surftime met de rommelmarktzenith

Sodeieter, nou en of!

Wat een heerlijke blok Zenith om de pols. :facepunch:
Ogen openhouden voor die Zenith gesp. Ze komen vaak genoeg voor ongeveer de helft voorbij. Ondertussen genieten van dit jaren 70 model. Om de pols of in zijn doos.

3 likes

bij deze dan een toekomstige gelukkige verjaardag gewenst :smiley:
en dan de Zenith… wat een beauty :star_struck:
dat heb je weer mooi gefikst :ok_hand:
draag hem met plezier

1 like

Mooie machine, leuke vangst :hugs:

1 like

Weer een leuke verrassing en wat een prachtig eindresultaat. Doen jullie goed!
Alvast gefeliciteerd met je verjaardag :partying_face:

1 like

Hij was al mooi, nu nog een beetje mooier :ok_hand:

1 like

Mooi hoor, is dit uurwerk ook fijner dan zo’n Eta? Ik zie wel eens een Zenith op Ebay met een eta uurwerk, sla ik toch over. “Niet bijzonder genoeg” o.i.d. (subjectief, ik weet het) Zou ie een keer gevallen zijn?

:joy:

idd t is maar pas 21/09 en nu kwam gisteren een ander pakje aan voor dan, t is ook al gesneuveld :rofl: :rofl: T was een tooltje dat ik nodig heb voor 1 van de andere dingen die ik voorzien had voor de 21ste en daar had ik nog dit tooltje voor nodig, ik zal dan die laten liggen, nee denk het niet, die gaat er volgende week aan geloven want die doe ik net iets liever dan een seiko voor het seiko-proefproject :joy:

2 likes

dat zeg je goed, t is echt een machien om de pols. Eén grote brok staal gevuld met radertjes

dankjewel en dankjewel

2 likes

euhm weet je niet meer hoe ik in het verleden refereerde naar eta? :joy: :joy: :joy: Ik durf het niet meer schrijven hedentendage :wink:

Alle gekheid op een stokje: Eta is een goed en degelijk werkpaardje, zit uurwerktechnisch goed in mekaar. In praktisch al onze rado horloges zit een eta mechaniek en die doet echt wat moet. Ik vind ze ook erg makkelijk om na te kijken, omdat ze zo degelijk opgebouwd zijn. In België en Nederland zijn de uurwerkmakersopleidingen ook eta gericht, omdat het vaak gebruikt wordt, ook door mid range merken, gewoon omdat het een degelijk en betrouwbaar werkpaardje is, maar …

Als ik moet kiezen tussen een zenith werk en een eta werk, dan weet ik het wel. De zenith zit ook heel ingenieus in mekaar, t is eigen werk, het is iets fijner in maatvoering maar toch ook robuust en zou mijn voorkeur hebben op een etawerk indien ik maar 1 horloge zou mogen hebben en moest kiezen tussen eentje met eta en eentje met Zenith werk of Longines werk of jlc werk of Bulova werk of … . Chance dat ik niet moet kiezen en van alles wat heb en vooral een heleboel vintage en antieke Longines horloges met Longines werk :smiley:

Na 20 jaar vol plezier en liefde uurwerk hobbyen is het hier ongeveer gedaan, mijn schuifjes met restanten om ooit nog eens naar te kijken zijn bijna leeg. Akkoord nu en dan breng ik iets mee van de rommelmarkt maar het beperkt zich ook echt tot dat. Helemaal niets meer zou ik niet kunnen, maar er wordt niet meer op internet gezocht en toch heb ik nog een lijstje met een 7 tal horloges (3 vintage - 4 nieuw) waarvan ik denk “joh die zou ik echt nog willen” Het gaat om die 4 nieuwe, 3 ga ik kunnen realiseren op lange termijn, eentje niet zelfs al zou ik nog 50 jaar kunnen leven, en dat is de Zenith el primero chronomaster. Simpelweg owv de prijs: inhouse top calibertjes komen doorgaans ook met een gelijkwaardig prijskaartje.

