Strela

Waar kan ik het merk Strela kopen?
Op de bekende sites die russische horloges verkopen zie ik alle russen behalve deze .
Het moet wel een internetverkoper zijn in Europa , Nederland zou het mooist zijn.
Alvast bedankt.

Groet Peter

het merk is Poljot; Strela is de typeaanduiding.
Je kunt ze bij vrijwel alle Poljot handelaren kopen, ik heb zelf goede ervaringen met Julian Kampmann:

http://www.poljot24.de/

Groet,

Paul,

Ik sta iedere x weer versteld van de kennis van zaken.
Toppie dat je je kennis met andere wilt delen.

Deze is toch prachtig???

En dat nieuw voor maar 265 euro. Er zijn mensen die voor een dergelijk bedrag neppers van grote merken kopen…
Ik vraag me alleen af hoe de wijzerplaat (de bedrukking er van enz) er in het echt uit ziet.

Daar sluit ik mij volledig bij aan Henrik. En ook ik vraag mij af hoe deze er in het echt uitziet. Iemand goede foto’s???

Toppie dat is ook de gene die ik zoek Henrik alleen dan met goudkleurige indexen en wijzers.
Zag hem op E-Bay wil alleen daar niet kopen.
Waar komt deze vandaan ?

Groet Peter

Zo te zien is dit een foto van Julian Kampmann.I kzelf heb de Strela in de Buran skylark uitvoering. Evenals Paul heb ik ook de oorspronkelijke Strela met 3017 caliber net als hij in de Sekonda uitvoering met zilveren wijzerplaat. Zijn exemplaar is puntgaaf (zie Item wat dragen we op woensdag). Ik heb daarbij ook een frankensteinuitvoering met Valjoux 7733, deze met zwarte wijzerplaat in Poljot uitvoering.
caliber. Degene die je Op E-bay hebt gezien is een Retro uitvoering. Het type Strela kent een rijke ruimte/luchtvaartgeschiedenis.

Arjay

de bedrukking is perfect.

Ik heb precies dezelfde. Komt ook bij Leverberg vandaan. De meeste kenners vinden het een mooi horloge. Er was er zelfs een die bezorgd vroeg: ‘maar je hebt toch niet je Speedmaster ingeruild?’. Dat zegt toch wel iets over de uitstraling van een Strela. Je had 'm moeten zien kijken toen ik de prijs noemde.

Ik probeer eens een foto

Mooooooooooooi hoor !
Kan je me nog wat vertellen over de nauwkeurigheid , is die ook hier gekocht : www.poljot24.de
En als ik het goed begrijp is het een handopwinder toch ?

Groet Peter

Hij loopt goed hoor. Ik let nooit zo op de nauwkeurigheid (blijft mechanisch, nietwaar?). Opwinden en omdoen en aan het eind van de dag geeft-ie nog steeds de juiste tijd.

Ik heb deze hier gekocht:
http://cgi.ebay.de/STRELA-WEISS-POLJOT-FLIEGERCHRONO-RUSSIAN-WATCH_W0QQitemZ8937870950QQcategoryZ14362QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Ok, het lijkt er op de de bedrukking van de plaat “in” de plaat zit en er niet op ligt (beetje relief) klopt dat?

Mooi hoor, zoals Arjay al heeft uitgelegd, zijn deze Strela’s moderne “interpretaties” van de diverse modellen chronografen van Poljot gemaakt vanaf 1959, en zijn dus oorspronkelijke Russische ontwerpen.

De oude versies waren uitgerust met het kaliber 3017, een kolomwielchrono, gebaseerd op het ontwerp van de Venus 175; de moderne versies hebben het vertrouwde 3133 handopwinduurwerk.
Misschien eens leuk om wat ouwe en nieuwe te vergelijken:

Drie nieuwe versies (foto gepikt van Levenberg)

De linkse uitvoering is gebaseerd op onderstaande Sekonda, maar er zijn ook exemplaren gemaakt met Poljot op de wijzerplaat, er zijn ook oude en moderne uitvoeringen met zwarte wijzerplaat:

De middelste (vind ik persoonlijk de mooiste) is gebaseerd op het middelste ouwetje uit onderstaande foto, alleen heeft deze ouwe geen Cyrillische belettering, heel strak ontwerp zonder telemeter schaal:

De rechtse moderne uitvoering is een getrouwe kopie van de Strela met de blauwe telemeter schaal, ook rechts op de onderste foto, alleen jammer dat ze voor de moderne versie niet gekozen hebben voor de blauwe centrale sekondewijzer.

De linkse uitvoering van de ouwetjes bestaat als enige Strela model niet als moderne “repro”, dit is de allereerste uitvoering uit 1959, hier zijn maar 1000 stuks van gemaakt.

Groet,

Er is nog een oeruitvoering van deze Strela en op dat model staat op de wijzerplaat ook het oude Logo van 1MWF met een verwijzing naar de naam Kirowa. Overigens is met die naam Kirowa iets merkwaardigs aan de hand omdat het een verwijzing is naar de rechterhand van Stalin. Toen deze iets te populair werd bij het volk liet Stalin hem in het geheim liquideren, vervolgens kreeg de man een bombastische staatsbegravenis en werd 1MWF aan hem gewijd, vandaar de naam Kirowa.
Deze uitvoering is overigens erg zeldzaam.

Arjay

Is dit ook nog een familielid van de Strela’s? Deze kwam ik namelijk ook nog tegen.

Gr., Mark

Kijk dat bedoel ik nou denk ik bij mezelf, ik moet toch ergens een foto hebben, heb jij hem!!! (grapje). Dit is dus degene die ik bedoel.

Arjay

Da’s mooi, zo hebben we dan de Strela ook een beetje op een rijtje. Nu weet ik ook waar ik op moet letten tijdens de speurtochten naar dit fraaie horloge.

Gr., Mark

Ik heb zelf deze Kirowa chrono gekocht, de meeste zijn 36mm of plm 50mm ,dat zijn dan omgebouwde zakvestmodellen uit de 50ties.
deze is 43 mm met een 3017 - 19 J polshorlogecaliber
met dit formaat voor mij nog net draagbaar.

groet, André

Hij is erg fraai.

Arjay