Suggesties voor eerste automaat / diver

Foto zegt alles

Weet niet tot hoe diep deze kan

3 likes

)

2 likes

Ik denk dat het zo zal gaan:

Je wilt eigenlijk de Submariner. Maar dat krijg je thuis niet er doorheen. Begrijpelijk. Overkomt de beste. Maar dat is wel het horloge waaraan je altijd zult blijven denken, en 9/10 leden hier vindt uiteindelijk wel een manier/ moment om zijn droomhorloge vroeg of laat er doorheen te krijgen.

Dat moment duurt misschien nog wel enkele jaren. Tot dan kun je dus best een zoethouder kopen. Maar: koop iets wat weinig (percentueel of absoluut) afschrijft. Anders raak je verder van je doel verwijderd.

Dus of de seiko: schrijft misschien wel 50% af, maar dan hebben we het over 100 euro ofzo. Is te overzien.

Of een horloge van 2000 euro wat 10 max 20% afschrijft (moeilijker te vinden). 20% eraf is toch al weer 400 euro terug van je uiteindelijke doel.

En je weet wat ze zeggen. Vroeg of laat… :smile:

2 likes

Als je budget 2k is even doorsparen en toch voor een mooie Tudor gaan. Komen regelmatig mooie modellen langs hier op het forum.

@Fate_Amenable_To_Change

Een Ginault is geen goede investering. Ten eerste is het een totale rip-off van een horloge wat al een miljard man om de pols heeft van Rolex zelf, maar ook van Steinhart, Invicta en verdere iedere kansloze hommageboer met een AliExpress account.

Heb je een punt, aan de andere kant, als een miljard mensen hem om de pols heeft zal het niet de meest verkeerde keus op aarde wezen :wink:

Maar buiten dat zijn er geruchten over Ginault vis a vis zijn onderleveranciers en het replica-circuit die het wel eens erg moeilijk kunnen maken om 'm ooit te slijten als je tot de conclusie komt dat je er zat van bent.

Laten we het er op houden dat ik hem nooit zal hoeven slijten, hij kan gewoon door naar mijn zoon :wink:

Dan Mido. Mido is helemaal niet onbekend. Mido is net als Longines gewoon een onderdeel van de Swatch groep, samen met Omega, Tissot, Certina, Hamilton, etc.

Onbekend in NL in de zin van, het wordt hier amper verkocht. De Mido Ocean Star is er in ieder geval 1 die ik wel ergens ga proberen te bekijken.

De Aquis heeft hele nare lugs waar je geen aftermarket band in kwijt zou kunnen, en een wat nare brutalistische vormgeving. Ik zou dus totaal andere duikers nemen.

Iets om aan te denken inderdaad

@Brodie

Ik zou dus gaan voor een horloge wat je mooi vindt.

Dat gaat hoe dan ook gebeuren. Het hoeft me op termijn ook geen geld op te leveren of wat dan ook, daarvoor koop ik hem in ieder geval niet. Iets blijft toch meer waarde houden wanneer je het niet verkoopt dus met die intentie koop ik hem hoe dan ook niet.

@Trevillian

Je wilt eigenlijk de Submariner. Maar dat krijg je thuis niet er doorheen. Begrijpelijk. Overkomt de beste. Maar dat is wel het horloge waaraan je altijd zult blijven denken, en 9/10 leden hier vindt uiteindelijk wel een manier/ moment om zijn droomhorloge vroeg of laat er doorheen te krijgen.
Dat moment duurt misschien nog wel enkele jaren. Tot dan kun je dus best een zoethouder kopen. Maar: koop iets wat weinig (percentueel of absoluut) afschrijft. Anders raak je verder van je doel verwijderd.

Er niet doorheen krijgen is een groot woord, uiteindelijk zijn het mijn eigen centen en bepaal ik zelf wat ik er mee doe. Mijn vrouw is echter de verstandigste van ons 2 dus soms is het in ieder geval aanhoren geen slecht idee :wink:

Maar nee, iets in mijn hoofd zegt dat ik die Rolex nu gewoon nog niet moet kopen ondanks dat het misschien wel kan. Ik wil hem ook gewoon iedere dag kunnen dragen zonder dat ik aan de beademing moet waneer er een minuscuul krasje op zit en dat vervolgens het enige is wat ik nog zie op het horloge.

Dus ooit komt ie er, heb je gelijk in, maar nu even niet.

@Tijdrijp

Als je budget 2k is even doorsparen en toch voor een mooie Tudor gaan. Komen regelmatig mooie modellen langs hier op het forum.

Mooie horloges maar om één of andere reden vind ik het net niet helemaal voor dat geld.

1 like

Als je voor hogere afwerking wil gaan is misschien monta nog een optie. Eigen smoel en reviews erg goed.

1 like

Die Oris 65 in 39mm is erg mooi en toch uniek genoeg, dat je hem waarschijnlijk bewaart, zelfs al zou ‘the real deal’ in huis komen.

