Swiss made Fiffer

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die de nato van @iNeedaWatch prachtig vind :grinning:
Een rood leren bandje, in de juiste tint, zou inderdaad ook wel mooi kunnen uitkomen bij dit horloge.

Die fiets ga ik niet fifferen, daarvoor rijd ik er te vaak mee. Bij mooi weer is het ook mijn woon-werk fiets. Maar kom gerust eens langs om er een tochtje mee te maken. Kun je kijken hoe een hangmatzadel bevalt. Fietsen is hier in de Achterhoek geen straf.

1 like

Ik zou ook voor rood gaan! Of een mooie andere knallende kleur. Ik was eerst een beetje bang dat ik hierdoor het horloge minder zou dragen door de opvallende kleur maar het tegendeel is waar :relaxed:

1 like

Ik heb deze met een list van 1.099 voorbij zien komen, een retail van 599 en een clearance van 295. Ik wist gewoon echt niet langs welke lat ik hem nou moest leggen :rofl:

Ik denk dat een dikke canvas band van een iets donkerder groen hem zeker niet zou misstaan

Ik voel hem ook wel :ok_hand:t2:
afbeelding

2 likes

Pakketje toch maar weer even opengebroken, kon het niet laten

7 likes

Ik zeg doen!

2 likes

:joy::joy::joy:

Geweldig dit. En verdomd… het staat hem geweldig! Wat rustiger dan die nato, maar door de kleur toch een knaller zo!

Wat vind je er zelf van? Jij aanschouwt het in real life.

1 like

Prachtige combinatie.

3 likes

Nieuwe ronde @Rik! Game’s on again…

1 like

Dit is een redelijk chunky Zulu band, doet het geweldig op een duiker maar hij leek me voor dit horloge wat lomp… op de hardware na valt het eigenlijk best mee :rofl:

1 like

Ik vind het een meer dan zeer geslaagde combinatie!

1 like

Haha hoefnix ligt in Spanje te genieten van het lekkere weer tot midden augustus. Je mag Ari wel eerst vragen. :+1:

2 likes

Ook hier een korte update: Pakketje is goed ontvangen en de eerste draagtijd en fotoshoot zit erop.
Eerste indruk: wat draagt ie groot!
Doet me qua kastvorm denken aan de Citizen NH8350-serie, die heb ik ooit gehad en vond ik ook te groot dragen op mijn polsjes. (Hier een link naar een mooie review van @wander 's Citizen).
Uitgebreid verslag volgt later :slightly_smiling_face:

1 like

Ja hij is wel redelijk aanwezig inderdaad, maar dat is bij mij alleen als ik hem als casual dresser (wat het niet is door oa aanwezigheid van de lume) probeer te omschrijven. Als toolwatch (wat het niet is door oa het gebrek aan lume) is het imo weer een prima formaat.

1 like

Ook voor deze Fiffer zit mijn tijd er op, ik heb @hoefnix zojuist een berichtje gestuurd.
Foto’s en verslag volgen ook morgen.
Enne, is Hoefnix echt de laatste in het rijtje? Kom op mensen, maak toch gebruik van dit prachtige initiatief van het forum en Rik. Bij andere Fiffers is het misschien maanden wachten, deze kan je over een paar weken al uitproberen :smiley:

  1. Ineedawatch
  2. Pedersen
  3. fat_elvis
  4. Ari :point_right:
  5. Hoefnix

Edit: Hoefnix mag even naar het buitenland van zijn baas…
Grijp nu je kans, een Fiffer zonder wachttijd!!

1 like

Inderdaad, geweldige manier om eens iets anders te proberen. En daarbij, er zijn mindere horloges in omloop…

Benieuwd naar jouw bevindingen!

1 like

Eindelijk tijd om mijn ervaringen op te typen.

Na wat gemiste bezorgingen had ik eindelijk alle pakketjes in huis. Mijn derde Fiffer van het forum, na de Schildpad en Zeemeeuw van @marnixmoed en de Bill Gates van @WernerManuel mocht ik twee Fiffers tegelijk ontvangen: De vintage Butex van @AB64 en deze Zwitser van @Rik .
Zo, nu iedereen getagd is van de Fiffer-organisaties: SUPERLEUK en ONWIJS BEDANKT voor het mogelijk maken van deze initiatieven!

Ik ben al tijden aan het kijken naar een flieger of een fieldwatch om aan de collectie toe te voegen. De kleine Seiko’s SNK’s overlappen teveel met mijn andere vijfjes, de grotere SNZG twijfel ik over de grootte. Veel Alpina’s vind ik erg mooi, maar boven budget. Evenals bijna alle Duitse fliegers.
Toen kwam ik een kleine Lorus fieldwatch tegen, en dat kleine lichtgewichtje heeft mijn afkeer van kwarts compleet doen vergeten. Een perfect zomerhorloge voor de echt hete dagen.

