Super accurate quartz horloges, de Pulsar PSR10

Onlangs stond hier op het horlogeforum een topic over thermo compensated quartz uurwerken. Dit zijn quartz horloges waar in de kast de temperatuur wordt gemeten en een evt. afwijking wordt gecorrigeerd. Diverse merken hebben/hadden zulke horloges, Certina heeft een chronograaf, Breitling heeft zijn met ETA Thermoline uitgeruste super quartzen, de Longines VHP heeft ook een ETA Thermoline uurwerk, Seiko heeft dit soort uurwerken (Grand Seiko), en ook de Rolex Quartz was een thermo compensated uurwerk. Er zullen er meer zijn overigens (Krieger ?), maar goed.

Tegenwoordig is het zelfs zo dat een quartz horloge wat in aanmerking wil komen voor een COSC certificaat voorzien moet zijn van een thermo compensated quartz uurwerk…

Zon 15 jaar terug had ik een Pulsar PSR 10. Het Seiko Y301 uurwerk was ook eenthermo compensated` quartz uurwerk. Iedere 160 seconden werd de temperatuur in het horloge gemeten. Daarnaast had het een quartz kristal wat (volgend de folder :slight_smile: ) kunstmatig verouderd was en een hogere frequentie had (196kH ipv de standaard 32Khz). Dit horloge zou een maximale afwijking hebben van +- 10 seconden per jaar. Ik heb dat nooit verder geprobeerd, het horloge liep wel zeer nauwkeurig. Een jaar of 10 terug heb ik het verkocht, ik droeg het gewoon nooit.

Bovenstaand plaatje (van internet) geeft het verschil weer tussen thermo compensated uurwerken versus gewone uurwerken (hoewel… met een hogere frequentie van 196Khz). Bron: http://forums.watchuseek.com/f9/pulsar-psr-10-performance-272143.html

Mede door het bericht van vorige week hier op het forum ben ik weer eens in deze interessante materie gedoken. Gisteren was ik bij mijn vader (alvast vaderdag cadeau brengen :wink: ) en begon ik hierover. Destijds had mijn vader ook een PSR10 (het horloge virus in onze familie is begonnen door mijn vader zijn oude Seiko 5)… Tot mijn verbazing liep mijn vader naar boven en kwam een minuut later terug met zijn PSR10. Neem maar mee, ik draag het nooit. Hij had het knopje uitgetrokken om de batterij te sparen. Induwen en lopen.

De PSR10 is een klein en plat horloge (diameter circa 37mm zonder kroon, dikte 5,5mm). In de laatste fase werden NOS horloges zelfs verkocht als dames horloge… Het komt duidelijk uit een tijd dat grote horloges nog geen mode waren. Het is voorzien van saffierglas en heeft verder totaal geen opties zoals datum etc. De exacte tijd, meer niet. (plaatje is van internet).

Wat verder opviel was de altijd perfecte uitlijning van de seconden wijzer. Dat heb ik bij hele dure zwiterse quartz horloges weleens anders gezien… Het horloge is uiteindelijk maar een klein jaar (midden jaren 90) in productie geweest. Mede door zijn zeer schappelijke prijskaartje en de gebruikte techniek heeft het (onder liefhebbers) een soort van cult status. Het uurwerk had ook een nadeel. Ingeregeld werd het door pattern cutting van het kristal. Wat het precies inhoud is mij onbekend, maar het is een eenmalig iets.

Affijn, om een lang verhaal kort te maken. Ik heb zojuist het horloge exact op tijd gezet (www.dejuistetijd.nl gebruikt hiervoor) en zal jullie regelmatig informeren in hoeverre het horloge afwijkt. Daar ik het niet vaak zal dragen zal de thermo compensatie zijn werk moeten doen :wink:

Leuk verhaal. Ben benieuwd hoe nauwkeurig ie blijkt. 37mm is ook weer niet zĂł klein voor een dress watchachtig horloge uit de jaren '90, toch? Maar plat is ie wel.

37mm is niet extreem klein voor een dresswatch. Maar toch;) Ben zelf ook wel benieuwd waar het horloge qua nauwkeurigheid uit gaat komen

Ik heb met quartz horloges ook vaak het gevoel dat je het een beetje moet treffen met het quartz kristal. Mijn meest precieze quartz is een goedkope w-720 die ongeveer 1.5 seconden per maand afwijkt (tov een radio controlled G-Shock). Die G-shock GW-M5600BC wijkt, als hij zich niet kan afstemmen op het radio signaal, als snel minimaal 5 seconden per maand af en een gewone G-shock (DW5600E) die ik heb loopt al gauw 30 seconden per maand verkeerd. Dan heb ik nog 2 casio B640WB met dus identieke module die onderling al zo’n 5 seconden per maand verschillen in identieke omstandigheden. Grappig dus dat mijn goedkoopste quartz het beste presteert.

