Swiss made Fiffer

Vanwege wat privé omstandigheden later dan bedoeld, gehoopt en alle enthousiaste deelnemers aan dit (mini) Fiffer avontuur verdienen op basis van hun enthousiasme de afsluiting.

Het horloge is weer bij mij aanbeland nadat Ari deze keurig netjes aan de postpersoon <- ik ben zo PC tegenwoordig- heeft meegegeven :+1:t2:

Zoals reeds geconstateerd en bevestigd een erg lastig te labelen horloge waarbij de keuze voor de band ook voor HaNoWa (HAns NObel WAtches) erg lastig was wat geleid heeft tot de keuze om een behoorlijk lelijk bruine band van varkens-/kamelen-/scheitenleer te monteren.

Voor jullie roepen: ‘wat is nou weer scheitenleer?’ Een scheit is het jong van een schapenvrouwtje en een geitenmannetje, een geitenvrouwtje en een geitenmannetje brengen een gaap voort. De kans dat het bandje echt van scheitenleer is gemaakt is erg klein maar hoe dan ook, hij’s wel leluk…

Hier hadden ze duidelijk al rekening mee gehouden aangezien er een dubbele boring aan lugholes is aangebracht. Dat is toch echt wel een leuk detail wat je niet vaak tegenkomt. Maakt het toepassen van veel meer banden mogelijk, mag van mij op meer horloges worden gebruikt…

Anyhow, de eerste de beste oppas van dit horloge heeft deze fiffer meteen uitgespeeld door meteen dé juiste band toe te voegen. iNeedaWatch ging voor een vierkleurige nato die het horloge meteen een stuk sportiever maakt:

Aan het einde van de lijst heeft Ari er nog een andere band bijgedaan die hem ook zeker niet misstaat:

Vind het zeker een veel betere keuze dan de band waar hij standaard op wordt geleverd :+1:t2:

Heb hem ook nog even geprobeerd op een zwarte aligatorband maar dat is hem niet voor mij…

Al met al, de eindstand van deze toertocht rond mede horlogeliefhebbers:

Ik vond het erg leuk dat julllie de tijd hebben genomen om jullie bevindingen te posten en nog leuker om ze te lezen.

Bedankt voor het meedoen, jullie eerlijke mening, jullie toevoegingen aan de omvang, het enthousiasme om een verslagje te tikken en de goede zorgen voor deze Fiffer.

Bedankt @iNeedaWatch
Bedankt @Pedersen
Bedankt @fat_elvis
Bedankt @Ari

En bedankt marnixmoed (mag maar vier personen per bericht taggen) voor het concept en format.

En nog een extra bedankje aan Ari voor de afsluiting met een liter bier en een persoonlijk bedankje :kissing_heart:

5 likes

Als @Antonius @hoefnix en @Roland1982 nog interesse hebben en er een nieuwe lijst komt mag hij van mij nog een rondje hoor…

@Rik ik wil veel horloges proberen als “beginnend” enthousiasteling maar zit nog ruim twee weken in Oostenrijk.
Daarom heb ik ook de representor weer moeten verplaatsten en heb ik mijn naam niet aan de lijst toegevoegd.

Wat een ellende eigenlijk die vakanties. :joy:

1 like

Dank Rik! Mooi initiatief en je hebt een aantal mensen, waaronder ik, een leuke ervaring gegund. En dat geheel belangeloos :+1:. Nou ja, op dat bier na…

1 like

Mooi geschreven @Rik, leuk om te lezen! Proost!

Ik heb zeker interesse, en ben volgende week weer in NL.
Dus laten we even contact hebben.

Hoi @Rik,

Nogmaals bedankt voor de ervaring met dit mooie horloge.
Het was een fijne ervaring om eens wat anders te dragen.
Ik heb er in ieder geval van geleerd.
Het is jammer dat de rij geïnteresseerden niet langer is, maar het is dan ook geen gehyped model.

dit is voor fijnproevers

2 likes

Hoi.
Ik vond dit een heel leuk topic om te volgen.
Omdat ik zelf de trotse bezitter ben van 2 Swiss military hanowa’s was ik wel benieuwd hoe deze zou vallen bij anderen.
Ik heb het vaker gepost,en ik ben nog steeds van mening dat dit een van de meest onderschatte merken in horlogeland is.
Een geweldig initiatief @Rik om op deze manier het merk wat meer onder de aandacht te brengen.
Bedankt hiervoor.

3 likes

Select clubje inderdaad! :grin::grin:

Ik heb de Seiko 5 fiffer door mogen sturen naar een volgende liefhebber dus ik heb weer een plekje op het nachtkastje. Hij mag wat mij betreft hier naartoe. Ik ben benieuwd hoe dit horloge er in het echt uit ziet. En hoe een zwitsers mechaniek “aanvoelt”, tikt, werkt. @Rik of @hoefnix : laat maar weten waar ie nu is en wie hem te zijner tijd naar mij kan opsturen.

  • Rik (home sweet home)
  • Ineedawatch
  • Pedersen
  • fat_elvis
  • Ari
  • Hoefnix
  • Rik (home sweet home) :point_right:
  • hoefnix
  • Antonius
1 like
  • Rik (home sweet home)
  • Ineedawatch
  • Pedersen
  • fat_elvis
  • Ari
  • Rik (home sweet home) :point_left:
  • Hoefnix
  • Antonius

Ik zal hem volgende week weer op de post doen voor de tweede (en laatste) ronde. Dus alle geïnteresseerden kunnen zich nog in het lijstje zetten voordat we het einde hebben bereikt.

2 likes

We zijn weer op weg naar Nederland, graag doe ik mee.

