Strela

klinkt misschien een beetje eigenwijs, hoewel erg fraai, is dit een Strela waarbij de wijzerplaat opniew is bedrukt, waarschijnlijk door een zeer artistiek aangelegde persoon in de Oekraine die ook al die andere horloges op Ebay van een nieuwe opdruk voorziet; niet beseffende dat verweerde originele platen veel hoger gewaardeerd worden als deze fantasie-wijzerplaten.
Het serienummer van het uurwerk duid (volgens mij) op een bouwjaar uit de 70-er jaren.

Groet,

ik denk dat oorspronkelijk dit een “Molnija” zakhorloge was als rechtsvoor op deze foto:

dus zelfs niet gefabriceerd in de 1e Moskouse Horlogefabriek, zoals de opdruk op de wijzerplaat doet vermoeden:

Achter zie je de originele “polshorloge” uitvoering van deze Molnija met 3017 uurwerk, deze is 46mm, en de gedraaide wijzerplaat komt omdat deze horloges op het dijbeen van straaljagerpiloten gegespt werden; ook voor deze horlges geldt dat ze uit de 70-er jaren stammen.

Mochten er mensen geinteresseerd zijn in naslagwerk of literatuur waar deze info te vinden is, dan zal er gezocht moeten worden naar 't katalogusboek van Altmeppen, of de jaargang 1998 van Uhren magazin, waarin dezelfde auteur een artikelenreeks over de vroege horlogegeschiedenis in Rusland heeft geschreven.

Groet,

Het 3017 uurwerk is natuurlijk wel afkomstig van 1MWF. Al in die tijd werd er druk uitgewisseld. Voor wat betreft de door Mark getoonde Strela, daar gaat het zeker om een horloge uit 1MWF. Hierop staat de oorspronkelijke opdruk met verwijzing naar 1MWF Kirowa, zoals trouwens ook op de Stuhrmanski spacewatch van Gagarin stond. Later is men pas de namen Poljot en Sekonda gaan gebruiken. Een voorbeeld van uitwisselen van uurwerken zie je bijvoorbeeld bij de Ultraplatte Poljot die metzelfde kast en Caliber ook door Lutch werden gefabriceerd. Overigens Paul ook dit is fraai.

Arjay

Ik heb weinig kennis over al die Russen, hier nog een picture van het uurwerk in de 43mm Kirowa.
wat mij betreft kan het net zo goed een nieuwe samengestelde klok zijn, opgebouwd uit diverse onderdelen
uit diverse jaren,
het resultaat is dan een leuke grote chrono die er fraai uitziet :), en daarom heb ik 'm gekocht (voor onder de 200 euri.)

groet André

Arjay,
met alle respekt: de “kirova” strela getoond door Mark heeft een fantasie wijzerplaat, zo is een Strela nooit origineel verkocht; normaal gesproken zou ik er geen punt van maken, want ik hou niet van “welles-nietes” diskussies, maar wat nou als iemand hier van 't forum zo’n horloge aanschaft, denkende dat hij een historisch belangrijke “oer-Strela” gekocht heeft, en er later achter moet komen dat het geen origineel model is? Lijkt me toch erg sneu.
Nogmaals: mooi horloge, en als je 'm zou kopen omdat je 'm mooi vind is daar niks mis mee, maar gezien de prijsontwikkeling van deze Russische chrono’s (een exemplaar uit de eerste serie werd vorige maand op Ebay verkocht voor meer als 1000 euro) lijkt 't me toch wel belangrijk om achtergrondinfo wat beter uit te zoeken.

Voor een kompleet overzicht van alle geproduceerde 3017 modellen zie:
http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=6027

Groet,

Meningen graag en deskundige informatie :

Groet Peter

In principe behoort deze Sekonda dus ook tot de Strelafamilie, dit type is ook onder de naam Poljot gemaakt. Ik heb de Poljot uitvoering in deze kleur.

Arjay

Toen ik de Kupoba Strela op Ebay zag werd ik in eerste instantie toch wel een beetje onrustig. Toch wel knap hoe ze dat flikken met die wijzerplaat. Het enige waar ik achterdochtig van werd waren de uuraanduidingcijfers. Je hoeft niet eens goed te kijken om te zien dat daar overheen gekalkt is.

