Alles van the Swatchgroup was al shop in shop bij de Bijenkorf dat was juist het hele concept waar ze nu mee gaan stoppen.
Lange werkdag geweest?
Store in store in Amsterdam. Cartier wordt als merk veder niet door Bijenkorf gevoerd.
In dat geval een buitengewoon matig bemande shop, kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit onder de hoede van de swatch groep zo gebeurde. Was het niet gewoon een apart hoekje van de Bijenkorf?
Nee zeker niet de mensen die daar werken zijn in dienst van de Swatchgroup ik maakte er weleens een praatje aangezien ik twee medewerkers ken.
Swatch was ook een shop in shop achtige. Iets minder prominent fysiek aanwezig. Maar de medewerkers waren op de payroll van Swatch.
In dat geval had de shop in a shop niet de aandacht van de Swatch group die zo’n concept nodig heeft. Nu stoppen ze er dus helemaal mee.
Best wel, en erg druk .
Een aantal jaar geleden moesten de medewerkers nog diverse trainingen volgen om hun kennis op orde te hebben. De laatste tijd zag ik steeds meer ongeïnteresseerd personeel dat een beetje verveelt om zich heen keek.
Vooral geen oogcontact zoeken of aanspreken van potentiële klanten, ze zouden eens wat moeten doen.
Ah oké, bij sommige shop in shops bij de Bijenkorf ga je echt de winkel van t merk in. Wist niet dat Swatch het zelfde concept had. Viel idd minder op.
Heel veel binnen de bijenkorf kan je zo zien.
De voorraad is eigendom van het merk, personeel werkt direct voor het merk.
Cartier sommige anderen investeren dan ook nog ineens is echt halve winkels.
Bij de make up zie je veel stand achtige shops.
Daarom ben ik ook erg benieuwd wat er gaat gebeuren, geeft wel wat aan over de richting van bijenkorf. Als je ziet hoeveel meters Swatch met alle merken innam. Behoorlijke kaalslag.
Bijenkorf wil alleen nog maar premium verkopen en in dat segment valt Swatch niet, dus exit!
En de plakmerken wel?
Ik vind het oprecht jammer dat de vele leuke Swatchmerken niet meer in de Bijenkorf liggen. Als Longines een laddertje hogerop wil, ala, maar leuke merken als Hamilton, Certina en Tissot waren in de Bijenkorf lekker toeghankelijk.
Dat Omega haar exclusiviteitskarakter kunstmatig oppoetst is duidelijk, maar hopelijk is dat hier (ik doel nu vooral op Longines) niet het geval. Kwestie van smaak denk ik maar exclusiviteit is wat een horloge voor mij vooral heel onaantrekkelijk maakt.
De huidige collectie is op Cartier na (volgens mij Amsterdam only), veel minder premium.
Plakmerken zoals HUGO BOSS etc. liggen er nu voornamelijk, dus ben benieuwd of er een meer premium merk dan de Swatch group merken voor terug gaat komen.
Die andere merken bij de Bijenkorf zijn dan denk ik geen store in store? Zag ook vitrines met G-shock, Victorinox, Garmin, Maurice Lacroix, e.a.
In mijn ogen verkoopt bijenkorf maar heel weinig premium merken, ook los van de horloges. Een Gucci, LV of Kenzo komt op mij echt niet over als premium zijnde.
Nee die niet volgens mij.
LV en Gucci zijn volgens mij top 5 luxury merken.
Er is overigens wel een “verschil” tussen premium merken en luxury merken. ( er zijn trouwens ook overeenkomsten )
Ik heb het idee dat de Bijenkorf zich liever in de Luxury kant zou willen bewegen maar of dat helemaal lukt/ gelukt is kan je je afvragen. ( Buiten filiaal Amsterdam, dat zeker op de begane grond wel degelijk luxury is met grote SIS’s van o.a. Cartier, LV, Tiffany, etc. )
Dan ben ik wel benieuwd wat jij dan wel verwacht in een premium warenhuis?
Spullen die niet gemaakt zijn voor de naam maar voor de klant. Geen kunstof tassen met nepleer en een duur monogram er op maar echt leren tassen gemaakt door leerbewerkers, een tas die echt een leven meegaat bijvoorbeeld. @ronp heeft een goed punt, premium en luxury zijn niet helemaal hetzelfde…
Even een voorbeeld: https://www.couplandleather.co.uk/products/shell-cordovan-duffle-bag
Nu heb ik hier wel weer meteen een hele dure, maar ik geloof dat je al snel 2000 betaald voor iets soortgelijks van LV of Gucci, en daar zit vaak maar weinig leer of ambacht in…