ook leuk
Als je de regels swiss made, die zijn gedeeld in dit topic leest dan zie je duidelijk wat de regels zijn…
-60% van de waarde moet zwitsers zijn.
-voormateriaal dat niet in Zwitserland verkrijgbaar is is uitgesloten.
-er moet geassembleerd worden in Zwitserland.
-R/D mag meetellen in de berekening
-Er moeten prototypes gemaakt zijn (mogen ook niet werkende wax prototypes zijn.
Nu wordt er over power reserve gesproken, wat bij een quarz movement een beetje kul is. Verder zie ik dat er bij de specificaties van batterijtjes CTL621 en CTL621F wordt gesproken over een capaciteit van 3,6 mAh en 5,05mAh. Het is wat onduidelijk maar het lijkt of panasonic ergens de laatste paar jaar de CTL621 heeft aangepast naar CTL621F en daarmee de capaciteit heeft verhoogd… hiermee direct de PR van het kaliber verhoogd dat gebruik maakt van dit horloge.
Als we dit in ogenschouw nemen voor een kaliber dat in horloges van een paar tientjes verkocht wordt (de citizen dan) dan zal het citizen kaliber een paar euro kosten.
Als we er van uitgaan dat de gehele printplaat en elektronica wordt aangeleverd vanuit China en er bepaalde stappen worden geassembleerd in Zwitserland (met mooie achterplaat en wat tandwielen etc) dan zie ik niet waarom dit niet onder de Zwitserse regels kan vallen.
Let op, ik zeg niet dat dit het enige is dat gedaan is, dit is ook geen TH bashing. Dit is lezen van de gegeven bronnen en zelf bepalen wat de regels / mazen van de wet zijn.
De vraag of dit “diefstal” is moeten we maar helemaal niet stellen. Laten we zeggen dat dit marktwerking is. Wij als liefhebbers willen graag duizenden euro’s hiervoor betalen, ongeacht de kostprijs en TH verkoopt… (net zoals honderden andere merken)
Ik zou je aanraden om de LJP G100 en de Miyota 9015 toch eens wat nauwer te bekijken…
helemaal mee eens
Heb ik gedaan, het is eigenlijk het omgekeerde van een Aziatische ETA.
Afijn, het maakt ook allemaal niks uit, wie van TH houd en hier mee kan leven is toch helemaal top, voor ieder wat wils.
Ik snap alleen niet dat sommige mensen gewoon boos worden & op de persoon gaan spelen als hun geliefde merkje in slecht daglicht word gezet door iemand.
Als iemand een horloge wat ik mooi vind helemaal afzeikt, boeit me dat echt helemaal geen ene donder, ongeacht met wat ze komen.
Maar goed, verschil moet er wezen. Net als in de horloge wereld, je heb vullis ( tag heuer ) en fatsoenlijke merken ( de rest )
Grapje natuurlijk haha
Ho ho afterparty is net begonnen ![]()

Al mijn popcorn is op maar ik heb nu een bakje koffie.
Longines heeft nu ook Quartz Hydroconquests ![]()
Die hadden ze toch al lang?
En Maurice Lacroix heeft nu ook Zwitserse solar chrono’s met een Ronda Solartech caliber!
Op het TH50.00-uurwerk staat Swiss Made, dus niet alleen op de wijzerplaat. Om een uurwerk/caliber als ‘Swiss Made’ te qualificeren moet het aan de volgende criteria voldoen:
- Assemblage: Het uurwerk wordt in Zwitserland geassembleerd.
- Inspectie: Het uurwerk wordt door de fabrikant in Zwitserland geïnspecteerd en getest.
- Waarde van fabricagekosten: Ten minste 60% van de fabricage- of productiekosten van het uurwerk moet in Zwitserland worden gegenereerd (verhoogd van 50% onder de oude regels).
- Waarde van Zwitserse onderdelen: Ten minste 50% van de waarde van alle onderdelen (exclusief de assemblagekosten) moet van Zwitserse makelij zijn.
- Technische ontwikkeling: De technische ontwikkeling en het prototypen van het uurwerk moeten in Zwitserland plaatsvinden.
Of de technische ontwikkeling van het uurwerk in Zwitserland heeft plaatsgevonden, weet ik niet. Misschien de technische ontwikkeling van deze versie van het uurwerk. De overige punten zijn vrij eenvoudig door controlerende instanties te achterhalen en zullen dus zeker aan de criteria voldoen.
Uiteindelijk kan ieder voor zich bepalen wat hij of zij van TH’s opgaven en (marketing)uitingen vindt, maar ik denk dat ze zeker aan de officiële regels en criteria voldoen. Of die regels en criteria voor jou persoonlijk belangrijk zijn, of je een ander oogpunt hebt, is volledig aan jou om te bepalen. Daar heb je iemands anders regels en criteria niet voor nodig, lijkt me.
Helemaal waar, net als iedereen voor zichzelf moet bepalen of hij de prijs voor zo’n TH wil betalen. It’s all in the name I guess, want anders zou je wel voor een Citizen/Bertucci/Vaer kiezen.
