Stop met horloges kopen!

Een Omega Seamaster Planet Ocean 2500 of 8500 model. De 2500 vind ik al sinds Top Gear met Jeremy Clarkson geweldig en de 8500 schoot recht mijn hart in bij Kamp van Koningsbrugge, ben nu vanaf seizoen 1 alles aan het kijken en die om de pols van instructeur Dai te zien was een instant klik.

Moet wel behoorlijk wat verkopen wil ik één van ze aanschaffen :stuck_out_tongue_winking_eye: maar de Planet gaat er komen. Model spreekt me al 15 jaar aan.

2 likes

Ja, je verzint het niet, maar Roger_Beep en ik zijn collega’s.

Zodra ik zijn LHD Pelagos 42mm zag wist ik dat er een liefhebber aan tafel zat :ok_hand: en een gedeelde liefde voor Marathon!

4 likes

Ik ben Hoentie en ik ben een watchaholic

9 likes

Ik heb al voor het 2 jaar op rij niks meer gekocht en ben blij met wat ik heb. 3 verschillende Squale’s en een Seiko.

Geen koopdrang, gelukkig. :sweat_smile:

3 likes

Ik heb een primaire doos van 12 stuks. Dat zijn 5 Grand Seiko’s, een Reverso, Santos, Dolce Vita, limited Alpinist, Marinemaster, Credor Signo, en een Kurono Tokyo Reiwa.

Daarnaast nog twee Seiko quartz chronograafjes die eigenlijk weg kunnen, een Serica die toch stiekem sticky is ook al lag hij meermaals op het hakblok, een Yema die ik schattig vind, en een Kuoe Royal Smith die toch wel poezelig draagt. En grootvader’s horloge, wat me eigenlijk niet boeit.

Achttien stuks, momenteel, waarvan 12 de kern vormen. Misschien dat ik het ooit terug breng naar 15 of zo, maar voor nu: dikke prima. Blij met wat ik heb. Komt ook goed uit, want na een nieuwe CV ketel, een elektrische auto, een laadpaal, en wat orthodontie werk is de horlogepot gewoon ook even geen prioriteit. :slight_smile:

Heb ik ook letterlijk gedaan. Ik heb nog twee horloges van 39mm, eentje van 38, en de rest is allemaal 37 - 34mm, waarbij de rechthoeken 28 en 27mm zijn. Het feit dat alles nu kleiner is geeft rust, zeker ook omdat het comfort biedt.

4 likes

Zie nu pas dit topic, maar kan zeggen dat ik heel af en toe iets koop. Dus geen 3+ horloges per week.
Heb in zeker 5 jaar maar iets meer dan 190 gekocht.
Sommige zijn iets duurder dan de meeste van mijn horloges. Dus moet ik nu stoppen met kopen?
Nee toch, valt allemaal best wel mee toch😁

12 likes

De prijs van een horloge is voor mij ook niet bepalend voor het plezier wat ik er van heb, ook soms zonder die te dragen maar er vooral naar te kijken.

Dit is mijn Florian Tresler Dynamic Leader met een ETA 2834-2, de goedkoopste uit mijn collectie, prachtig horloge! :sunglasses:

Mijn IWC Big Pilot 7 Days is de duurste in mijn collectie, geweldige klok! :sunglasses:

Beiden heerlijke horloges, wat ook geld voor de rest van mijn collectie wat daar tussenin zit, ben een happy camper :slightly_smiling_face:

6 likes

Het verschil tussen een verzamelaar en een hoarder zit 'm in voogdijschap. Ben je een curator of een ongeleid projectiel, dat is de vraag.

Mocht je een ongeleid projectiel zijn, dan zou ik pas op de plaats maken en nadenken over hoe je een curator kunt worden. Op termijn zal dat het leven van je nabestaanden ook makkelijker maken.

3 likes

Je bent nog maar begonnen? Zou zonde zijn om nu al te stoppen.

3 likes

Dat rond ik af op 200 per 5 jaar.
Da’s 20 per jaar
Da’s meer dan een horloge per maad.

Hoe kies je dan nog? Of koop je (vrijwel) alles wat je tegenkomt, en ziet later wel of je er een klik mee hebt? Of is het meer een soort van handel…je verkoopt er ook zo 1 per maand)

(
Ik wil absoluut niet de moralist uit hangen of zo, of de betweter of…
Ben echt geinteresseerd in hoe dat bij je werkt.

(kijkje in mijn ziel : ik kan over 20 euro een maad tobben of ik het echt wel nodig heb/wil uitgeven. Dus mijn koopgedrag staat mogelijk dus wat haaks op het jouwe :slight_smile: )
)

2 likes

:thinking:

Die kans is best groot. :joy:

Jaloers nu!

2 likes

En is dat budget-neutraal gebleven, of heb je alles met verlies telkens verkocht? :crazy_face:

1 like

Smaken verschillen :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

En volgens mij geniet je van alles wat je hebt, ongeacht de waarde. Mooi man! :ok_hand:t2::grin:

Wat zijn jouw statistieken @Tsuyosa? Jouw NA’s vliegen ook hard voorbij :nerd_face:

2 likes

Als ik naar mij zelf kijk, ik ben vooral een koper en maar een spaarzame verkoper.

Vind verkopen toch wel iets van ‘gedoe’ .

Inruilen doe ik dan weer wel, meestal voor een upgrade :slightly_smiling_face:

5 likes

Als je liever koopt dan verkoopt, is het risico van netto accumulatie tot hoge aantallen zeker aanwezig. Ruilen biedt een uitkomst, zeker als je dan meerdere horloges tegen 1 grote upgrade kunt zetten, maar dat lijkt me niet gemakkelijk want dan moeten die ruilhorloges wel allemaal in de smaak vallen bij de tegenpartij.

