Stofjes in CWC G10 - update: zelf gelukt!

Beste HF leden,

Ik heb enkele weken geleden een CWC G10 gekocht via eBay, prima staat, alleen er zitten een paar stofjes onder het glaasje en 1 op de wijzerplaat. Langzaamaan begint me dat te irriteren. Normaal zou ik het horloge dan zo open maken, maar dat lijkt me bij deze niet zo makkelijk. Niet alleen omdat de caseback niet gedraaid maar gedrukt is en ik daarmee geen ervaring heb, maar ook omdat ik online zag dat deze met een apparaat teruggeplaatst moet worden?

Wie heeft er ervaring mee / weet een oplossing?

Dank!

3 likes

Hoi Dao,

Dit is een vintage horloge. Imperfecties maken het horloge tot wat het is. Die geven het horloge karakter. Als je daar niet aan kunt wennen is vintage misschien niet jouw ding.

Echter zijn dit mijn twee centen, dus ik ga graag verder met je in gesprek.

Groeten,
Dennis

1 like

De gedrukte dekseltjes die ik ken en geopend heb kon ik ook met hetzelfde gemak weer dichtdrukken. Wellicht dat het bij deze cwc net anders zit. In principe zou het geen probleem moeten zijn volgens mij. Zit er nergens in/onder dat dekseltje zit een kleine verdunning/uitsparing waar je een mesje onder kunt zetten?

Klopt, qua glaasje zelf of de kast, die beiden niet smetteloos zijn, vind ik dat ook geen probleem. Bij de stofjes denk ik niet aan karakter maar een foutje dat hersteld moet worden zonder aan het karakter van het horloge te tornen. Althans, zo kijk ik ernaar.

Dit is wat ik las (op WUS geloof ik) inderdaad

8 likes

Volgens mij zijn het minuscule stukjes lume materiaal.
Dat kan afbrokkelen bij oudere horloges.

Door statische elektriciteit (poetsen) kan dit tijden lang aan het plexi blijven plakken.

2 likes

Zou je een macro foto willen maken, of in ieder geval zo dichtbij en gedetailleerd mogelijk?

Het kan zijn dat een horlogemaker het horloge open heeft gehad en vervolgens niet goed genoeg stofvrij heeft gemaakt voor het sluiten.

Wat @drex zegt is ook mogelijk, het blijft immers tritium verf. Dat gaat vaak brokkelen met de jaren.

3 likes

Het is even wat kracht zetten met je vingers maar dan klikt het achterdekseltje zo weer dicht :+1:

Wel even opletten dat je het gaatje voor de batterij goed uitlijnt.

3 likes

Exact! :slightly_smiling_face: Ik heb een heleboel vintage horloges en ik vind ze allemaal mooi vanwege hun karakter, maar wanneer er rotzooi/ stof/ smudge o.i.d los op de wijzerplaat of aan wijzers plakt dan gaat dat er echt bij mij uit. Dat heeft niets met vintage karakter te maken, maar is gewoon irritant en kan immers makkelijk verholpen worden. :wink:

Dat achterdeksel kan je gewoon open maken als tenminste er zo’n inkeping zit ergens aam de rand. Anders zou ik het niet proberen. Alleen inderdaad wel weer goed aandrukken.:+1: …en oppassen dat je er geen stof in krijgt…:sweat_smile:

1 like

Eens! Stof hoort er niet in.

1 like

Wat ik denk dat jullie bedoelen, wat ik wel eens bij een ander horloge met een drukdeksel heb gezien, zie ik hier niet. Een inkepinkje onder de kroon, maar das wat anders toch?

Ik las hier dat het lastiger gaat als bij veel andere.

Dank allen tot zo ver.

Misschien is er nog iemand met specifiek ervaring met dit horloge?

