Swatch x Audemars Piguet

Nee, ze prikken gewoon een extra gaatje in een al helemaal lek verhaal.

Niks mis mee om benieuwd te zijn naar dat ding hoor. Of zelfs om het blind te kopen. Maar je koopt het dan, in de meest letterlijke zin, voor de naam, en speculerend op een design dat veel kanten uitkan. Dat toegeven is blijkbaar moeilijk.

1 like

Do not worry. Ik vind het ook leuk hoor. Deze collab.

Maar ik ben niet gekke henkie om in de rij te gaan liggen. Of staan. :joy:

Oh en als je echt niet tegen die zeikers kan kun je die gewoon op negeren zetten. Probleem opgelost. :sunglasses:

Gaat als een malle verkopen :sweat_smile:

1 like

Ik ben niet van plan om blind te kopen. Uiteraard neem ik hem wel als het een mooi horloge blijkt te zijn, maar zoals ik al zei: de Swatch x Blancpain heb ik ook laten liggen omdat ik er niets aan vond

2 likes

?

Tja, ik sta keer op keer versteld wat voor rommel men verkocht krijgt door er een grote merknaam op te plakken.

2 likes

De Zwitserse horloge industrie heeft nooit wat anders gedaan van qua samenwerking van ebauche tot design. Niks nieuws dus. Maar Swatch is altijd goed om dat weer in herinnering te brengen… Met AP, des te meer.

1 like

Blancpain heeft ook niet de naam en faam van een Speedmaster of Royal Oak.

Maat.
Wat je ook doet.
Vraag NOOIT of je op de wachtlijst mag komen.

Want lager kan je niet zinken.

1 like

Toevallig keek ik net naar een interview met een Pro Golfer die lang onder contract stond bij AP. Het had niets met deze colab vandoen, het was al ouder. François-Henry Bennahmias werd volgens deze golfer simpelweg de laan uitgestuurd (“het lag wat genuanceerder dan dat, maar daar kwam het wel op neer” zei hij tegen zijn vriend) en vanaf zijn vertrek in 2024 werd het tammetjes bij AP. Stilte voor de storm? Ik kan mij zo voorstellen dat François, fanatiek als hij is, toch fel tégen deze Collab was destijds. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit project in anderhalf, tot twee jaar tot stand is gekomen, maar al tijdens zijn aanwezigheid ter tafel lag in concept.

Dat hier veel tijd voor nodig was lijkt me logisch en is dapper te noemen. Van contracten, ontwerpen, tot prototyping en het hele business plan, plus uitrol. Hoeveel beren hebben er op de weg gestaan? Hoe vaak kreeg men: back to the drawing board te horen? En op welke momenten trok men bijna de stekker eruit? Dat fascineert mij, maar we zullen er vast niet achterkomen.

Wat ik van de horloges vind doet niet terzake, ik vind het knap hoe ze overal het internet laten ontploffen met precies genoeg input. Marketingtechnisch overtreft dit alle verwachtingen. Knap. De reaguurders zijn het hout op het vuur, hilarisch!

Wat ik opvallend vind aan AP is dat eindgebruikers meermaals teleurgesteld zijn geweest in de kwaliteit van de producten (uurwerken, pushers, horloges die 3 jaar uit logeren gaan bij de fabrikant…) en tóch fan blijven van het merk. Ik begrijp dat niet, maar dat maakt me wel altijd nieuwsgierig.

De horlogewereld moet jongere doelgroepen aantrekken, dat lukt Swatch altijd beter dan wie ook. Ik vind de klantbeleving in de Swatch stores geweldig. Ik zie dit meer als een project van Swatch dan AP.

12 likes

Ik vraag me ook altijd af hoe zo’n deal opgezet wordt; ik vermoed Swatch in leidende rol en licentie kost per eenheid verkocht naar AP. Of toch meer een joint venture?

Tja, ga ook eens zoeken op brandende Lamborghini’s. Ben je een paar avonden zoet mee…

1 like

Ik vermoed dit. Anders zou je gewoon de royal oak 1/1 namaken in blauw Bioceramic.

Maar AP wil waarschijnlijk geen 1/1 horloge.

Dus maken ze een pop Swatch van 500€ incl 1 accessoire.

5mio x 500€ omzet en dan 30% naar AP?
Zoiets? Toch 750mio. :crazy_face:

Dat er een pop Swatch komt is leuk, maar dat willen de liefhebbers natuurlijk eigenlijk niet. :speak_no_evil::see_no_evil::joy:

1 like

Ik denk wel dat veel mensen een 1:1 bioceramic Royal Oak verwachten ja, maar straks van een koude kermis thuis komen.

5 likes

Ik denk dat het een net iets te grote popswatch in een houder met 8 kanten wordt en een touwtje voor om je nek, die je vervolgens eruit kan klikken en kan omzetten in een achtkantige andere houder met een elastieke band voor op de pols en misschien nog een houder als sleutelhanger waar die in kan.

Hoe dan ook, in diameter te groot om relaxed om de pols te dragen.

En inderdaad:

gaat het niet worden. :scream:

2 likes

Heet dat niet gewoon “brand”?

Je slaat de spijker op zijn kop, Cav

1 like

Ik vind het wel grappig dat de puristen hier de draak steken met het feit dat je alleen (meer) betaalt omdat er een merknaam op staat, terwijl Rolexen met Tiffany & Co platen twee of drie keer duurder worden verkocht dan de ‘normale’ equivalenten

Dan betaal je toch feitelijk ook alleen maar meer voor een merkje op je wijzerplaat, of ben ik nu gek :crazy_face:

En dan mensen hier bekritiseren omdat ze nog niet eens weten wat het gaat worden, en toch nu al meningen vormen over wat het zou kunnen zijn en of ze er een zouden willen, stellen dat ze alleen voor marketingtrucs vallen.

Laten we wel wezen, alles hier in onze hobby is een en al marketing en hype, ook toen er nog niks bekend was over de nieuwe releases van W&W 2026 werd er volop gespeculeerd, gediscussieerd, gehyped, geliefd en gehaat.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander van een goede discussie en daar horen de positieve en negatieve reacties bij.

12 likes

:point_up_2:waar

Goedemorgen :smiling_face_with_tear:

3 likes

Bekende HF’er :thinking:

1 like