Een hele hele lange tijd geleden beloofde ik @Lexaf een Lip horloge als ik weer eentje tegenkwam op de rommelmarkt. De vereisten die ik tussen de regels door las:
1 Oude zooi
2 Geen ontiegelijk groot lomp geval zoals de rado’s
3 Een afwijkend font
4 een datumhokje op 6
De vereisten waaraan elk horloge voor mij ook aan moet voldoen:
1 een puntgave wijzerplaat
2 een nette kast die niet kats versleten is
3 in het geval van lip: een in house caliber en geen latere jaren 60/70 jeambrun troep erin
Dit lag enkele maanden geleden op de rommelmarkt en ik dacht “die voldoet denk ik wel aan alles”
Rond 1960 en met 30 excl kroon niet lomp groot te noemen, kast lijkt vies en versleten maar daar kan ik door kijken als ik iets tegenkom, nette plaat, leuk cijferfont en zelfs een datumhokje op de “6” en als kers op de taart een inhouse R23G caliber
De kast heeft wel 2 flinke issues, nl 2 scheve en kromme lugs
en dan krijgen we dit, de kast heeft nu 4 raakpunten op de werkbank ipv 2 zoals in den beginne. De bezel is ondertussen ook opgepoets met cape cod doekjes
Dan de binnenkant, die liep niet, niets noppes nada en de datum verstelde niet. Gezien de secondenwijzer er bij aankomst ook aflag en 2 lugs een flinke knauw hadden gehad, bestaat het vermoeden dat het horloge een lelijke val meemaakte. Dus hup uiteen dat ding en alles de pot in
Tijdens de demontage zoek ik dan doorgaans ook de fout. De datumfout was een losgekomen veertje. het niet lopen was een gevolg van een te weinig hoogtespeling op het middenrad en vooral ook veel vuiligheid en viezigheid
Na het poetsen beginnen we dan eerst met het aanpassen van de hoogtespeling van het middenrad. Ik heb 0.04mm extra hoogte gerealiseerd
En dan gaan we in vliegende vaart van start met de veerton, de dekplaten en de incablocs. Van 1 incabloc en de dekplaat een extra fotootje onder de microscoop, dit is de hoeveelheid olie die nodig is, niet meer en vooral niet minder en alles mooi netjes gecentreerd in het midden. Ik controleer dat doorgaans niet met de microscoop, met de nodige oefening zie je het “rondje” ook met een inspectieloep
Raderwerk
Naar de voorkant
Balansmontage
tussentijdse timing met halfopgewonden veer en die vertoont een veel te grote beat error die we gelijk corrigeren
Nu kunnen de wijzerplaat en de wijzers geplaatst worden en dan kan het ding terug de kast in
Eindtiming met volopgewonden veer
en het eindresultaat met nieuw glas en nieuwe band. De kroon stoort me een beetje, maar heb geen in rosé liggen dus diegene die erop zat is er terug op gegaan, ga morgen nog eens kijken in de andere bakjes of ik toch niet ergens eentje van de goede maat in rosé heb.
Geen prentjes om de pols want deze is niet voor onze pols maar voor die van @Lexaf
Dus hij ligt klaar voor je en je kan hem ophalen wanneer je maar wil Mevr. Lexaf is ook welkom en een tas koffie en/of iets fris alsook een leuke (horloge)babbel zullen het Lip horloge begeleiden naar jouw pols
Nog een laatste prentje
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer
!watches we love watches!