Even wat afwijkend van dit onderwerp, maar ik zie heel vaak van Russiche Ebayers van die grote, volgens mij, omgebouwde zakhorloges. De verkoper Wandolec heeft constant van dat soort horloges te koop. Doxa’s en Omega’s op zakhorloge formaat met 2 van die ouderwetse bandbeugeltjes of zelfs gewone lugs. Ik neem aan dat dit soort horloges ook van de betere hobbyist zijn, of is dit echt oud spul?

Met de Strela 3017 info-link achter de hand kan ik in ieder geval wat serieuzer op jacht, bedankt. (tu)

Gr., Mark

Deze ziet er goed uit, met Sekonda op de zwarte wijzerplaat is (volgens mij) de meest voorkomende vorm (sekonda is oorspronkelijk het export merk); zulke types met Poljot op de wijzerplaat, zoals Arjay die heeft, zijn wat zeldzamer (en met de merknaam “Exacta” erop nog heel veel meer zeldzamer!!)
Dit exemplaar heeft dus de originele wijzers (belangrijk voor de puriteinen, deze wijzers zijn nergens los verkrijgbaar), behalve de centrale sekondewijzer, die hoort met een rood bolletje te zijn zoals op deze:

De rode kleur van die twee kleine wijzers, dat weet ik even niet, mijn exemplaren hebben 't in ieder geval niet.
Prijzen van deze chrono’s varieren op Ebay nogal, een poos geleden werd er eentje verkocht voor meer als $500, maar nu staan ze voor $250 erop en biedt er geen hond op; reken globaal dus op een bedrag van $125-250

Groet,

Toch ligt het opleukverhaal iets genuanceerder, inderdaad heeft Paul gelijk dat je voorzichtig moet zijn, maar ik weet gewoon dat er sprake is van Strela’s met een dergelijke opdruk omdat de vader van een jeugdvriend (deze was getrouwd met een russische vrouw ) er een had. Ik heb het hierbij over de jaren zestig vorige eeuw (ik ben van 1959) . Deze familie kwam toendertijd regelmatig in de SU en nam wel eens iets mee, bovendien werkten kennissen van die man bij East west agencies destijds het import bedrijf van de SU in Nederland en op die manier kwam de man ook wel eens in bezit van russische produkten oa de Strela… Zelf kwam destijds ook regelmatig bij EWA en weet dat er in de showroom van EWA een geschiedenisoverzicht was van diverse produkten oa ook horloges. Ik heb geprobeerd uit te vinden hoe het ook al weer zat en heb wat info gevonden maar moet dat eerst even verifieeren.

Arjay

Dat klinkt wel weer interessant allemaal. Ben erg benieuwd naar je bevindingen. Wat is trouwens EWA?

Weten jullie ook iets over mijn onderstaande vraag?
“Even wat afwijkend van dit onderwerp, maar ik zie heel vaak van Russiche Ebayers van die grote, volgens mij, omgebouwde zakhorloges. De verkoper Wandolec heeft constant van dat soort horloges te koop. Doxa’s en Omega’s op zakhorloge formaat met 2 van die ouderwetse bandbeugeltjes of zelfs gewone lugs. Ik neem aan dat dit soort horloges ook van de betere hobbyist zijn, of is dit echt oud spul?”

Gr., Mark

de uurwerken z\ijn bijna altijd originele vestzakhorloge uurwerken,sommige met nieuwe wijzerplaten,andere met de originele emaille wijzerplaten,al deze omgebouwde horloges heten Marriages, een oud caliber in een nieuw gemaakte kast.
sommige zijn gigantisch in afmetingen, de diameter is met 50mm nog misschien te doen,maar ze zijn ook vaak nog eens heel dik , de bandaanzetten worden meestal extreem kort gehouden, maar 60mm "“lug to lug”"
is meestal het eindresultaat.
ik vind sommige modellen wel leuk, zeker als er een interessant uurwerk zichtbaar is door de meestal doorzichtbare achterkant, maar dan niet TE groot,
hier een omgebouwde (recased) 42mm Tiffany met originele dial ,met een oud Patek Philippe caliber.