2 likes

Ferry verkoopt niks. Althans, bij mijn weten heeft hij nog nooit wat geflipperd.

Ik heb in 11 jaar tijd op dit forum zo’n 80 horloges gekocht, verkocht, en gedaan, maar @fredpanarai1 is een totaal ander fenomeen. :slight_smile:

6 likes

Ik zit inmiddels rond de 100, dus ik probeer eerst iets te verkopen voordat ik weer iets nieuws aanschaf :wink:

5 likes

Daar geb je gelijk in, soms valt met een ruil alles op zijn plek :slightly_smiling_face:

2 likes

Laat mij eerst maar eens reageren op Chris zijn vraag :wink:

Ben ik een verzamelaar, ja zeker wel van horloges in dit geval. Ben ik een dwangmatige verzamelaar, nee dat dus niet. Wel ben ik echt een horlogeliefhebber die kan genieten van elk horloge die ik heb. Waar een ander zeer kritisch is op een horloge vwb de afwerking, de wp, de wijzers en ga zo maar door. Zie ik in elk horloge wel iets wat ik mooi of leuk vind. En ja Chris, heb nog steeds controle over mijn horloges. Ik weet echt nog steeds wat ik in mijn verzameling heb. In mijn hele verzameling is er maar 1 horloge die ik gewoon voor de fun gekocht heb omdat ik het wel grappig vond. Dat is zo’n roulette horloge via Ali, heeft totaal geen waarde voor mij. Wel leuk om mee te spelen :smiley:.

Ben ik dan een ongeleid projectiel, nee zeker niet. Ik koop geen horloges die ik niet mooi vind en waar ik niet meer naar omkijk. Dus kan nog steeds van al mijn horloges genieten. Liggen ze verstopt in een la of kast. Ook dat is niet het geval, heb nog steeds keurig overzicht in mijn boxen waar mijn horloges in liggen. Mooi gesorteerd op merk en/of op diversiteit. Heb ook een aantal horloges gekregen van aardige leden, en geloof het of niet Chris, heb er zeker ook een aantal weggegeven.

Had ik die kunnen verkopen voor welke prijs dan ook, ja dat had gekund. Maar een glimlach van diegene aan wie ik een horloge gaf is mij meer waard dan het geld. Ook geniet ik ervan om soms een horloge te geven aan jongere kinderen en dan wat over het horloge te vertellen. Zoals wat de geschiedenis is en wat er allemaal bij komt kijken om een design te bedenken en het productieproces.

De jeugd van tegenwoordig heeft wat meer met smartwatches, die ze soms wel en soms niet functioneel gebruiken. Mijn lol zit erin dat ik de interesse bij die jonderen kan aanwakkeren, soms lukt het en soms ook niet. Heb ik dan zelf geen smartwatch, ja zeker wel en eerlijk is eerlijk die liggen dus wel in een la. Noem ze meestal printplaten en niet echt horloges, dus mogen niet in de boxen liggen want daar zie ik niet echt de schoonheid van. eentje heb ik een paar jaar geleden gekocht omdat een goede maat van mij vertelde dat ze zo handig zijn. E-mail, bellen, bloeddruk enz. Een ander kreeg ik bij het kopen van mijn telefoon. In het begin wel uitgeprobeerd maar het kan mij echt niet boeien!

Heb ik veel gekocht en kost dat veel geld, ja zeker wel maar geniet er nog steeds van en ik kan het gelukkig ook doen. Lees ook vaak op het forum over goedkope of dure horloges. Net zoals het upgraden of investeren in horloges, dat is niet mijn insteek. Gelukkig kan ik net zo genieten van een horloge van een paar tientjes als van horloges van tig k. Is ook precies de reden dat ik mij een liefhebber durf te noemen van horloges. Zou ik er geld mee kunnen verdienen, ja zeker wel. Afhankelijk van het horloge natuurlijk.

Kan ik dan niet handelen of onderhandelen, ja dat kan ik zeker maar niet met mijn horloges!!

Ook kan ik uit ervaring zeggen dat je smaak vwb horloges verandert. Waar ik in het begin altijd zei kleine dials of vintage is niets voor mij, nu is dat zeker anders dan jaren geleden.

Heb je bovenstaand alles gelezen, zal je begrijpen dat ik nog steeds niet klaar ben met het kopen van horloges. Tenminste als ik er een klik mee voel.
Ik heb in de afgelopen jaren heel wat NA’s aangemaakt, maar zeker niet van al mijn horloges. Meestal met de gedachte, dat zullen ze op het hf niet interessant vinden.

Een tijdje geleden kreeg ik een horloge van een lid wat men als een goedkoop niets zeggend horloge zou bestempelen. Dus geen NA van gemaakt, hoewel ik juist het horloge, zeker de band en hoe dun deze is best wel leuk vindt. Afgelopen week nog met dat lid erover gehad dat ik er maar geen NA van zal maken. Ben je gek zei hij, jij vond hem leuk en het maakt niets uit dat hij goedkoop is. Maar daar dus gewoon maar een NA van. En gelijk heeft hij want ik vind het ook leuk als ik een NA voorbij zie komen van een goedkoop horloge en blijkt dat het lid er blij mee is. Feliciteer ik die persoon dan ook mee. Hij is er blij mee mee en ik ben er blij mee dat hij dat dat is.

Kortom Chris, dit is voor de verandering eens een serieus antwoord van mij en hoop dat het duidelijk is wat voor mij horloge liefhebberij inhoudt :wink: Kan er nog veel meer over vertellen, maar dit lijkt mij wel genoeg. Nu de vraag natuurlijk of je mijn te lange verhaal ook echt gaat lezen :smiley:

25 likes