Toch blijft het kriebelen, en kwam ik deze Fiffer tegen. Zou er nog een plek zijn in mijn collectie voor zo’n moderne interpretatie van een Field/Flieger?
Pakketje kwam binnen, en horloge zat op een nato.

Even gepast, oei, zoals gemeld, hij draagt groot. En hoog. En 2 laagjes textiel onder de kast maakt 'm nog hoger op de pols.
Het originele leren bandje vind ik wat iel voor de kast, maar ik had nog een goedkoop dik bandje thuis liggen. Even gewisseld, dat draagt een stuk beter.

De opgelegde cijfers spelen leuk met het licht.

Dan de kritiek… Ik merk dat ik de tijd heel lastig af te lezen vind. De cijfers vallen deels weg tegen de sunburst achtergrond, net als de uur- en minuutwijzers. Nu ben ik ook geen sunburst-fan, en dit horloge laat precies zien waarom. Het leidt af van de functie, maakt de tijd minder leesbaar. Eigenlijk kun je vooral goed aflezen welke seconde het momenteel is…

En dat is mijn tweede kritiekpuntje op dit horloge, de secondewijzer. Waarschijnlijk is ie van metaal en rood geverfd, maar omdat ie geheel rood is vind ik het lijken op een plastic speelgoedwijzertje.

En technische kritiek… het lijkt alsof de stem iets te kort is. En de kroon te klein. Opwinden is niet te doen, uittrekken kostte me ook moeite. Automatisch opwinden / Seiko shake lijkt niet zo efficiënt te werken als bij de good-old 7s26-uurwerkjes. Van alle horloges die ik tegelijk aanzwengelde of opwond, hield deze Zwitser het als eerste voor gezien. Bij dagelijks dragen zul je daar trouwens geen last van hebben.

Goed, misschien moet ik er even aan wennen, dus toch even serieus vergeleken met een paar concurrenten in de collectie. De Lorus fieldwatch, een Seiko vijfje en de schildpad.

Qua dikte is de Zwitser even dik als het vijfje. Ik heb het drie keer nagemeten, beide zijn 12mm. Het ontwerp van het vijfje maakt dat ie zoveel dunner lijkt. Voor de grap de turtle erbij, ja die is groter en zwaarder, maar visueel is het verschil toch klein.

Kan dit voor mij een alternatief zijn voor de Lorus Fieldwatch? Nee, de afleesbaarheid overdag en 's avonds laat teveel te wensen over. De lume op de wijzers is niet echt top.

En is 40mm te groot voor mijn pols? In dit geval wel. De cijfers liggen ver aan de rand van de wijzerplaat. Het bolle glas vertekent en er is nauwelijks een bezel en dat alles maakt het horloge visueel nog groter. Ik heb 'm een paar dagen gedragen, mevrouw Ari vond 'm mooi staan, maar zelf vind ik 'm te groot uitzien op de pols.

Wel geinig om deze Fiffer tegelijk met de kleinste Fiffer in huis te hebben…

En tot slot aankopen nav eerdere Fiffers met de huidige logés

Is mijn kriebel voor een flieger/fieldwacht nu weg? Nah, ik blijf rondneuzen. Maar ik weet weer een stukje beter waar ik naar op zoek ben in een toekomstig horloge. En dat vind ik het mooiste van deze Fiffers.

Nogmaals dank voor het mogelijk maken Rik!

Is er nog iemand die deze Swiss Millitary wil ervaren?

6 likes

Niemand zin om de Swiss Fiffer uit te proberen? Anders gaat ie terug naar @Rik, met een biertje extra erbij :wink:

1 like

Bijzonder… natuurlijk zien we mooiere/duurdere broeders voorbij komen op het forum, maar toch zeker ook mindere. Niets ten nadele daarvan, maar ik had meer enthousiasme verwacht om een week eens iets anders te proberen.

1 like

Ach het is wat het is, in ieder geval goed dat de mensen die wel benieuwd waren hem hebben kunnen dragen en er plezier van hebben gehad.

Leuk om al jullie verslagen en bevindingen te lezen :+1:t2:

3 likes

Jammer dat ie niet wat meer interesse opwekt want het is echt een ontzettend leuk horloge. Het is net geen dresser en ook net geen sportief horloge, misschien dat ze hem daarom links laten liggen? Hoe dan ook, nogmaals bedankt @Rik, ik vond het tof om hem twee weken in huis te hebben. Ik heb geleerd dat elke collectie een champagne dial nodig heeft :ok_hand:t2:

2 likes