Zoals gezegd was EWA oftewel East west Agencies in het Sovjettijdperk de importeur van sovjet-produkten voor Nederland. Ze hadden er van alles varieërend van radios TV’s tot en met microscopen en fotoaparatuur. Ze waren gevestigd op industrieterrein de Binckhorst in Den Haag. Vooral op fotografisch gebied heb ik destijds veel bij hen gekocht oa een Zenith Biolam microscoop met fotoadapter, een 1100 mm spiegel lens en een Kiev 88ttl 6 X6 camera. Als ik daar kwam ging ik steevast even kijken in de showroom. Na de val van het communisme is EWA gesloten.

Arjay

Interessante site gevonden die goede info bevat, zowiso al over de diverse chrono calibers die in de SU werden gebruikt.
Ik noem ze even op:
1MWF Kch2/V61
1MWF Urofa 59
1MWF 3017, later P3017
2MWF CHK-28.
Afbeeldingen van de calibers kan gevonden worden op www.netgrafik.ch
Op deze site word ook verteld dat de logonamen Sekonda, Poljot ed pas in de zestiger jaren op de wijzerplaten verschenen. In de vijftiger jaren stond erop de wijzerplaten altijd 1MU3 Curopa, echter uit diverse andere info, blijkt ook dat de meeste horloges die in die tijd werden gefabriceerd dat werden voor militaire danwel bestuurlijke doeleinden en niet voor burgerdoeleinden. Chrono’s met de opdruk 1mwf kurova zijn er dus wel (niet alleen de Strela maar op netgrafik vind je ook een uitvoering van de oer Buran) Strela’s zijn te herkennen aan een laag productienummer, is daar geen sprake van dan kan je er zeker van zijn dat het gaat om een opgeleukt exemplaar zoals Paul heeft opgemerkt. Ik denk dus dat het wel degelijk op zijn plaats is om te waarschuwen voor aangeboden Kurova Strela’s om de nodige terughoudendheid in acht te nemen. Controle is mogelijk door te kijken naar het nummer van het caliber, Is het een hoog nummer, dan klopt er al iets niet. Ik weet dat er lijsten op het net moeten staan met productienummers/jaartallen. De namen Poljot en Sekonda zijn speciaal voor exportdoeleinden in het leven geroepen de naam Nonet uiteraard voor de eigen markt dit als extra vermelding.

Arjay

tsja, ik zou zeggen: stuur eens het fotootje van deze “oer-Strela” naar Phil, de maker van deze website, met de vraag of dit een originele wijzerplaat is …

de diskussie over deze fake-wijzerplaten is blijkbaar al eens eerder gevoerd:

http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=1042&highlight=strela

Groet,

Klopt Paul, bovendien weet ik dat er zelfs ruzie is geweest over dit specifieke fenomeen tussen Juri Levenberg en de oude Poljot.com cq Poljot Zwitserland alleen… en dat krijg je als je geen back-up maakt van belangrijke info, twee jaar geleden is mijn computer gecrashed en was ik dus meteen al mijn info over allerlei russische horlogezaken kwijt en mijn eigen geheugen heeft geen moeite met details maar vraagt zich dan wel af waar stond het ook al weer, en dan moet je gaan zoeken. Heb ik zoals je gemerkt heb wel weer tijd voor. En zo houden we elkaar toch scherp!! Dat vond ik destijds ook leuk aan dit horlogeboard.

Arjay

Kun je is een foto laten zien als je dit prachtige horloge draagt?

Ronaldo Schreef:

Kun je is een foto laten zien als je dit prachtige
horloge draagt?

welk horloge bedoel je Ronaldo ??? :slight_smile:

Zoals deze waarvan de veiling gisteren afliep: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8948361544&rd=1&sspagename=STRK%3AMEDW%3AIT&rd=1 Ik dacht nog een goede vondst te hebben gedaan omdat de omschrijving niet goed was (die paar woorden) en er nergens chronograaf in de advertentie voorkomt. En omdat Sekonda nog een hoop andere troep gemaakt heeft… tot gisteravond stond de teller op 26 pond, om 10 uur liep de veiling af. Mijn maximum was 80 pond (120 euro), de winnaar betaald 82 pond en is… een Nederlander… :X Ik hoop niet een van jullie…