Ik zal es kijken waar ik die heb…
Natuurlijk, horloges worden gekozen en gekocht om heel veel verschillende redenen. Er zijn mensen die puur de feitelijke technische waarde van een product willen kopen en betalen, en er zijn mensen die waarde hechten - en plezier beleven - aan minder grijpbare zaken als imago, historie, uitstraling, verbondenheid, herkenbaarheid, etc.
Feit is wel dat de meeste grote merken het aanprijzen en verkopen vooral over de boeg van storytelling gooien, en minder op puur technische prestaties. Men moet een goed gevoel krijgen van een product, een gevoel van ‘willen hebben’, en dan vooral ook genieten van het bezit (bevestiging). Vooral voor dat laatste is veel kostbare reclame en marketing nodig. Als mensen Max Verstappen zien rijden in de Formule-1 krijgen ze daarmee een bevestiging van hun keuze voor (bijvoorbeeld) TAG-Heuer. Idem met James Bond enzo; zo werken die dingen kennelijk.
Ik weet niet of het hebben van een Bertucci hetzelfde gevoel kan geven. Maar ‘Kijk, ik heb een Bertucci met hetzelfde uurwerk als een TAG-Heuer, en ik heb daar veel minder voor betaald!’ is ook een gevoel waar je blij van kan worden; dat snap ik wel.
Klopt Gerard, en je weet wat ik in het verleden allemaal bij je aangeschaft heb ![]()
Maar dan komt kennis, je wordt ouder en ook al is het geld en de interesse er nog (en ik praat over mijzelf) is de bereidheid om veel geld voor een lul verhaal te betalen ineens weg, andere dingen in het leven worden belangrijker. De micro-brand boom heeft gelukkig ook weer een wereld geopend. Met andere woorden, I’m getting old ![]()
Oh, en heb je mijn Enicar Valjoux72 nog? Wat een winst had ik daar op kunnen maken……
Voorlopig heeft niemand beide uurwerken uit elkaar gehaald om te kijken of he clones zijn van elkaar a la Selitta en ETA. Ander merkje erop en klaar.
Clone? = onbeslist
Dezelfde basis of veel gelijkenissen op het oog wel.
Dan die Panasonic knoopcells. AI had dit te zeggen.
The CTL621 is a Cobalt Titanium Lithium cell (2.3V) , whereas the MT621 is a Manganese Titanium Lithium cell (1.5V) . That 50% voltage difference is massive for micro-electronics and would easily fry a lower-voltage circuit or fail to trip the charging threshold.
Niet uitwisselbaar. Ik ben geen expert dus horlogemakers chime in. Meningen spuien heb ik genoeg gezien.
Oké je hebt een mening. Helemaal mooi om daar een topic over aan te maken.
Dit is echt geen mening maar een verzameling aannames, aantijgingen en borrelpraat zonder enige onderbouwing anders dan die uit je onderbuik. De sop is de kool niet waard als je het mij vraagt dus dit topic. Maar ook dat is een mening.
Zo is het, je smaak en interesse veranderen met de jaren.
Je Enicar heb ik niet meer. Die winst is ook aan mij voorbijgegaan; ik heb hem een paar jaar geleden aan een collega van me (Mike Stockton) gegund. Die heeft hem nog wel en is er blij mee. Volgens mij heb ik nog wel een DateJust van je, maar ik ben niet helemaal zeker van wie die afkomstig was.
Dan zie je toch dat de LJP geen directe kopij is van de Miyota? Tegelijk is het wél heel duidelijk dat dezelfde layout gebruikt is. Daar kan je uiteraard nog steeds wat van vinden.
Ik kan alleen voor mezelf spreken hier, maar het gaat mij niet zo zeer over TH maar gewoon over het feit dat er een verhaal wordt neergezet waar duidelijk onwaarheden inzitten. Ik hoef TH en de prijzen die gevraagd worden voor de F1 niet te verdedigen, ik heb mijn exemplaar tweedehands op de kop getikt ![]()
Blijkbaar vinden alle kopers de prijs voor een TAG Heuer het waard, dus heeft het merk de waarde om deze prijs te kunnen vragen. Het is wel duurder in vergelijk met een andere Zwitserse horloges maar die hebben minder aantrekkingskracht of uitstraling dan. Een ander merk uit dezelfde Citizen groep heeft ook die Solar voor wat minder geld, dus hun diversificatie werkt blijkbaar goed ;
Case: 37.5mm, Thickness: 8.35mm, Lug-to-Lug: 38.9mm, Crystal: Sapphire, Movement: AL-140, Water-Resistance: 100m, Price: $1,095
When it comes to value, Citizen Watch Group is home to some of the most notable names in watchmaking. Already well-known for its solar capabilities thanks to Citizen’s extensive Eco-Drive catalog, two other names from the six-brand conglomerate recently joined in the sun-powered fun. The first was Alpina in January of 2026, with expansion of its rugged integrated bracelet Alpiner Extreme collection, adding solar to the lineup that already included quartz and automatic options. Fitting for its versatile specs (100 meters of water resistance paired with a very wearable 37.5mm case coming in at slim 8.35mm), the AL-140 calibre (which was developed in collaboration with Swiss manufacturer La Joux-Perret) powering the Solarmetre can run up to 10 months on a full charge, with a mere minute being enough to ensure a full day of operation. At $1,095, it’s a competitive addition to the $1,000 price point, offering convenience and versatility.