Dat zijn ze tegenwoordig allemaal ![]()
Parachrom.
Belachelijk eigenlijk wel (zoals velen hier terecht vermelden). Ik vraag mij dan wel af hoe lastig het zou zijn om zelf een prima uurwerk in te plaatsen… Dan zou ik het misschien wel overwegen…
Na veel kritiek op de kwaliteit van de gele zijn ze overgestapt naar de zwarte, die is voorzien van een betere sluitband.
Ik heb deze mogelijke verklaring gevonden:
Audemars Piguet (AP) lost their trademark fight in Japan (2024) and the US (2025) courts regarding their octagon bezel because it wasn’t distinctive enough to legally own
Since they lost, they’re aware that the market will be flooded with fakes and lookalikes from other brands
So what do they do?
They license the design to Swatch.
This effectively ensures that millions of their original designs with Swatch flood the market before the fakes ever could.
A masterclass in damage control
Als je er snel induikt is de werkelijkheid, iig voor de Amerikaanse claim, wat complexer:
Bezel en schroeven zeker wel uniek. Gehele pakketje incluis band en dial niet.
De kosten zijn waarschijnlijk een heel stuk lager…
Zeker, maar dat zijn ze bij een echte speedmaster ook. En dan praten we nog niet over Rolex, AP etc.
Ik vind het eigenlijk wel leuk wat Swatch doet met die samenwerkingen. Voor mij is Swatch zelfs de reden geweest dat ik horloges ben gaan verzamelen. Mijn interesse begon echt bij de lancering van de MoonSwatches. In eerste instantie had ik hetzelfde idee als iedere scalper: eentje kopen en met dikke winst doorverkopen. ![]()
Na tientallen bezoekjes aan Swatch Stores eindelijk eentje weten te bemachtigen… en toen vond ik hem eigenlijk zó leuk dat ik hem niet meer wilde verkopen. Voor ik het wist had ik er nog 7 gekocht, inclusief meerdere Moonshines.
Daarna ging het snel: een paar Seiko’s, een Citizen en uiteindelijk zelfs een Datejust 1601. Dus hoe je ook over die samenwerkingen denkt, voor mij hebben ze juist een hoop nieuwe mensen enthousiast gemaakt voor horloges.
Na een korte deepdive kwam ik erachter dat er historisch precedent is voor een Royal Oak zakhorloge:
De Swatch Pop zou dus een afgeleide zijn van de Royal Oak 5691, ooit gemaakt in 126 exemplaren.
Voor mij maakt dat de hele package wel wat interessanter, al denk ik niet dat ik er eentje zou gaan kopen. Het is me opgevallen dat je de Moonswatch best veel in het wild ziet, en vooral bij jongeren, dus als dit een manier is om meer mensen naar de hobby te krijgen dan ben ik helemaal voor.
Nog niet duidelijk aangezien dit waarschijnlijk door AI is gemaakt en niet gedeeld is door Swatch.
Het is overigens wel opvallend dat de bekende sites en YouTube kanalen het er niet over hebben. Misschien is het dit keer weer onder embargo gedeeld met de horloge ‘pers’.
Fratello heeft het er wel over
Ah ja ik vergeet de sociale media omdat ik die niet gebruik ![]()
![]()
En echt tegelijkertijd komt er bij Fratello inderdaad een artikeltje online ![]()
Bij de moonswatch waren iig time and tide voor de release op de hoogte
Bij de teaser van Monochrome is iets meer van de vorm te zien als je de schaduw opblaast:
Alle AI foto’s gaan uit van een standaard Royal Oak als basis, maar eigenlijk zou een offshore veel logischer zijn.

Het zou me ook niet verbazen dat als je hem naast om je nek ook om de pols kan dragen, dat hij dan 45mm groot is ofzo.
Draag je een horloge van 130K, denkt iedereen dat het de nieuwe swatch is.
#stealthwealth
De rubber band van hierboven klinkt niet onwaarschijnlijk.
Voor wie niet kan wachten:
Kun je dat verder toelichten?
AP had in 2025 een geschatte omzet van CHF 2,6 miljard dat is blijkbaar een stijging van 9% met het jaar 2024.
Wat gaat er niet zo goed dan?
Sellita, powermatic 80 en nh werkjes worden ook standaard vervangen bij een sevice als de kast open kan.
Verder,
De tante van Erik laat zelfs haar toyboys in de rij staan vanaf vrijdagnacht bij 3 swatch winkels ![]()
Ja en ik heb echt nog nooit iemand gehoord; ik koop geen PRX want dat is niet te servicen en het is wegwerp afval. Men papegaait elkaar zo lekker na