Op zoek naar n budget sauna horloge overweeg ik n Submersible hommage. De reden voor deze keuze is t slimme ontwerp van de kroon brug. Elke keer de schroefkroon open en dicht draaien, aangezien ik 1 a 2 keer per week draag en niet aan n watch winder wil, is niet echt bevorderlijk voor t schroefdraad.
Nu kwam ik San Martin SN048G tegen, maar door het gebruik v t PT5000 uurwerk is t horloge wat duurder dan ik zou willen. Weten jullie een eveneens 44 a 45mm degelijk waterbestendig goedkoper alternatief van dit model? Met bijvoorbeeld een goedkoper uurwerk zoals een Seiko NH35, Miyota of een Chinees uurwerk? Indien mogelijk voorkeur een wijzerplaat zonder datum.
En ik heb ook altijd n tik gehad voor bescherming v kronen tegen per ongeluk open gaan. Met name hoe op werk t horloge v n collega n mini aquarium werd doordat zn kroon open raakte.
Ik realiseer me dat de kans klein is, maar t is n horlogetik v me
Inderdaad, geweldig dat hendeltje. Vooral handig bij handopwinders. M’n Radiomir moet ik elke keer los en vast schroeven.
Nu valt dat bij n gelegenheidshorloge nog wel mee, maar t zal je daily wear mar wezen. Dan zal slijtage vast hard gaan…
Zeker! Daarom gaat er ook n siliconen band om (of misschien metaal als ik n comfortabele vind).
Geen kunststof plastics ofzo, want dat scheidt bij hoge temperaturen in de sauna giftige dampen af. Zoek maar op Google over weekmakers om plastics soepel te maken en sauna). Vandaar bv ook verbod op slippers in de sauna.
Daar ging n heel geschiedenis aan vooraf. Kort samengevat zocht de Italiaanse marine n horloge voor hun duikers voor tijdens onder water missies. Die horloges moesten aan wat voorwaarden voldoen, zoals o.a. goed afleesbaar in t donkere diepe water (vandaar dat Radium gebruik en de naam Radiomir), solide wezen en natuurlijk waterdicht zijn. En wie was er zo goed met waterdicht zijn? Rolex natuurlijk met hun Oyster kasten en kronen. Zo doende waren die eerste modellen voorzien v de destijds bewezen en betrouwbare handopwinders icm schroefkroon. Kweenie of Rolex destijds al de automatische uurwerkjes had en of de italiaanse marine die solide genoeg vonden voor hun grote duikhorloges.
Zo heb ik dat ook altijd begrepen. Schroefkroon is niet waterdichter, zorgt er alleen voor dat je de kroon niet ongewild wordt uitgetrokken.
Wat hem natuurlijk wel geschikter maakt voor het onderwaterwerk…
Ik bedenkt mij net dat dit niet voor elk horloge zo zal zijn. De vostok amphibia heeft de pakking in de wiebelkroon, ik weet niet of er ook nog eentje om de stem zit.
Daar heb je inderdaad een speciaaltje te pakken. Eenmaal losgedraaid (dus niet eens uitgetrokken) kan ik me niet voorstellen dat er een pakking is die dit waterdicht houdt.
Ik dacht dat dit afhangt v hoe/waar de peilingen zitten. Wat je zegt de Vostok, maar ook bij mn Luminor hommage zag ik tijdens mn mod dat de pakking in de kroon door de hendel tegen het buisje waar de stem doorheen gaat (weet iemand hoe dat onderdeel ook alweer heet?) aandrukt. Meen wel dat op de stem er nog n pakking zit.
En dacht dat Rolex met Triplock bij n opengeschroefde kroon ook n pakking bloot komt te liggen.
Dus sommige beschermen nog steeds wel tegen vocht, maar niet zo goed als ie wanneer ie dicht zit. Dus in sommige situaties draagt de (schroef)kroon bij aan de waterdichtheid, maar t zijn idd de pakkingen die t vocht buiten houdt.
T nuttige vn schroefkroon was vooral dat ie niet per ongeluk open raakt. Zo had n collega n horloge met push kroon en die raakte tijdens werk per ongeluk open, waardoor t n mini aquarium werd.
Met de hele dag badjas aan en uit doen, vind ik t idee dat n draadje ofzo de kroon open krijgt geen prettig idee. Vandaar dat ik iets zoek met n beveiliging er op. Nu is dat hendeltje gevoeliger om per ongeluk open te raken dan n schroefkroon. Maar daar tegenover is t veel minder slijtage gevoelig. Bovendien valt t daarbij veel meer op dan bij n druk kroon.