Het is storytime; Hier vertel ik een verhaal over twee fantastische ervaringen die ik heb gehad met de mensen achter het horlogemerk Fortis. Hopelijk geeft het een beeld van de passie die zij voor het merk hebben. Maar ook hun hartelijkheid en hoe leuk het is wanneer Fortis fans en horlogeliefhebbers elkaar ontmoeten. Het is alweer een paar weekjes geleden; door privé omstandigheden en het starten van een nieuwe baan kon ik eerder geen tijd maken om mijn ervaringen te delen met HF. Hopelijk vinden jullie het een leuke read.
Afgelopen augustus trok ik, samen mijn met vriendin, op vakantie door Zwitserland naar Italië. Als horlogeliefhebber konden we een reis door Zwitserland toch niet maken zonder ‘iets’ horloge gerelateerd te bezoeken. Dat kon voor mij niets anders zijn dan Fortis, het merk dat mij definitief deze hobby introk en één van mijn favoriete merken. Aldus stuurde ik in de aanloop van mijn vakantie een paar berichten naar Fortis’ social media kanalen en e-mailadres, met de vraag of het mogelijk was het kantoor te bezoeken.
Sinds begin dit jaar, medio april, heb ik contact met een aantal Fortis liefhebbers. Soms is de groep actief, soms niet, maar het is altijd gezellig. Het enthousiasme en de liefde voor het merk heeft bij de kern van deze groep een stevig fundament. Zo leerde ik @ABCsteed kennen, levenslang Fortis fan en vertegenwoordiger van het merk.
De dag van vertrek kwam rap dichterbij en ik had nog geen reactie van Fortis gehad. Het was natuurlijk hartje zomer, de bezetting was lager dan normaal. Dankzij de inzet van ABCsteed kon het contact met de fabriek worden gelegd, en, binnen de geldende coronamaatregelen, waren we welkom om een uurtje op bezoek te komen. Daar zouden we een privé rondleiding krijgen door het gebouw. Aldus werd de route verlegd om via Grenchen en Turijn naar Toscane af te reizen.
-In Grenchen zijn de sporen van de horloge industrie overal zichtbaar. Zo werden we begroet door Breitling, die op het dak van hun gebouw daar een Spitfire hebben staan. Ja, maar dat zijn vliegtuigen? Vlak buiten het stadje ligt Grenchen Airport, waar ook Fortis ‘Fliegers’ de nodige uren maken.
-Het is wel interessant om te vertellen dat Fortis nog steeds in hetzelfde pand zit waar Fortis zich na de oprichting in 1912 zich vestigde. Het gebouw staat aan een straat die inmiddels naar John Harwood vernoemd is, de uitvinder van het eerste automatische uurwerk.
-Na ontvangst werden we in de ‘werkplaats’ binnengeleid en mocht ik een paar van de nieuwste horloges uitproberen. In deze ruimte zijn 3-5 mensen verantwoordelijk voor het assembleren van zo’n 2000 horloges die Fortis jaarlijks produceert.
- -In het trappenhuis zijn in een soort galerij vele hoogtepunten, herinneringen en bekende Fortis liefhebbers vereeuwigd. Zo zien we op de foto’s onder andere Mick Jagger, Ronnie Wood en acteur Joe Mantegna. Maar ook beelden van zowel Astronauten als Cosmonauten, als deel van de vele ruimteprogramma’s waar Fortis horloge bij gebruikt werden.
-Op zolder kregen we een korte rondleiding door het kleine museum dat daar gevestigd is. Bijzondere memorabilia uit de geschiedenis van het bedrijf hebben hier een plekje waar ze veilig bewaard blijven. In het laatste kwartier van onze rondleiding kwamen ook huidige eigenaar en Fortis fan Jupp Philipp en de regio manager ons nog even begroeten.
- - -===
Spoel de tijd nu zo’n twee maanden vooruit, naar WatchTime Düsseldorf. In mijn eentje trok ik naar Düsseldorf, om twee dagen lang alle tijd en ruimte voor de hobby te hebben. Aldaar afgesproken met @ABCsteed en zou ik hem voor het eerst ontmoeten. Op de vrijdagochtend na de ontmoeting hebben we zo dik 2,5 uur gepraat over Fortis, horloges en alles wat daarbij komt. Het was een geweldige ochtend. Zo heb ik alle Fortis horloges kunnen proberen die er aanwezig waren, waaronder de volledige nieuwe MarineMaster serie. Daarna nog op de beurs rondgelopen en andere horlogemerken bekeken, waaronder ook een hele toffe ontmoeting met Yvo Staudt.
-Aan het einde van de middag was ik volledig voldaan van een prachtige dag in het teken van de horlogehobby. Om 17:00 zou ik nog even bij de Fortis stand een biertje drinken en dan weer door naar het hotel. Maar één biertje werd twee, vijf en… ik raakte de tel kwijt. We hadden het gezellig en bleven nog een aantal uur naborrelen.
Patek Phillippe out of nowhere - Suddenly Cartier
-Toen de locatie sloot werd ik uitgenodigd om met het Fortis team mee te gaan eten. Heerlijk gegeten in een chique locatie dichtbij. En zó veel gelachen met de gezellige dames (en heren) van het team.
Kortom; ik heb geweldige herinneringen aan mijn interacties met de mensen van Fortis. Wat is het heerlijk dat de “eenzame hobby” zó veel leuker wordt wanneer het met ‘likeminded’ mensen gedeeld wordt. Dit merk had al een plekje in mijn horlogedoos veroverd, maar deze twee ervaringen zal ik nog lang met me meenemen. Vooral door de mensen áchter het merk.
Bedankt voor het lezen, en, gezien het tijdstip van plaatsen: welterusten.