Van de reacties hierboven heeft FATC nog wel het meest zinnige gezegd. Ik heb zelf trouwens een Squale Atmos 20, welke waarschijnlijk je zou moeten vergelijken met een Steinhart Ocean, al was de keuze voor mij voor Squale vooral vanwege het formaat (40mm ipv Steinhart’s 42mm destijds…ondertussen heeft Steinhart eindelijk een kleinere) en het ETA uurwerk.

Longines Hydro Conquest vind ik idd de nummers eigenlijk ook te lomp ja. Beetje schreeuwerig.

Andere opties rond de 600-800 euro:
Baltic Aquascaphe; 39mm, meer retro-diver om te zien.
Christopher Ward C60 Trident Pro 600m, ook in 38mm te krijgen.

Bedenk ook:
-wat voor wijzers vind je mooi? Sword/Snowflake/Mercedes/anders?
-wel of geen date-window
-Submariner looks of toch iets meer eigen smoel?
-Modern of retro-diver looks?

Wat ik sommigen zie doen en best wel wat vind hebben als je geen hele uitgebreide verzameling maakt, is voor het ‘zoethoudertje’ een ander model of type te kiezen.

Enerzijds heb je dan niet al jaren naar bijna hetzelfde horloge gekeken.
En anderzijds heb je tzt verschillende horloges om af te wisselen.

Je vond die Omega niet zo. Ze hadden destijds ook n swordhands versie in diverse kleuren en materialen.

https://www.watchvaultnyc.com/Omega-Seamaster-Professional-Sword-Hands-300M-225450_p_848.html

Of als je ook van reizen houdt in een GMT versie

https://omegaforums.net/threads/20-years-for-the-omega-seamaster-gmt-ref-2534-50-00.71199/

Ook uitgebracht in t wit

https://omegaforums.net/threads/smp-great-white-gmt-a-few-observations.89191/

1 like

Valt de Mini Turtle qua formaat niet erg tegen? Daar de genoemde horloges groter zijn van formaat?

Nog even een update…

Het is geen Oris geworden, geen Longines en geen Mido, geen Steinhart en ook geen Ginault, hij is ook niet voorbij gekomen in dit topic, de Trident C60 MK3 van Christopher Ward.

Was even een gok aangezien je hem nergens live kunt aanschouwen en de andere horloges me in het echt allemaal tegen vielen. De “60 dagen retour” optie in het achterhoofd houdend toch maar besteld en vanmiddag afgeleverd door DHL.

EDIT: @RLS had de Trident wel genoemd zie ik nu net :wink: Alleen is het de 42mm geworden en niet de 38.

Heb de Davosa Ternos in 40mm om gehad en wist toen vrij zeker dat het een 42mm klok moest gaan worden, vond de 40mm wel heel iel ogen ondanks dat ik geen giga polsen heb.

8 likes

Meeeerrrrr foto’s! En gefeliciteerd met je NA

Foto’s zal ik komende week even plaatsen.

Moet zeggen dat het horloge (voor zover ik dat met mijn kennis in kan schatten) me helemaal niet tegen valt. Had verwacht dat de reviews online allemaal wel iets te rooskleurig zouden zijn (na jaren reviews geschreven te hebben over dj gear weet ik ongeveer hoe het er aan toe gaat voor een mooie review) maar dat valt me alles mee als je het horloge eenmaal in handen hebt.

Eerst maar eens een paar weken dragen om te zien of ie nog steeds bevalt.

6 likes

Mooi horloge! Veel plezier ermee.

1 like

Goed plan. Niet mäcken, lekker näcken.

Deze Natuurlijk :man_shrugging:t2:

3 likes

Voor 300 euro boven je budget staat er een tudor op het forum te koop. Of moet het een nieuwe zijn?

Fix de tudor van @daffie die het blauwe gedeelte staat, weet je zeker dat het goed zit, als je een bak koffie gaat doen ontmoet je een HF legend!

1 like

:laughing: Nou zeg wat een eer zo op deze mooie Kerstdag. :christmas_tree: :smirk: Dank voor de bump Matthias :+1:

1 like

Ik ben inmiddels voorzien, check een paar posts hier boven ;-).

Tudor Black Bay heb ik overigens on de pols gehad in Keulen en viel me (net als de Mido en Longines) tegen in het echt, het deed me helemaal niets en voor dat geld wil ik toch op z’n minst iedere keer even grijnzen als ik er naar kijk :wink:

Uiteindelijk heb ik dagen zitten zoeken online naar wat ik zou willen hebben en is eigenlijk alles wat ik in eerste instantie op de lijst had staan afgevallen. Was in het hoofd het budget al aan het oprekken met een paar honderd euro maar uiteindelijk dus geslaagd voor veel minder, het start bedrag voor een volgende klok :wink: