Onlangs stond hier op het horlogeforum een topic over thermo compensated
quartz uurwerken. Dit zijn quartz horloges waar in de kast de temperatuur wordt gemeten en een evt. afwijking wordt gecorrigeerd. Diverse merken hebben/hadden zulke horloges, Certina heeft een chronograaf, Breitling heeft zijn met ETA Thermoline uitgeruste super quartzen, de Longines VHP heeft ook een ETA Thermoline uurwerk, Seiko heeft dit soort uurwerken (Grand Seiko), en ook de Rolex Quartz was een thermo compensated uurwerk. Er zullen er meer zijn overigens (Krieger ?), maar goed.
Tegenwoordig is het zelfs zo dat een quartz horloge wat in aanmerking wil komen voor een COSC certificaat voorzien moet zijn van een thermo compensated quartz uurwerk…
Zon 15 jaar terug had ik een Pulsar PSR 10. Het Seiko Y301 uurwerk was ook een
thermo compensated` quartz uurwerk. Iedere 160 seconden werd de temperatuur in het horloge gemeten. Daarnaast had het een quartz kristal wat (volgend de folder ) kunstmatig verouderd was en een hogere frequentie had (196kH ipv de standaard 32Khz). Dit horloge zou een maximale afwijking hebben van +- 10 seconden per jaar. Ik heb dat nooit verder geprobeerd, het horloge liep wel zeer nauwkeurig. Een jaar of 10 terug heb ik het verkocht, ik droeg het gewoon nooit.
Bovenstaand plaatje (van internet) geeft het verschil weer tussen thermo compensated uurwerken versus gewone uurwerken (hoewel… met een hogere frequentie van 196Khz). Bron: http://forums.watchuseek.com/f9/pulsar-psr-10-performance-272143.html
Mede door het bericht van vorige week hier op het forum ben ik weer eens in deze interessante materie gedoken. Gisteren was ik bij mijn vader (alvast vaderdag cadeau brengen ) en begon ik hierover. Destijds had mijn vader ook een PSR10 (het horloge virus in onze familie is begonnen door mijn vader zijn oude Seiko 5)… Tot mijn verbazing liep mijn vader naar boven en kwam een minuut later terug met zijn PSR10. Neem maar mee, ik draag het nooit. Hij had het knopje uitgetrokken om de batterij te sparen. Induwen en lopen.
De PSR10 is een klein en plat horloge (diameter circa 37mm zonder kroon, dikte 5,5mm). In de laatste fase werden NOS horloges zelfs verkocht als dames horloge… Het komt duidelijk uit een tijd dat grote horloges nog geen mode waren. Het is voorzien van saffierglas en heeft verder totaal geen opties zoals datum etc. De exacte tijd, meer niet. (plaatje is van internet).
Wat verder opviel was de altijd perfecte uitlijning van de seconden wijzer. Dat heb ik bij hele dure zwiterse quartz horloges weleens anders gezien… Het horloge is uiteindelijk maar een klein jaar (midden jaren 90) in productie geweest. Mede door zijn zeer schappelijke prijskaartje en de gebruikte techniek heeft het (onder liefhebbers) een soort van cult status. Het uurwerk had ook een nadeel. Ingeregeld werd het door pattern cutting
van het kristal. Wat het precies inhoud is mij onbekend, maar het is een eenmalig iets.
Affijn, om een lang verhaal kort te maken. Ik heb zojuist het horloge exact op tijd gezet (www.dejuistetijd.nl gebruikt hiervoor) en zal jullie regelmatig informeren in hoeverre het horloge afwijkt. Daar ik het niet vaak zal dragen zal de thermo compensatie zijn werk moeten doen