Suggestie nieuw horloge voor een horloge"leek"

Beste formuleden,
Mijn Tissot PR100 is na circa 30 jaar aan vervanging toe. Ik ben geen kenner en verzand wat in het grote aanbod. Wellicht dat jullie mij nog wat suggesties aan de hand kunnen doen.
Omdat ik zeer tevreden was over mijn Tissot ben ik natuurlijk daar begonnen met mijn zoektocht. Voor mij springen de Tissot Luxury en Ballade er qua “looks” wel uit. Die stijl vind ik mooi.
Mijn wensen: datum aanduiding, saffier glas, geen romeinse cijer-aanduidingen, geen stopwatch etc. Leren of metalen band weet ik nog niet, ik neig naar een donkere wijzerplaat. Budget max €1000,-.
Een horloge is voor mij niet zozeer een sierraad maar een (mooi) accessoire dat ik dagelijks draag en functioneel moet zijn.
Kunnen jullie mij, naast de eerder genoemde Tissot’s, nog bepaalde horloges van andere merken ter overweging geven?

Quartz, automaat of handopwinder?
Minimale en maximale maat (diameter)?

Bijvoorbeeld Hamilton en Certina hebben ook leuke modellen in een vergelijkbare prijsklasse.

op hun eigen site

welkom btw

Wil je quartz? Met batterijtje of zonnecellen? Of mechanisch?

Je kunt weer eens bij Tissot kijken. Certina heeft ook leuke horloges. De Longines Conquest en Hyperconquest moeten ook binnen je budget wel te vinden zijn.

Wat denk je van een Certina DS Action?

https://www.boumanonline.nl/horloges/certina-ds-action-gent-cosc-c0328511104700

Of een Longines Conquest VHP Quartz? Die heb ik zelf:

https://www.boumanonline.nl/horloges/longines-conquest-v-h-p-41-mm-l37164966

De Quartz is mij goed bevallen door zijn accuratesse. Maar ik voel ook wel wat voor de charme (het ‘echte’ binnenwerk) van een automaat. Mijn polsen zijn tamelijk smal dus ik wil niet groter gaan dan circa 40mm.

Tissot Couturier vind ik zelf erg fraai.

Welkom op hf!

Uit eigen ervaring kan ik de Hamilton Jazzmaster day date aanbevelen. Met 40mm denk ik de idelale maat, ruim binnen budget, en in het echt veel mooier dan op dit plaatje:

7 likes

can’t go wrong with this one.

image

Longines Conquest Classic; subliem, zwarte plaat, 40mm, hoogte 9mm.
Stukje boven je budget maar ik weet een zo goed als nieuw :grin:.
Ik zelf heb ook smalle polsen. Bij dit horloge valt dit totaal niet op.

Oehhh die is fraai zeg!

1 like

Wellicht dat je het al weet, maar realiseer je wel dat doordat een mechanisch horloge niet zo nauwkeurig Is je ipv eens per jaar, misschien eens per maand je horloge op tijd moet zetten.
Daarnaast tikt een horloge op een batterij een paar jaar door. Leg je een mechanisch horloge even neer, dan Is de kans groot dat ie na een paar dagen stil staat. Die powermatic vind ik knap dat voor die prijs ie het weekend doorkomt.
Persoonlijk vind ik de combi van zowel dauphin wijzers als indexen een hele mooie.
De lijn Is vrij uitgebreid met verschillende uitvoeringen. Mocht je bv van cijfers houden.

://cdn2.jomashop.com

En verschillende banden, waaronder diverse metalen. Deze vind ik het beste bij dit model passen met z’n afwisseling van geborsteld en paar lijntjes gepolijst. Heb em alleen nog niet irl gezien. Soms kan het ook goedkoop ogen.

De H band vind ik leuke gedaan.

(P.s. Ik weet niet hoe t irl eruit ziet, maar moest bij deze wel even glimlachen bij t zien vd niet doorbroken cijfers :laughing: Speciaal gedaan voor degenen die er een hekel aan hebben?)

Maar normaal gesproken hou persoonlijk van een rustigere stijl.

Sinn 556 misschien?
Staan ook 2 Damasko’s op de site.
Succes met je zoektocht!
Watchkiller.

1 like

Dank voor je reactie. Ik ben me inderdaad bewust van het feit dat een automaat minder accuraat is als een Quartz. Daar zit misschien mijn belangrijkste dilemma, maar daar kunnen julllie moeilijk in adviseren; daar zal ik zelf een keuze in moeten maken :smiley:

1 like

Houd ook rekening met de kostprijs voor onderhoud, elke 5tal jaren moet die binnen voor een onderhoud dat duurt langer dan een batterijwissel en zal je ook meer kosten.

2 likes

De SARB033. Sorry, ik kon het niet laten. :slight_smile: Maar met 38mm grootte en een korte lug to lug een zeer beschaafd horloge voor zo’n 300 Euro. Doet het uitstekend op leer. Pas op, de wijzerplaat is niet zwart, maar heeft een diep bruine sunburst. Wel direct 100m WR met saffier voor kras- en waterbestendigheid.

Maar ook Archimede maakt toffe horloges voor zo’n 660 Euro die erg mooi plat en beschaafd zijn. Ik heb een bruine, al hoeft dat je smaak niet te zijn:

Mooi Duits merk, mooie kasten. Geen lume of grote WR (50m), maar gewoon mooie, simpele dress horloges van 36 - 39mm.

Dan is daar natuurlijk nog Sinn, wiens 556I serie erg cool is voor onder 1000 Euro: 200m WR en bijzonder stevig horloge. Ook 38.5mm.

De simpelste, die is vrij streng:

Maar ook de zwart paarlemoeren:
556_I_Perlmutt_S_IMG_8872_ret_fb

Of de wit paarlemoeren:

Dan is daar nog de Stowa Antea:

Die zijn in 35.5, 36.5 en 39mm verkrijgbaar. Pas op, de twee grootste maten zijn 50m WR, de kleinste slechts 30m. Ik zou dat laatste als een diskwalificatie zien voor dagelijks gebruik. Maar het is een zwart horloge van een leuk Duits merk.

Alle voornoemde horloges zijn goed tot uitstekend gebouwd, en het is weer eens wat anders dan de gedoodverfde kandidaten uit de Swatch groep.

2 likes

Misschien hier eens naar kijken? MeisterSinger Neo Plus NE408, inktblauw, full set, als nieuw €900!

1 like

Een mechanisch uurwerk heeft ook periodiek onderhoud nodig, hoewel bij goedkope binnenwerkjes vervanging ook een optie is. Een quartzhorloge tikt in principe veel langer door (met af en toe een vers batterijtje) maar kapot betekent meestal kapot. Gelukkig zijn ook quartz-uurwerkjes te vervangen.

Longines conquest automaat 39mm? Staat er een in het blauwe gedeelte… :wink:

Deze uitvoering kende ik nog niet. Wel die andere versie met, naar mijn mening, veel te grote cijfers,
Ik vind hem erg mooi. De verhoudingen kloppen goed bij deze versie.

Dat is mijn ex! Ga je m weer verkopen Danny? Mooi ding met een knaller van een uurwerk!

1 like