Stop met horloges kopen!

Juist :wink:

1 like

Ik sta er met een heel ander gevoel in. Heb liever 4 betaalbare horloges dan 1 dure.
In mijn geval kijk ik er elke dag naar de “verzameling “ (mag bijna geen naar hebben met een paar Seiko’s) als ik m terug doe in de horloge doos en wissel soms een paar keer op een dag.

6 likes

Moet kunnen toch, zolang je maar geniet van je horloges :+1:. Verder niet boeien toch hoeveel horloges andere leden hebben zolang ze er maar blij mee zijn, dus mag zeker wel een naam hebben :wink:

1 like

…and so it begins… :blush:

7 likes

Wat al dan niet onder betaalbare horloges te scharen is ligt grotendeels aan het besteedbaar inkomen van degene die het zegt.

3 likes

De afgelopen jaren had ik altijd een “collectie”. Ik zag mijn horloges ook echt als een geheel: ieder stuk had zijn plek en ik was bewust bezig met het zorgvuldig samenstellen van een set. Na ruim 20 jaar verzamelen ben ik echter tot de conclusie gekomen dat het idee van een horlogecollectie voor mij vooral kolder is gebleken.

Leuk voor een collage in het “show je collectie”-topic of een Instagram-post, maar verder heb je er eigenlijk weinig aan. Horloges liggen te verstoffen in een kluis, je houdt dingen aan die je niet meer draagt omdat het “je enige duiker” of “je enige dress watch” is, en je laat soms leuke aankopen schieten omdat ze “niet in de collectie passen”.

Achteraf gezien beperkte dat collectiedenken mij vooral. Een horloge is voor mij uiteindelijk een gevoelsproduct. Waarom zou ik mezelf dan allerlei regels opleggen over balans, categorieën en compleetheid?

In 2026 heb ik (naast mijn Garmin) eigenlijk maar twee horloges gedragen:

Waarom juist deze twee? Simpel: omdat ik iedere keer dat ik ze omdoe een grote glimlach krijg. Dat is inmiddels mijn enige criterium geworden. Niet of het een gat in de collectie vult, niet of het een bepaalde categorie vertegenwoordigt, maar puur of ik er blij van word.

Misschien ben ik niet gestopt met horloges verzamelen, maar wel met het verzamelen en “samenstellen” van een collectie.

27 likes

Ook dat is prima toch, en het zijn ook 2 horloges waarbij ik die glimlach kan voorstellen. Misschien denk ik er over 20 jaar ook wel anders over achter een rollator, voor nu lekker iedere dag nog genieten :+1:

Dit is dus in grote lijnen hoe ik er ook insta. En ook bij mij is dat zeker beinvloed door de opvoeding die ik heb genoten.

Mijn ouders hebben altijd heel hard gewerkt om mij een goede toekomst te geven en ik geloof dat het mij vrij aardig gelukt is. Zij hadden niet de luxe om zomaar even n flink bedrag op een luxe artikel kapot te slaan. Ik heb dat wel, maar ik wilde sowieso eerst eens goed te weten komen wat nu mijn smaak is qua horloges. Daar begin ik stilaan een alleraardigst beeld van te krijgen.
Door ook een grotere aankoop langer uit te stellen weet ik dat het me meer voldoening zal geven en het echt voelt dat ik het verdient heb. Want heus, ik geloof wel dat je ook jezelf mag belonen. Maar wel met mate, zo steek ik in elkaar.
Family first zeg maar.

Aan vakanties voor het gezin, entertainment, etentjes, geef ik best serieus geld uit. Dat zijn herinneringen voor ons allemaal. Verder zorg ik voor potjes voor mijn 3 kinderen (en uiteraard voor mijn vrouw en mijzelf) en verwen ik die met enige regelmaat. Daar haal ik de meeste voldoening uit en zorgt ervoor dat ik ook ervan kan genieten als ik dan mijzelf ergens mee beloon.

Vandaar ook dat ik mijn collectie een cap geef van 3 horloges en zodra die 3e er is, ik daar eerst maar eens een tijd mee ga leven.

3 likes

Precies… ieder moet doen wat voor hem/haar goed voelt.
Om 'm maar in de woorden van mijn jongste uit te drukken : “we listen, and we don’t judge” En dat meen ik ook uit de grond van mijn hart!

1 like

Ik twijfel er echt geen seconde aan dat jouw gezin ook maar een euor-cent te kort komt. Ik wilde vooral uit drukken dat in mijn hoofd mijn uitgaven naar mijn gezin moeten gaan. Dit is iets bij mij (ohhh…ik maak 't nu wel zwaar). Ik wil echt niemand hier op HF ook maar voor de grap de maat nemen wat dit betreft.

(Ik wil ook zo’n vrouw :slight_smile: )

Ja…de vraag is wanneer de wil 'm te hebben groter wordt dan de weerstand geld aan mezelf uit te geven. Maar…eens komt dat moment leert de ervaring.

1 like

17817192463037393637760089599114

Alles moet wat in balans zijn, maar jezelf wegcijferen is ook niet gezond.

