Iedereen kan flauwe reacties plaatsen, maar feit is (lees: ik ben van mening) dat je, als je momenteel een nieuwe Submariner of GMT koopt (of tracht te kopen), meer een speculant bent dan een liefhebber. Jullie AD’s of geliefde grijze handelaars maakt het niet uit hoor! Die pakken lachend hun premie.
Ik denk dat zelfs 90% van de (uiteindelijke) bezitters van het nieuwe horloge (ook de kopers hier) het meer doen uit investering dan uit liefhebberij.
Wel fijn dat je voor een nieuw horloge nu dezelfde ‘zoekpret’ hebt als voor een leuke vintage (minus de risico’s). Hopelijk dragen de ‘nieuw-kopers’ hun Rolex over 20 jaar nog…
90% slaat nergens op. Net als dat het zogenaamd een feit is, dan wel gecorrigeerd en beperkt tot je eigen mening, dat diegene die nu een GMT of Submariner willen allemaal geldbeluste speculanten zijn. Sterk staaltje generalisatie. Net alsof de liefhebbers met de schaarste allemaal naar de eeuwige jachtvelden zijn afgedwaald, of nog erger, naar Grand Seiko-territorium. Dit is wel erg overdreven vind ik.
Ik ben ook een liefhebber mijn 116610ln gaat de deur niet uit, ook niet voor 10 k of meer. Waarom niet zou je zeggen? Omdat het geld me geen ene reet kan schelen. Ik geniet dagelijks van mijn Rolex , nu ruim 16 maanden in bezit en ja voor list aangeschaft. Bij JK watch, Keihard voor bespaard . De hype om er een te hebben stuwt de GD prijzen naar ongekende hoogte. De 10 k is al gepasseerd . Leuk maar ik kan er niks mee. Lekker genieten dat is wat ik ermee doe.
Ik denk dat je een beetje aan de hoge kant zit maar het zijn er best veel. Een ‘normale’ consument gaat denk ik niet snel een paar maanden/jaren wachten op een horloge. Als je je op een wachtlijst laat zetten wil je ongelofelijk graag dit horloge hebben als liefhebber of als waardevaste investering. Beide kan ook natuurlijk maar het ‘waardevaste’ speelt zeker een rol.
Een iconisch horloge, misschien wel het bekendste horloge ooit geproduceerd…super waardevast. Heeft Rolex slim gedaan. Echter als horlogeliefhebber zeg ik ‘die heeft iedereen al’, zelfs de groenteboer op de hoek zag ik ermee lopen, de helft van alle subs is fake. Voor 6900 euro zou ik 3 horloges van mijn wishlist kunnen kopen…
Echter als slimme zakenman zou ik zeggen doen voor listprijs!
Ik ga volgende week naar Australie via HongKong, als ik een voor iemand mee kan nemen dan hoor ik het graag natuurlijk. Ik wil wel mijn reiskosten vergoed krijgen
Het mooie aan hypes is dat ze ook weer voorbijgaan.
Panerai is jaren onderwerp van speculatie geweest. Nu raak je ze aan de straatstenen niet kwijt.
Ik weet nog dat rode Subs zeer populair waren; single red, double red u vraagt wij draaien.
Toen de nieuwe Air-King nét uit was kreeg ik ook de tip om “in te stappen” want die zouden binnen een paar jaar sky high gaan. Blij dat toen niet gedaan te hebben. (las laatst nog zo’n zelfde hypeboi reactie van iemand hier op het forum)
Ik ben ook van mening dat door Youtube, Instagram en Facebook de speculanten horloges ook hebben gevonden als alternatief voor aandelen. Maar zoals ik dus mijn reactie begon; deze hype waait ook wel weer over.
(hiermee doel ik niet op dat Rolex overwaait, maar wel de hot sellers. Binnen nu en na de aankomende recessie kan de markt totaal anders zijn.)
Nee natuurlijk niet de Submariner No Date 114060 was altijd al mijn grail watch en nu heb ik hem eindelijk.
Het is voor de aankoop voor jezelf te verantwoorden wel fijn dat ze waardevast en zelfs doorstijgen, het komt niet vaak voor dat ik ergens zo maar 7k tegen aan mieter. Het gevoel dat het geld niet weg is is dan ergens wel fijn. Niet dat het veel uitmaakt want de Submariner gaat toch nooit weg.