_face:

Maar top dat je het reilen en zeilen weet. Je komt erg kundig en nerdy over :sunglasses: :+1:t2:

12 likes

Dan wacht ik er wat langer op😜

Onder garantie bij S&C laten doen denk ik…

1 like

Ja inderdaad, jij mag het ook wel doen

Hoe heet die toko uit Stadskanaal waar jij geweest bent? Dat is een acceptabele afstand, denk ik.

2 likes

Mus… Mus…Mussolini… Mussels?..ehh juwelier Mulder! In Mussel, Groningen. Die waren ook prima :sunglasses:

Dat wil je niet.

1 like

Bedankt voor het meedenken. Ik woon in Friesland en studeer in Groningen. Popma en Pompa in Heerenveen lijkt me in eerste instantie het gemakkelijkst.

1 like

Die kan ik aanbevelen. Ben ik inmiddels ook een paar keer geweest, ook met Rolex. De oude heer Popma kan veel zelf, maar als het echt lastig wordt, hebben ze een ex-werknemer van CvdK die ook bij hun werkt.

2 likes

Dan ga ik daar naartoe! Ik zit elke dag met een Rolex in de trein… Anders moet ik naar Mussel toe met het openbaar vervoer. Ik rij dan liever naar Heerenveen

1 like

Dan moet ik hem waarschijnlijk een langere tijd afstaan?