Succesje met glas Seiko 6139 polijsten

Ik heb wel eens een glas gekocht voor een Business-A, het paste wel maar ik vond het toch niet echt zo mooi als het originele glas.

Bij deze 6139 zou ik dan een nieuw glas op een ring moeten lijmen, het lijkt mij best wel lastig om het oude er veilig af te krijgen (zonder de ring te beschadigen) en de nieuwe er dan waterdicht en muurvast aan vast te lijmen.

Ik heb er ook wel schik in om het glas weer mooi te krijgen zonder nieuw materiaal te hoeven kopen.

Ultrasoon apparaat op minimaal 85°C is het antwoord. Vanaf 85°C gaat de fabriekslijm lossen, en door het ultrasoon apparaat wordt de laatste nekslag gegeven. Mijn Ultrasoonapparaat heeft wel een warmte-element, maar dat duurt zo lang, dat ik er gewoon water uit een waterkoker ingiet… En dan wat later zie je de ring van het glas trillen, of als het dan nog vast zit, kun je het er met gemak afduwen. Daarna natuurlijk wel nog de lijmresten verwijderen, anders valt er weinig te lijmen…
Andere lijmen worden zacht zo rond 100°C, dus daar moet je ook nog even rekening mee houden.

1 like

Dat is een goede tip! Dank!

Want op zich is de vorm van het glas zo simpel dat het mij geen probleem lijkt een modern glas te vinden dat er dan heel mooi op past. De lunette raakt het glas niet, maar houdt de ring vast in het rubber. Die rubber afdichtingsring lijkt mij dan wel weer heel moeilijk te krijgen…