Probeer het eens , wie weet vraagt ze welke kleur je wil.

2 likes

:slight_smile: :slight_smile:

Dan is de vraag: Heb je een Casio F91W, en waar ligt de grens “wel horloge/niet horloge”. Misschien een gewetensvraag. Een smartwatch heeft ook een real time clock of quartz systeemklok aan boord, en houdt de tijd ook autonoom wanneer er geen NTP binnen komt. Nu definieer ik een horloge als iets wat autonoom tijd kan meten en tonen. :slight_smile:

Dat is nooit een discussiepunt geweest, dat stond buiten kijf.

We zijn het eens. De F91W die ik noemde kost 2 tientjes maar is een bona fide icoon. Sterker nog, als het mooi is heb ik ook niks tegen een Armani of zo. Mooi is mooi, en leuk is leuk.

Zo lang was het nu ook weer niet. :+1: En je proeft het zweet van de bakker, dit is geen AI verhaal. Dat stel ik sowieso al op prijs.

1 like

Om niet al te veel verder te spammen over opvoeding en zelfbeeld, hou ik het kort:
Helemaal met je eens, ik denk dat we aardig hetzelfde in de wedstijd zitten.

Kan je verzekeren dat je die met een loep moet zoeken, toppertje is ze :+1:

SNKL41K1, SNKL23J1 en SNKL15K1 voor ongeveer dezelfde prijs.

Seiko SRPL91K1 Gene Kranz voor toch €100,- meer dan dat ik ervoor betaald heb.

3 likes

Dit jaar had ik me voorgenomen geen horloges meer te kopen en in plaats daarvan te investeren in het onderhoud van mijn huidige collectie. Ik heb tenslotte horloges genoeg! Dus stoppen met horloges kopen.

Horloges kopen is natuurlijk veel leuker dan horloges verkopen, daarbij vind ik het best lastig om afscheid te nemen van een horloge.

Meerdere keren heb ik overwogen mijn Tissot Visodate te verkopen. Telkens als ik hem draag, doet hij me eigenlijk niet zoveel. Maar zodra ik hem afdoe en eens goed bekijk, vind ik het toch weer een leuk horloge. Daar komt bij dat hij bij verkoop waarschijnlijk maar zo’n €350,00 zou opleveren, en dat vind ik dan weer jammer om hem voor weg te doen.


M’n Visodate houden of verkopen?

Het plan was dus om te investeren in onderhoud. Zo heeft mijn vorig jaar nieuw gekochte Staudt onlangs een onderhoudsbeurt gehad in Ootmarsum. Dat leek me nodig, aangezien het horloge behoorlijk lang bij de juwelier had gelegen. Daar heb ik overigens wel een passende korting voor gekregen.

Sinds ik in 2017 hier op het Horloge Forum terechtkwam, is mijn smaak behoorlijk veranderd. Eigenlijk ben ik nu heel tevreden met mijn verzameling. De onrust om steeds iets anders te willen kopen is een stuk minder geworden. Er is nog wel één bepaald horloge dat ik graag eens zou willen hebben, maar ik wil er eigenlijk ook geen ander horloge voor wegdoen. Bovendien levert mijn Visodate daar simpelweg niet genoeg voor op.

Toch kon ik het weer niet laten. Ik heb me aangesloten bij het rijtje aanbidders van @brunmontagne en alvast de eerste €100 voor de HFLE 2026 aanbetaald. Leuk! Mijn vrouw vindt dat ik nooit weet van ophouden, maar heeft toch officieel toestemming gegeven. :grin:

Misschien daarna dan toch nog eens dat ene horloge?

9 likes

De Visodate houden Hans. Dit jaar alleen de HFLE aanschaffen en ‘het’ horloge komt dan volgend jaar wel :wink:

3 likes

Nee die niet, wel de Casio Illuminator en vind ik toch net iets anders dan een smartwatch van Samsung. Daar ligt voor mij de grens, verder heb ik ook niet zoveel met de digitale horloges uit de jaren 70. Wat ik had liggen uit vervlogen tijden gingen allemaal naar Lex :smiley:
Grappig is wel Chris dat ik zojuist NA aangemaakt heb van een swatch, houdt ook prima de tijd bij :wink:
Tja jouw definitie van een horloge is feitelijk juist, maar je weet Chris ben nogal eigenwijs he. Dus noem die andere printplaten, hoewel ik goed weet dat er genoeg Seiko’s e.d zijn die ook een printplaat hebben :smiley:

Precies dat Chris :+1:

Gelukkig niet, en AI vertrouw ik zowiezo niet op alles wat die schrijft. Gewoon lekker uit het bolletje je verhaal schrijven is toch het leukst :+1:

1 like

Ik heb drie leuke casio horloges. Maar ik draag ze nooit. Misschien moet ik dat maar eens weer doen.

Irritante aan de Casio horloges is de datumaanduiding. Die staat in het Amerikaans, dus eerst de maand en dan de dag. Vreselijk irritant.

2 likes

Daar zou ik helemaal gek van worden!!!

2 likes