Swatch cuts 2,400 jobs in watchmaker’s biggest cull in decades
Swatch announced the end of its 22-year-old contract to sell Calvin Klein watches in October, and many of the closures were related to that decision, Hayek said.
Ook wel interessant. Net als met die brillem. Eén zonnebrillenfabrikant heeft bijna alle plakmerken onder contract. Jammer dat mensen plakmerken kopen, zonnebrillen of horloges.
And so it begins…
Het zijn er wat meer dan één: zowel Luxottica, Safilo, Marchon als Marcolin produceren zonnebrillen onder vele verschillende (plak)merklabels. Verreweg de meeste "plak"merk zonnebrillen komen bij een van deze vier vandaan.
Ik vind het een interessante markt om over te lezen, vanwege de totale ontkoppeling tussen product en merk.
Luxottica is wel erg groot vergeleken bij de rest.
Never waste a good crisis, wordt ook nog genoemd. En net als Swatch zullen meer merken het aantal winkels en dealers terug gaan brengen. Ten koste van online verkoop.
Slecht nieuws voor juweliers.
Voor de juweliers is online verkoop zeker slecht. Ik wil eigenlijk eerst altijd even passen voordat ik een horloge koop. Dat wordt in de toekomst moeilijker met alleen online zaken. Maar vanuit verkopende partij scheelt het weer een schakel, dus nog meer winst. Ik denk teminste niet dat de horloges er goedkoper van worden als er geen juweliers zaak tussen zit. Denk dat het op langere termijn niet zo’n handige zet is.
Waarom is dat jammer?
't is niet dat een niet-plakmerk per definitie een hogere kwaliteitsstandaard hanteert.
Merkbeleving is bovendien voor velen een non-issue.
Ach, het is prima als je een plakmerk koopt omdat je het een mooi design vindt. Maar mensen kopen juist plakmerken vanwege de merkbeleving. Dat is de hele essentie van een plakmerk, het geleverde goed is generiek, alleen het merk erop bepaalt het verschil in perceptie.
De OEM industrie, daar is niks mis mee. In dit geval was het werkgelegenheid voor 2400 man. Maar bedenk dat je Mac, HP, lenovo en Dell laptop veelal uit dezelfde fabrieken rollen. Dat geldt ook voor negentig procent van alle onderdelen in auto’s.
Rolex was tot 2004 ook een plakmerk, want die hadden jaren lang contacten met leveranciers voor wijzerplaten, kasten en uurwerken. Zie daar ook de geschiedenis van Squale en Aegler, die illustreren dat.
De hele industrie in Zwitserland ontstond omdat OEM leveranciers onderdelen aan allerlei nekken leverden. Zo leverde JLC ook aan Patek en AP als ik mijn niet vergis.
Voordat je “plakmerken” affikt zou ik je aanraden 200 jaar horlogegeschiedenis die te nemen.
Hoe verschilt dat van alle Rolex, Breitling, Omega en Seiko fetisjisten hier? En hoe kijk je aan tegen merken als Cartier, JLC, Vacheron, IWC en Panerai die van modehuizen zijn en ook puur als merk in een portefeuille beheerd worden?
Ik vond het leuk om te ontdekken dat je Calvin Klein al 22jaar uit dezelfde fabriek rolde als je Tissot, Hamilton, Omega of Glashütte Original.
Lekker selectieve quote want deze merken maken natuurlijk geen generieke horloges. Dat is het verschil met een plakmerk.
En OEM is iets anders dan een plakmerk. In mijn optiek tenminste.
En ja zoals jij redeneert is zelfs patek philippe een plakmerk (even klikken om te lezen):
Dat is correct. Ik roep al vijf jaar op dit forum dat de notie van “manufactuur” op z’n best marketing gelul is, en op z’n ergst een misselijke tactiek om enorme doekoe aan service en onderdelen te verdienen.
Je kunt je afvragen of Rolexen niet generiek zijn. Sinds 1955 hebben ze welgeteld twee nieuwe modellen ontwikkeld, de Yachtmaster in de jaren 80 en de Skydweller in 2012. Maar als je mensen op straat vraagt een generiek duikhorloge aan te wijzen komt er een sub of invicta sub kloon uit.
Zie ook de Navitimer: ontwerp is 70 jaar oud, fabriek ging failliet, Sinn kocht de rechten. Breitling stond op van de dood door risico-investeerders een maakt nu weer generieke Navitimers. Dat Sinn dat accepteert vind ik sportief.
Mijn punt is dat merken-snobisme eigenlijk belachelijk is.
Het verbaasde mij ook om te merken dat veel merken die hoog op de ladder staan lang geen manufactuur waren. Op zich heb ik geen problemen met een eta uurwerk, of afgeleide daarvan, maar een eigen uurwerk geeft wel wat meer gevoel van eigenheid aan een merk. Alleen dat ze het nu gebruiken als marketing, terwijl ze het deels ook lijken te doen om de onderhoudskant als melkkoe te gebruiken maakt dat het hebben van eigen uurwerken weer wat een donker randje krijgt.
Nou ja, ingewikkeld. Welk merk is het grootste merk met de langste historie van volledig eigen productie? Seiko denk ik? Patek heeft zelfs het kastontwerp van de calatrava van Seiko gekopieerd zoals laatst in een post bleek.
Whoww …
Voorlopig mijn poen op de bank houden
Ik ben in de markt voor een zonnebril. wat is nou echt een goed merk? Budget: 100 200
Voor dat budget koop je een hele fatsoenlijke Ray-Ban of Persol.
Echter, “the best you can SerenGETi”! Die schurken tegen de bovenkant van het budget aan of er iets boven.
Ik heb het idee dat dit filmpje het ‘made by hand’ wat mooier voorspiegelt dan het in werkelijkheid zal zijn.
Ik denk dat ik een ‘pas’ zaak ga beginnen.
Je mailt je voorkeur door met wat je wil passen.
Ik reken je €50,- krijg je er een leuk presentje bij en als je besluit over te gaan tot aankoop in de online winkel van het merk krijg je die €50 in mindering.
Serengeti for the win