Mijn exemplaar heb ik ooit op leer gekocht, alleen zelden gedragen… :wink:

1 like

Qua kleurstelling heb ik vandaag exact dezelfde bom, ook op zwart leer :slight_smile:

Grappig dat dit uurwerk (Seiko Epson Y301) wat specificaties heeft welke overeenkomen met het huidige Grand Seiko 9F caliber. Te weten:

Kunstmatig verouderd kristal en meet interval (temperatuur intern) iedere 160 seconden. Ik heb gelezen dat dit het eerste thermo compensated quartz uurwerk is geweest van Seiko en dat dit door Pulsar op de markt is gebracht omdat Seiko wilde onderzoeken of er vraag naar zou zijn.

proficiat met je hernieuwde aanwinst!

Ik kom er net achter www.dejuistetijd.nl niet echt betrouwbaar is ?!? Ik dacht even dat de Pulsar in 1 nacht 15 seconden verkeerd was gaan lopen, maar vergelijkend met 2 atoom gesynchroniseerde wekkers (mooi woord :slight_smile: ) geeft aan dat de fout in de genoemde website zat… Horloge loopt nu circa 0,5 seconden voor. Ik ben er via een foto van de manual ook achter dat, om binnen de 10 seconden per jaar te zitten, je het horloge 12 uur per dag zou moeten dragen…

Dat doe ik dus niet, heb het nu 4 dagen gedragen (de meeste mensen in mijn omgeving vinden het een vreselijk lelijk horloge :slight_smile: ).

Bedankt Fred. Ik blijf de PSR10 zeker met regelmaat dragen !

OK, proef mislukt :slight_smile: Batterij leeg. Zojuist een nieuwe erin gezet. Heb het horloge nu gelijk gezet op een radio gestuurde wekker. Zit toch een klein verschil met www.dejuistetijd.nl ?

Ik check het altijd met time.is

Ik ben met De Juiste Tijd gestopt toen deze site een keer tien minuten(! ja, ik vond het ook moeilijk te geloven) afweek. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen voor zo’n website. Gebruik nu deWereldklok.nl. Hiermee iets dergelijks nog niet meegemaakt.

mcfr Schreef:

Ik check het altijd met time.is

Ik ook. Wijkt amper af van m’n computerklok.

Correctie. dewereldklok.nl loopt op dit moment, as we speak, bijna anderhalf uur achter!!!???:S Goed, die gebruik ik dus ook niet meer.:sunglasses:

TagEd Schreef:

Ik ben met De Juiste Tijd gestopt toen deze site
een keer tien minuten(! ja, ik vond het ook
moeilijk te geloven) afweek. Dat vind ik gewoon
echt niet kunnen voor zo’n website. Gebruik nu
deWereldklok.nl. Hiermee iets dergelijks nog niet
meegemaakt.

Bulova heeft met de Precisionist eveneens een uiterst nauwkeurig uurwerk in de markt gezet. Met een afwijking van max. 10 seconden per jaar. Kostte niet eens zo veel, voor een paar honderd Euro had je er al een. Met sweeping secondewijzer (poor mens Spring Drive look).

Nadeel van deze horloges was het relatief korte batterijleven van 12 maanden.

Inmiddels heeft Bulova het Precisionist uurwerk opnieuw in de markt gezet, met een kleine modificatie waardoor de batterij langer mee gaat. Maar ook de precisie vermindert tot 10 seconden max. per maand. Nu onder de legendarische naam Accutron II.

Helaas voor het drievoudige van de prijs van de Precisionist…

De Bulova precisionist heeft ook een kunstmatig verouderd Quartz kristal icm hoge frequentie. Het mist echter de thermo compensatie. Er zijn veel berichten op internet te vinden waar wordt geklaagd over de nauwkeurigheid. Of dat terecht is weet ik niet, sommige berichten zijn hilarisch. Iemand die een e-mail schrijft aan Bulova en begint met het gegeven dat hij amateur horlogemaker is, het horloge wat hij heeft gekocht veels te groot vindt en dat hij horloge als chronometer wil gebruiken voor navigatie doeleinden… Is ie naderhand nog boos ook dat hij niet serieus wordt genomen :slight_smile:

Een ander merk wat prachtige thermo compensated Quartz horloges maakt is Citizen. De chronomaster. Zou ik vroeger als Zenith fan dirct aan een El Primero denken, nu denk ik ook aan Citizen. Een gegarandeerde nauwkeurigheid van max. +/- 5sec. per jaar, 10 jaar garantie… Ruim 30 jewels in een prachtig afgewerkt uurwerk, wat tegenwoordig ook nog eens is voorzien van Ecodrive…

1 like

Heel mooi ding die Chronomaster! Benieuwd wat ie kost! Ok…dat is jammer haha

Prachtige techniek in een vrij conservatieve en onopvallende kast. Zou hem graag toevoegen aan de bescheiden collectie, maar is idd. wat duur :slight_smile:

De nieuwe batterij heb ik dd. 05-07-2014 geplaatst, daarna het horloge gelijk gezet op een atoom gestuurde wekker… Nu heb ik het weinig gedragen (advies Pulsar is 12 uur per dag). De laatste maand helemaal, daar ik het niet op wintertijd kan zetten zonder de seconde wijzer stil te moeten zetten… Dat is bij een extreem nauwkeurig horloge wel een must eigenlijk !
Afijn, zojuist d.m.v. dezelfde atoom gestuurde wekker het horloge gecontroleerd. Afwijking in circa 4 maanden plus 1 seconde… Niet gek toch ?