Tenzij ik de 3 andere nieuwe opgeef en dan voor die ene zenith zou sparen, alleen de 3 andere liggen in het straatje van wat ik verzamelde (rado en longines), dus ondanks het feit dat de Rado Captain Cook en ook de Longines master collection chrono triple date eta based zijn, zal ik toch voor die gaan omdat die 2 merken mijn hart gestolen hebben en mij 20 jaar lang zoveel liefde en plezier schonken. Caliber gewijs zou ik de voorkeur geven aan de zenith, maar wat het hart wil is wat het hart wil en dat zal op langere (heel lange) termijn dan toch een nieuwe Rado en een nieuwe Longines zijn

deze 2 eta based horloges zou ik echt nog willen om de verzameling Rado en Longines mee af te sluiten, 1 nieuwe van elks - prentjes van het net

image

en daar offer ik dit uurwerktechnish toppertje voor op, hoe jammer ik dat ook vind. in het leven kan je niet alles hebben en mijn hart ligt uiteindelijk bij Longines en Rado, ik heb 20 jaar Longines en Rado horloges gezocht en opgeknapt met ook heel veel andere dingetjes tussendoor maar het blijst was ik met een Rado of een Longines.

wat het hart wil is wat het hart wil he en voor mij is dat nog steeds Longines en Rado ondanks het technisch zenith chrono hoogstandje dat me ook doet kwijlen :slight_smile:

10 likes

:star_struck: Mooie :watch: en je verhaal :mechanic: maakt het compleet :partying_face: :clap: :clap: :+1:
Groeten van Iwan :motorcycle:

2 likes

Sarah, altijd weer verbaasd hoe je van bijna niets weer een prachtig iets weet te maken. Ik ga mijn petje weer eens voor je afnemen! Met een diepe buiging.

2 likes

Weer een mooi verslag Saar.
Echt een geluk dat die veer niet wegsprong want behalve een hoop schade aan het uurwerk kun je je ook nog flink verwonden door de kracht van de veer die ineens vrijkomt.

3 likes

Prachtig!

2 likes

en dat doe ik voor jouw vulpen-vaardigheden. Ik wil dat toch ook eens in de verf zetten, ik heb de vulpennen die je voor me herstelde niet meer van de livingtafel weggehaald, ik wil ze nl. niet alleen zelf altijd zien maar ook als er dan eens bezoek komt, wil ik ook dat bezoekers ze zien, zo mooi vind ik het werk dat je gedaan hebt en dan de mooie opbergdoos nog die je erbij gaf, hoe mooi is dit nu niet. Prentjestijd:

en het leuke schatkistje met pennen dat je me er nog eens extra bij kadoo bij deed, ho hoe leuk is dat zeg

Dikke merci nog eens!!!

14 likes

Dat is erg mooi zeg. Ik wil nog een hendelvuller (juiste term komt nu even niet).

Wat voor een is de groene rechts?

1 like

Dank je wel voor je lieve complimenten. Ik heb het voor jou graag gedaan. Ik was zo dankbaar voor het mooie gerestaureerde Lip horloge, dat ik graag iets terug wilde doen voor je. Toen je me vertelde dat je ook best wel wat belangstelling had voor mooie oude vulpennen en me een paar exemplaren liet zien die je voor je zelf bewaard had, vond ik het gelijk een uitdaging om die een opknapbeurt te geven. Een paar extra pennen uit mijn eigen collectie konden er nog bij om het rode doosje vol te maken. Het ‘schatkistje’ met het n.o.s. Franse Bayard setje uit de jaren '60 vind ik ook wel bij jou passen. Heel fijn om te lezen dat je er van geniet en dat ze een mooi plaatsje hebben gekregen.

Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik de vragen van @DJV gelijk even beantwoord.

