Vorige week bracht ik van de rommelmarkt een zenith surf mee. Ik wilde hem opsparen tot op mijn verjaardag in geval ik dan niets meer op de rommelmarkt zou vinden aankomende week of de daarop volgende week, maar dat is niet gelukt. Het kriebelde te hard en ik heb hem open gegooid en klaar gemaakt
Zo bracht ik hem mee, hij liep maar viel vrij snel stil telkenmale en hij liep niet lang genoeg om het machientje iets te laten op pikken.
De band klopt niet, het glas is wat beschadigd, maar goed kom bandjes onderweg en het glas daar moet ik maar leren over kijken want geen nieuw glas gevonden tot op heden.
Bij de demontage kwam snel naar voren waarom ie niet goed liep: de veerton was opgengesprongen. Fotootje van hoe de veerton onder de veertonbrug zat, heb ik daar chance gehad dat die veer niet sprong bij het verwijderen van de veertonbrug
Verders was er ook nog een gebroken kif deksteen. Die kwam er in stukjes uit
Alles de pot in
Hup eerst deksteen zoeken en passen. Wat ben ik dan blij dat ik alle rubis ooit gekocht en vergaard bijgehouden heb. Je kan perfect hedentendage nog een deksteen kopen in maat 110 maar dekstenen verschillen over de jaren heen ook in dikte. Dus wat je hedentendage koopt rond 110 heeft daarom niet automatisch de juiste dikte. Lang geleden hield ik me eens bezig met alle diameters bij mekaar te steken en zodoende had ik verschillende diktes in het tubetje 110 zitten en er zat er eentje in die perfect was qua dikte. Blij blij blij
Opbouw veer en kifblocs
Opbouw raderwerk en automaat
Voorkant, leuk detail is de blauwe datumschijf want blauw blauw blauw we love blauw, al loven we tegenwoordig zowat alles als het maar kleurig en fleurig is
Balans erin
Tussentijds timen vergat ik te fotograferen, einde van de rit zie je de eindtiming dan wel
Wijzerplaat en wijzers erop, rotor erop en dat ding de kast in
Eindtiming, ziet er netjes uit. Ik had hem misschien iets sneller moeten afregelen omdat je ca 10 sec verliest aan wrijving tijdens het dragen. Ja volgende keer anders moet ie weer uit de monobloc kast.
Bandje zoeken, heb maar 1 bandje, t is een NOS jaren 70 bandje en zoiets heeft er effectief opgezeten indien hij op leder gekocht werd indertijd. Ik heb alleen geen zenith gesp voorhanden in 16mm, t is een band van een record horloge wss gezien de band met record gesp is. Zenith gesp gezocht en gevonden maar euhm ja ik vond 80 euro voor zo een jaren 70 zenith gesp een beetje overdreven, dus t zal deze gesp blijven. Heb dan wel wat van die nato dingetjes besteld als alternatief en 5 van die bandjes waren minder dan 1 zenith gesp dus klaar liever bandjes om te swappen dan een kakdure gesp die ik niet eens zie als ik hem draag, al steekt het toch wel een beetje die niet-zenith gesp, geef ik eerlijk toe
Als we hem niet dragen mag ie in zijn doos.
Om de pols, een echte klatser. de plaat verandert van kleur naargelang de lichtinval, echt cool het glas heb i kgelaten voor wat het was want ik vind er geen.
Ok niet kunnen wachten dus nu wel moeten kunnen leven met geen verjaardagskadootje als ik niets meer vind op de rommelmarkt want ik heb met de zenith een voorafname gedaan
Maar wat is ie cool en hij loopt als een zonnetje
!Watches we love Watches!