  • Rik (home sweet home)
  • Ineedawatch
  • Pedersen
  • fat_elvis
  • Ari
  • Rik (home sweet home) :point_left:
  • Hoefnix
  • Antonius
  • Roland1982
1 like

Mooi Rik, alvast hartelijk bedankt. Ik blijf het fifferen een geweldig fenomeen vinden, zomaar van een wildvreemde een mooi horloge thuis gestuurd krijgen waar je een of twee weken van kunt genieten. Top!

2 likes

Hij staat weer klaar voor de tweede etappe dus als @hoefnix mij het volgende logeeradres doorgeeft mag hij weer los :rainbow:

1 like

Check, zie je pb (over een minuutje dan hé :upside_down_face:)

Een rustige zondag avond, de visite is net deur uit. Ik woon net een week op het nieuwe adres. Pfff even uitademen na een verhuizing en iedereen hoe goed bedoeld ook even een borrel wil halen.

De soep staat op, vlees in de oven, de groente is gesneden… prrrrrrrrrrrrr. De bel (die ik nog niet ken) gaat ineens.

Volkomen verrast (wie weet dat ik hier woon?) doe ik de deur open… “Hoi ik ben Rik en kom de Swiss fiffer afgeven. Toevallig was ik in de buurt.”…

Ongelooflijk leuk. Ondertussen was ik moe van het verhuizen en visites, ik vergeet hem binnen te laten of wat te drinken aan te bieden. Ik pak het horloge aan en “veel plezier met het zwemmen”.

Achteraf voel ik me wel stom… Sorry Rik. Ik was te moe om alert te reageren. Super dat je persoonlijk langs kwam!!!

3 likes

3 likes

Ik was deze helemaal vergeten :sweat_smile:

Ik was toen ik thuis kwam uit het werk (met het horloge in de auto) verrast met een weekendje weg en dacht nog “die verstuur ik wel als we daar zijn”.

Kom ik dat strafkamp oplopen met het hele gezin zit vervolgens één van mijn beste vrienden daar te wachten op zijn pizza dus leuk weekend gehad.

Zondag nog even de stad in wat eten en toen dacht ik opeens “huh, moet de fiffer nog versturen” en zag ik dat ik op een terras zat letterlijk 600 meter bij het nieuwe logeeradres vandaan.

Op de bonnefooi langsgereden, zonder enige illusie dat ik überhaupt iemand thuis zou treffen
want zondagsrust is nog wel eens een dingetje in het oosten des lands, en verhip. Hoefnix doet de deur gewoon open :smiley:

Kinderen had ik al beloofd om te gaan zwemmen dus moest er zelf ook vandoor.

Mocht ik weer eens in de buurt zijn doen we een biertje, weet nog wel een leuk tentje op 10 minuten lopen :rofl:

@hoefnix had me gisteren een berichtje gestuurd dat het horloge op pad ging. Vandaag is hij al keurig bezorgd. Even een paar keer slingeren en hij ging op gang. Mijn enige eigen automaat gaat nog iets sneller zelf weer aan de boemel, maar dat is een Seiko - een notoir haastig type dus :crazy_face:

Het horloge zit nu op het originele Hanowa bandje, “genuine leather”. In het doosje zit naast labeltje, garantiepapier en boekje ook een tweede leren bandje. En natuurlijk de al welbekende nato die dit klokje zo fraai staat, een bijdrage van @iNeedaWatch als ik mij niet vergis. Ik heb niet eerder een nato gedragen. Daar ben ik benieuwd naar dus die gaat er zeker ook nog op komen.

Eerste indruk is dat de eenvoudige strakke stijl mij aanstaat. Afhankelijk van de lichtinval lijkt de sunburst wijzerplaat grote gradatie in tinten te vertonen (countless shades of grey anyone :upside_down_face:). Enerzijds heel leuk en levendig, anderzijds zijn er hoeken waaronder de wijzers minder goed zichtbaar lijken. Qua vorm zijn de uren- en minuten wijzer overigens eenvoudig, strak en daarmee heel goed passend bij de rest van het horloge. Benieuwd naar de looks bij daglicht. Hopelijk kan ik er de komende dagen ook nog wat herfstig zonlicht in zien schijnen :crossed_fingers:t2:

De zichtbodem is altijd een leuk detail bij een automaat. Soms leidt het ook tot een significant dikkere kast. Dat lijkt bijvoorbeeld het geval bij de hedendaagse Seiko Alpinisten, in vergelijking met de iconische SARB017 die een dichte bodem had. Dit horloge heeft een mooi platte zichtbodem en wordt daardoor dus geen extra dikke klont aan de pols. Het gewicht voelt aangenaam. Mijn dagelijkse krassenvanger is een titanium chrono. Een RVS horloge kan dan al snel lomp of looiig aanvoelen maar dat is met de Hanowa gelukkig niet het geval. Tot slot valt me de lichte bolling van het saffier glas op. Ik heb twee horloges met saffier, maar beiden zijn vlak. De lichte bolling van dit glas maakt de wijzerplaat nog net ietsje levendiger, gelukkig zonder dat het storend vertekent. Helemaal passend dus bij de stijl van het horloge.

Tot zover de eerste indrukken. Ik ga het horloge de komende twee weken zoveel mogelijk dragen en zal dit draadje dan aanvullen met verdere ervaringen. Hopelijk kan ik ook een paar fotootjes toevoegen, daar is het nu te donker voor.

Tenslotte moet me dit nog van het hart: Wat is fifferen toch een geweldig concept!

6 likes

Heb net zo een Hanowa Fiffer in het ‘blauwe’ gedeelte gezet :wink:

2 likes