De juiste term is een ‘lever filler’. Op zijn Nederlands: een ‘hevel vulsysteem’. Het systeem werd aan het begin van de twintigste eeuw door de bekende Waterman fabriek als een der eersten toegepast. Vrijwel direct daarna ging ook een van de andere grote Amerikaanse merken, Sheaffer, met deze vulmethode werken. Veel andere, maar vooral Amerikaanse vulpenfabrikanten volgden het voorbeeld, waaronder het merk ‘Wearever’, in de jaren 30 tot en met einde van de jaren 60 een van de grootste (in aantallen) vulpenfabrikanten ter wereld.

Door het heveltje in het midden van het vulpenhuis (de ‘barrel’) omhoog te trekken duwt de voorkant van die hevel aan de binnenzijde van de pen een metalen plaatje naar beneden. Dat plaatje perst een rubber zakje in de pen samen waardoor een vacuüm ontstaat als het heveltje weer terug op zijn plaats komt. Daardoor wordt a.h.w. de inkt in het rubber zakje van de pen gezogen, wanneer de penpunt in een potje inkt is gedoopt.

De groene pen uiterst links en de groene pen derde van rechts zijn Amerikaanse Wearever pennen. De zwarte pen, tweede van rechts is een eveneens Amerikaanse Wahl Eversharp Skyline, die met een vergelijkbaar hevel systeem werkte.

Hieronder een tweetal andere Wahl Eversharp Skyline modellen, en enkele Wearever pennen, allen met hevel systeem, uit mijn eigen verzameling:

Alles bij elkaar zijn we inmiddels wel stevig off topic geraakt, daarom nu nog even terug naar de horloges met een paar foto’s die ik heb gemaakt van de prachtige LIP Calendrier, die ik van Sarah ten geschenke heb gekregen.

Dus als het iemand past om 'Dikke Merci! te roepen ben ik het wel. Ik ben er oprecht heel erg blij mee en trots dat ik van een van de meest talentvolle horlogerestaurateurs hier op het Forum zo’n mooi horloge cadeau heb gekregen. Daarom dan nog maar een keer: Dikke merci Sarah!

Hieronder een linkje naar de post op HF waar zij het proces van de restauratie van het LIP horloge laat zien:

‘By the way’… Dat ding op de foto met de doos vulpennen, is dat een soort steampunk modelvliegtuigje?

afbeelding

5 likes

Schitterend horloge en verslag! Dank voor het delen en veel draagplezier!

1 like

die heb ik ooit kadoo gekregen omdat ik van kleins af iets had met vliegen. Komt van een automechanieker die met zijn restanten dingetjes ineen last. En je weet hier wordt in principe alles wat kadoo gekregen is bijgehouden, daarom staat het ook zo vol hier :joy: :joy: :joy:

in elk geval door de gekke hersenen en het vrij zware brilleke dat ik draag - ook al van kleins af - heeft vliegen er nooit ingezeten, maar heb ik met de jaren wat vlieg dingetjes gekregen en zelf gezocht naar horloges die iets met vliegen te maken hadden zoals de starliners, de mondia moonstone, de duitse alpina siegerin. En ben ik gewoon blij met de vliegdingetjes ook al kan ik zelf niet vliegen. en nee de omega fois heb ik niet, maar dat is ook niet erg, andere vliegdingetjes genoeg :slight_smile:

maakt niet uit, ik vind die pennen echt de max en ze verdienen het om onder de aandacht te komen, zelfs als dat een beetje off topic is. waarom maak je geen topic in het grijze show je horloge met je vulpen :wink: of bestaat dat al, dat weet ik nu eigenlijk niet. K ga zodadelijk eens zoeken :slight_smile:

1 like

Dat klopt! Het bestaat al. Vanaf juni 2017! Kijk hier:
https://www.horlogeforum.nl/t/show-je-vulpennen/110010

Met al meer dan 2000 (!) posten / bijdragen. Waaronder een aantal van mij.
Dus, horlogeliefhebbers met een aanvullende vulpen tic: Veel plezier!

1 like

Geweldige hobby blijft het haha!