2 likes

Heb er 3 van gehad en ze hadden dit alle 3. Het is in principe makkelijk op te lossen door een horlogemaker, maar ik zou er gewoon aan wennen. Kan idd komen door de lume die afbrokkelt. Dan blijf je maar langs de horlogemaker gaan. :laughing:

3 likes

Dan geen risico nemen en even langs de horlogemaker gaan. Zit @PeterLC niet in de buurt van Rotterdam? :slightly_smiling_face:

2 likes

Ik heb een paar horloges gehad met absoluut nachtmerrie klik deksels. Makkelijk om eraf te krijgen, maar er weer op was onmogelijk zonder pers.

Bij een van de horloges kwam zelfs de juwelier zwetend uit zijn werkhok toen ik hem had gevraagd of hij de deksel er weer op kon krijgen. Het was hem gelukt, maar geloof niet dat het zonder vloeken is gegaan. En nee, ging niet om een stagiaire.

Dan gaat het niet over CWC G10’s, daar kan ik niets over zeggen.

Deze G10’s hebben een giga-kier tussen deksel en kast, openen is een eitje.
Bij terugplaatsen niet proberen dit naadloos dicht te krijgen, gaat je niet lukken. Likje siliconenvet op de pakking/contactranden helpt bij waterdicht houden denk ik.
Gewoon dichtdrukken tot je een klik voelt.

1 like

Dat inkepinkje bij de kroon dient om de deksel goed uit te lijnen ivm het gat voor de batterij.

Dat dichtklikken vond ik echt eenvoudig.

1 like

Ik weet er niets van, maar wil wel laten weten dat ik het een mooi horloge vind.
Is deze nog steeds in productie?

2 likes


Ja maar ik zou voor de Smiths prs-29a gaan :wink:

https://www.timefactors.com/prs29new.htm

Edit: Ik zie net dat deze CWC G10 maar 5 atm wr heeft…dat had ik niet verwacht.

1 like

Ah thnx voor je info!

Ja daarom, als dit een terugkerend dingetje is ofzo dan accepteer ik het liever :upside_down_face: maar stofjes… :confounded:

Ja en die heb ik niet. Al ging het dan om dit specifieke model begrijp ik.

Ok, dit heb je zelf ook gedaan bij G10’s? Nog tips bij het openen? Andere casebacks die ik heb geopend waren geschroefd, ik wil voorkomen dat ik bij het openen iets ‘wrik’ en beschadig.

Ah ja klinkt logisch inderdaad! Ok, ook iemand die aangeeft dat dichtklikken wel kan zonder gebroken duimen en zonder speciale pers :+1:t2:

Dank! Wat @Da_Watcher zegt, al vond ik het zelf leuker om een door het leger uitgegeven versie te hebben in de tijd dat ze nog gebruikt werden. Die vind je nog genoeg op eBay voor een leuke prijs :+1:t2:

Hmm ja weet ik ook niet. Tis een field watch maarja, je moet ook een slootje door kunnen toch? :joy: geen idee.

1 like

Zou je denken ja maar die Hamilton is ook maar 5atm, ook een fieldwatch. Ik vind het zeer kwetsbaar voor een toolwatch voor professionals. Timing is redelijk belangrijk bij strategische plannetjes.

Daar ik geen kenner ben en enkel wat fieldwatches ken heb ik dus geen flauw idee of dat toen normaal was. Nu zeker niet wat mij betreft, ik heb 10atm als minimum. Mijn Hamilton mocht dus gaan, wil er wel gewoon mee het water in kunnen zonder huilie huilie achteraf.

Die G10 is een leuk horloge, ik ben ook erg happy met de Smiths. Dan wel modern maar das een bewuste keuze. Mooi saffiertje, tophat meen ik en 10atm met een mooie ETA handwinder. Wel de looks van vintage met het voordeel van modern. Ik vind ze beiden mooi, ik kan dit type wel hebben :+1:

1 like

Zeker weet ik een oplossing. Het begint met een F en het eindigt op loris.

2 likes