Helaas loopt het horloge na het plaatsen van een verse batterij achter…
Nu weet ik dat een Swatch in de regel niet te servicen is, maar is er wellicht toch een “hack”?
Ik vind ‘m leuk en ik zou hem graag weer functioneel willen krijgen.
Een kwarts die achter loopt… had ik ook met een vintage Citizen erfstuk. Het horloge haperde mechanisch. Kijk hier even hoe ik het opgelost heb. Is te proberen…
Vaak zitten in die plastic Swatch horloges toch eta uurwerken? Of is dit enkel in chronograaf swatches?
Geen idee of dat uurwerk er via de voorkant uit kan maar eta quartz uurwerken zijn wel degelijk te servicen, al is vervangen vaak voordeliger.
Bovenstaande is het proberen waard. Wat vuil/opgedroogde quartz olie kan zo wel degelijk los komen. Kans blijft wel groot dat de weerstand in de radar trein hoog blijft en je batterij snel leeg raakt. Maar goed, dan loopt die wel op tijd.
@fdpg1963 en @Nash geven waardevolle tips waar je zeker iets mee kan. Als jij het horloge mooi vindt is het altijd de moeite waard om hem in orde te krijgen.
Volgens mij zit er inderdaad een ETA Quartz in en die zijn te vervangen als ik het goed heb. Dat kost niet de wereld en je horloge kan weer jaren mee. En wellicht kan gewoon schoonmaken ook nog, dan kost het nog minder. Dat zou ik dan wel even door een horlogemaker laten doen. Kost je waarschijnlijk meer dan de aankoopprijs in de kringloopwinkel was, maar dat mag de pret in dit geval niet drukken. Succes!
Allereerst gefeliciteerd met je NA, als mede Swatch fan altijd mooi om een Swatch topic te zien.
Tip 1, Swatch stores leveren levenslang gratis batterij wissels op swatches, tis maar dat u het weet.
Qua service ben ik minder enthousiast, de gebruikte uurwerken die ik ben tegengekomen in oudere Swatches zijn veelal van kunststof (inclusief de tandwielen) en aan slijtage onderhevig.
Eigenlijk alleen te fixen met andere donor uurwerken want Swatch levert zelf geen onderdelen.
Op YouTube zijn er legio filmpjes te vinden hoe men Swatches opent en repareert, maar niet iedere horlogemaker zal er aan beginnen.
Gerepareerd kan hij waarschijnlijk wel worden, vraag alleen is wie dit voor u kan doen, ik heb zo 1 2 3 niet iemand in gedachten.
Vorig jaar een Swatch gekocht voor mijn bejaarde moeder. De zeer vriendelijke verkoopster van het koopgoot filiaal in Rdam gaf aan dat batterij wissel voor de Swatch kostenloos is.
Als er een Swatchfiliaal in de buurt zit, even langs gaan. Ze maken het horloge schoon en polijsten het glaasje zelfs.
Misschien dat zij een oplossing hebben?
Jouw tip blijkt goud waard!
Ik word toch zo blij van dit soort bruikbare tips op het forum.
Zoals gezegd, gelijk bij ome Ali dat quartz magic repair ding gekocht.
Deze kwam vanmiddag binnen.
Altijd even slikken bij dit soort aanschaffen vanaf de plaatjes: deel de afmetingen gewoon maar door 2 en dan zie je wat je besteld hebt…………
Maar goed, ter verdediging van de verkopende partij: op het apparaat staat duidelijk “micro “
Geen gebruiksaanwijzing, dus nogal trial and error, maar de Swatch op het vakje linksonder gelegd en ja hoor de wijzers draaien als een dolle in het rond, en na een tijdje ook steeds regelmatiger.
Dat lijkt dus te werken!
Heb geen idee wat nou de “cure” is van dat spinnen, maar feit is dat de Swatch nu op tijd loopt!!
Enthousiast geworden ook nog de Glycine die kuren vertoonde en zelfs stilviel op het apparaat gelegd en voilá: ook deze loopt weer stipt op tijd.
Magic in mijn ogen, maar leuk om te ervaren dat dit apparaat werkelijk “repareert “!
Of dit laatste nu blijvend is, is voor mij voorlopig nog een beetje de vraag…
Bedankt! Ik had 'm ook weer van @domega want had er nog nooit van gehoord. En @bert_be kwam met de AliExpress versie.
Dat ging bij mij ook zo.
De olie weer door het hele uurwerk laten lopen…
De eerste keer heb ik mijn Citizen 2 uur laten draaien en dat gaf een flinke verbetering maar een enkele keer haperde hij nog.
Toen nog maar eens een hele nacht erop laten liggen en draaien. Vanaf dat moment is ie geen seconde meer kwijt geraakt.