De meeste HF-leden kennen de horloges van Grovana. Bedrijf is opgericht in 1926 en als je al 95 jaar bestaat zullen er bergen vintage horloges van zijn. Christopher Bitterli, de zoon van de oprichter, is de eigenaar en directeur van het bedrijf.
Dit het nog in privé-handen is is best bijzonder omdat de Zwitserse bedrijven bijna allemaal eigendom zijn van een paar conglomeraten; de Zwitserse Swatch-group en Richemont en de Franse LVMH zijn de grootste. De Chinezen hebben ook al het nodige aan Zwitserse bedrijven (of hun merknaam) overgenomen.
Ik kwam een paar maanden geleden per ongeluk uit bij Swiss Alpine Military. Zag dat het het ‘sportieve merk’ van Grovana was. Ik heb me echt sufgezocht naar meer informatie. Bijna niks te vinden op review sites en op Youtube een paar unboxing video’s. Maar wie maakt die horloge’s, is het een Chinees bedrijf die i.p.v. Italiaanse namen eens iets Zwitsers probeert.
Vond de prijzen van de modellen maar laag - ook die van Grovana zelf - en sowieso dacht ik echt dat ik alle modellen al eens eerder heb gezien.
Google is your best friend zegt iedereen. Dus via maps gekeken hoe het er een beetje uitziet.
Grovana zit in het pitoreske dorpje Tenniken op zo’n 30 km van Basel. Het dorpje heeft 911 inwoners en mocht je overwegen de bakermat van Grovana te bezoeken kun je hier kijken wat er te beleven valt: https://www.baselland.ch/politik-und-behorden/gemeinden/tenniken
Als je het adres Bisnachtweg 42 Googelt dan kom je in eerste instantie bij een paar brandhoutstapels uit.
Je moet eigenlijk een stukkie terug en zie je het moderne (onder DDR-architectuur ontworpen) bedrijfspand met een strakke glazen gevel. Volgens de Zwitserse KVK werken daar 35 mensen.
Bij zoveel vragen en geen antwoorden moet je maar naar de bron toe. Op de website staat dat als je vragen hebt je langs kunt komen, bellen of een email kunt sturen. Dus ik heb onderstaande mail vandaag verstuurd.
Dear sir/mrs,
I am a watch enthusiast and a proud member of a big Dutch watch community. I personally have two Swiss Alpine watches and I would like to write an editorial piece about Swiss Alpine Military.
I have the following four questions:
Is there any relation betweeen the brand name Swiss Alpine Military and the Swiss Army?
- Does the Swiss army - or any other army - source these watches?
- Is my assumption correct that the mountain troops (or Gebirgstruppen) are the real tough guys? So these guys need real sturdy watches and not standard issued Swiss Army watches.
The line up of your watches was - as we call it in Dutch - ‘een feest der herkenning’. Freely translated in French I would say it is ‘a lot of dejavu’s’.
- Where are the watches designed?
- Who designs these models?
Selling the watches at these affordable price points means that an efficient production infrastructure is needed. It is common in many watch companies to outsource this production to companies in the Far East.
- Where are the watches manufactured?
I noticed that the Master Diver with reference 70531145 was introduced in 2011 and was available till early this year. Carrying a model for ten years is usually a good indication of a stable product management. There are too many brands who introduce every six months new models. If you are unlucky you buy a model, you are happy and are already stuck with an obsolete model.
- Could you share something on the Product Life Cycle of models?
I have two requests:
- Could we get samples to review and show them in our watch community? I am happy to pay the shipping fees.
- We have regularly community sales. Our members can buy a model for a huge discount. Usually we order 50 to several hundreds of these watches in one go. Sometimes these models are offered then for a year in the ‘blauwe gedeelte’ - the marketplace of the community. This is usually good for brand recognition and nice side effect of this promotion.
Thanks in advance for your time and keep up the good work!
Hebbes. Betrapt. Waarschijnlijk heb jij - de gewaardeerde lezer - de bovenstaande tekst niet eens gelezen en heb je alleen dit plaatje gezien. Je kunt gelijk op de website van Grovana verder kijken:
https://www.swissalpinemilitary.ch
Ik heb in juni de Swiss Apline Military Diver met referentie 7053.1145 gekocht voor € 100. Officiële retailprijs is € 549. Je kunt hem overigens bijna overal krijgen voor die schappelijke prijs. Specs zijn heel okay. Kastdiameter van 42mm, lugs 22 mm, een Ronda 515H uurwerk en 10ATM.
Alle gelijkenissen met een bestaand Zwitsers model van een fabrikant uit Geneve berusten puur op toeval. Er zijn keiveel verschillen. Zo is de kast 1 mm groter, zijn de wijzers anders, staat er op twaalf uur een Zwitsers vlaggetje om maar een paar te noemen. Ook zit er geen kroontje op de clasp maar een Zwitserse vlag. Zoals het hoort bij een Zwitsers horloge.
Hiero wat wrist shots met een waardeloze telefoon bij slechte verlichting:
Wat echt een geweldig horloge is de StarFighter met referentie 7043.9135SAM. Ligt heerlijk om de pols, met 46 mm een klatser, mooie blauwe dial en kleine wijzertjes die ik niet kan zien.
Specs zijn verder goed: Ronda 5030D uurwerk, saffierglas en 10 ATM.
De band is uitzonderlijk goed: lekker dik en zwaar met een solid 3-fold diver buckle met een security clasp. Een glimmende caseback vind ik raar. Gelukkig is die geschroefd.
Eerst een renderfoto van Grovana zelf dan volgen daarna dezelfde kwalitatief uiterst teleurstellende foto’s van mij.
De antwoorden van Grovana ga ik natuurlijk met jullie delen. De samples hou ik lekker zelf. Mochten er superdeals mogelijk zijn dan zullen we deze zeker organiseren. Maak je borst maar nat Invicta. We zullen het blauwe gedeelte overspoelen met Swiss Alpine Military by Grovana.